1

Onderwerp: triatlon talent? beginnen?

hallo,

Een lange tijd geleden had ik hier al eens iets geplaatst omtrent beginnen met duatlon / triatlon.

Een 2 maand geleden heb ik een koersfiets gekocht omdat ik wil beginnen met koersen.
Ik train nu al 2 maanden voor het koersen, 4 à 5 keer per week. Nu zeker nog 1.5 maand duurtrainingen, ik zit nu aan ritten van 90-100 km. Dan een goeie maand interval en het intensievere duurwerk, en dan 2 à 3 weken krachttraining en snelheid.

Maar aangezien ik vroeger , voor het koersen, liep ( max. 1 keer per week); denk ik eraan om nu deze 2 sporten te combineren: duatlon dus. Ik kan niet kiezen, ik doe het gewoon allebei heel graag. Of mss zelfs met zwemmen: triatlon, maar hiervoor denk ik niet te kiezen. Eerst enkele gegevens:

fietsen: kan nu al duurwerk aan van ca. 100 km aan 70% hf max met gem. van kleine 30
lopen: 5km in 20 minuten in bos, 3.2 km in 12 min. , 10 km in ca. 45, kan ook 15-20 km aan.
ochtendpols: 45-49
Ik ben 17 jaar oud.Ik wil echt iets bereiken , het is niet als ontspanning, als ik het zou doen dan is het echt competitief.




Dus nu zijn de vragen: a)Wat kan ik nog bereiken als ge kijkt naar mijn huidige niveau?
                                  b) Of is het beter te kiezen voor het koersen
                                  c) Hoe goed kan ik nog worden?
                                  d)Kan iem. mij mss een afstand van duatlon zeggen die ik eens moet doen en dan kijken                   we naar de tijd en zo kunnen we mijn niveau zien en vergelijken met bv.  de uitslagen van een duatlon

                                  e)Nog andere tips??
                                  f) Richttijden??aub

Mvg Thomas

2

Re: triatlon talent? beginnen?

De beste manier om er achter te komen wat je kunt is gewoon een keer een kort duathlon wedstrijdje bij jou in de buurt te doen en te kijken waar je qua tijden op uit komt. Vergelijk dat met je leeftijdsgenoten en dan weet je waar je nu staat.
Als je vervolgens 1 a 2 jaar hard werkt kun je zien in hoeverre je in staat bent te verbeteren. Dat geeft volgens mij een beter beeld over wat je kunt dan de resultaten van een paar weken/maanden trainen op een koersfiets.

JAB

3

Re: triatlon talent? beginnen?

ja ok merci de reactie.
kga eens kijken wanneer er eens een wedstrijd is in de buurt, kga proberen meedoen.

4

Re: triatlon talent? beginnen?

"niet als ontspanning, echt competetief"

5 km lopen in 20 minuten is denk ik nog niet heel spannend, maar als je net begint met trainen kun je nog hard groeien. Het wordt hier vaker gezegd maar ga eens bij een club kijken als er een in de buurt zit, daar kunnen ze ongetwijfeld zie of je talent hebt of beter meteen kan stoppen als je het niet voor de lol doet.

Maar competetief kan op verschillende niveaus, competitie om de laatste plaats in de duathlon in Azelo kan soms net zo spannend zijn als de eindsprint om de winst bij de Ironman op Hawaii. (nou is dit misschien een beetje overdreven maar ik weet niet wat voor jou onder ontspanning valt en wat onder competetief...)

5

Re: triatlon talent? beginnen?

ja ok

6

Re: triatlon talent? beginnen?

Voorspellen wat je uiteindelijk kan bereiken is gewoon heel moeilijk. En hangt voor een groot stuk van jezelf af.
Je bent nog jong dus heb je normaal gezien sowieso nog heel veel groeimarge. Tenzij je u totaal kapot traint door overtraining natuurlijk.
Begin er gewoon aan zou ik zeggen. Doe wedstrijden mee en zie waar je uitkomt. Dan merk je snel genoeg wat u sterk onderdeel is en waaraan je wat extra aandacht moet geven. Je vind wedstrijden genoeg terug op het net met eindtijden waarmee je een beetje kan vergelijken. Maar je moet int begin vooral vergelijken met u eigen tijden, en deze proberen te verbeteren.

7

Re: triatlon talent? beginnen?

Alle top prestaties beginnen met plezier in de sport.....