1

Onderwerp: Wetsuit voor eenmalige deelname triathlon??

Hallo, ben nieuw hier op het forum. Ik ga 6 september meedoen aan de 1/4 Rutbeek triathlon in Enschede. Dit wordt zeer waarschijnlijk een eenmalige uitdaging. Nu lees ik in het reglement dat bij een watertemperatuur onder 16 graden een wetsuit verplicht is. Ik heb momenteel geen wetsuit, dus de volgende vragen;

1. Is de kans groot dat de watertemperatuur op 6 september onder de 16C ligt?

2. Zwemmen is mijn zwakste onderdeel, ik zwem ook 'gewoon' schoolslag. En het is voor eenmalig gebruik. Kan ik dan met een goedkoop surf wetsuit (b.v. Jobe) toe? Of zit het dan meer in de weg, dan dat het nut heeft?

3. Levert het zwemmen met een gewoon wetsuit tijdwinst op (door hoger drijfvermogen)?

4. Is een volledig wetsuit verplicht? Of zijn korte mouwen/broek toegestaan? Wat is handig?

Nou, ben benieuwd.... wink

2

Re: Wetsuit voor eenmalige deelname triathlon??

1. De kans op een watertemperatuuur onder de 16 C is zeer klein. De watertemperatuur van de meeste plassen in Nederland ligt zo langzamerhand tegen de maximumtemperatuur waarbij nog een swimsuit gerdragen mag worden.

2. De naam zegt het al, een surf suit is geen swim suit en zal zoals jezelf al schrijft meer in de weg zitten dan dat je er baat bij hebt.

3. Een echt swimsuit levert tijdwinst op omdat je met dit pak meer drijfvermogen hebt en hoger in het water ligt.

4. Antwoord op deze vraag weet ik niet zeker maar volgens mij mag je niet alleen met neopreen broek zwemmen. Je kan hiervoor altijd de triathlon regelementen op de NTB website raadplegen.

Als dit voor jou een éénmalige uitdaging is dan zou ik er niet al teveel geld aan uitgeven en er gewoon voor gaan 6 september. Zwemmen in een zwembroek, fietsen in je wielerkleding en lopen in je loopkleding. 

Wellicht dat je voor niet al teveel geld een trisuit kan aanschaffen. In dit trisuit kan je zwemmen, daarna zonder omkleden op de fiets en daarna zonder omkleden direkt lopen. 

Veel succes op 6 september.
Groeten,
Ronald.

3

Re: Wetsuit voor eenmalige deelname triathlon??

Gisteren in Veenendaal was het water 21,9gr. Dus wees maar niet bang....
Ik zou gewoon lekker in een zwembroek of trisuit starten.
Ik vind schoolslag in een wetsuit echt niks... heb het gisteren noodgedwongen nog gedaan, maar een wetsuit is niet echt gemaakt voor het spreiden van je benen.

Concorde

4

Re: Wetsuit voor eenmalige deelname triathlon??

Ok, thnx... gewoon zwembroekie dus wink