1

Onderwerp: richttijden

Hallo allemaal!


Als starter lees ik alles wat los en vast zit over de triathlon. Wat ik echter niet kan vinden is een richttijd voor de diverse onderdelen. Ik bedoel hier niet welke limieten er gelden, dat staat bij de diverse wedstrijden aangegeven. Maar ik bedoel wat kunnen jullie mij adviseren als redelijke richttijden per onderdeel waaraan ik zou moeten voldoen om goed een wedstrijd te kunnen volbrengen.
Dus aan welke tijden (zoals gezegd; per onderdeel) moet ik denken bij bijvoorbeeld 500mtr zwemmen, 20km fietsen en 5 km rennen?

Alvast bedankt voor jullie informatie!

Marcel

2

Re: richttijden

Lijkt me afhankelijk van enorm veel factoren:
Ambitie
Conditie
Trainingsuren / sporthistory
Leeftijd (hoewel in mindere mate...)
Materiaal

En ik weet zeker dat deze lijst nog wel aangevuld kan worden.

Maar om een concreet antwoord te geven op je vraag:
Kijk eens in de uitslagen van div. triathlon's. Ben je ambitieus dan kijk je naar de top 10, wil je gewoon lekker recreatief bezig zijn, kijk je naar de tijden van de middenmoot, maar nogmaals, het ligt aan je ambitie.

Middenmoot (natte vinger):
Zwemmen: 9min
Fietsen: 38min
Lopen: 27min.


Gr, Concorde (middenmoter...)

3

Re: richttijden

Niet alleen de tijden van de verschillende onderdelen zijn belangrijk, in de wissels (het vierde onderdeel dus) kun je veel plaatsen winnen of verliezen.

4

Re: richttijden

Hoi

De 27 min vind ik wel heeeeeeel ruim voor 5 km als je wel 38 min voor 20 km fietsen rekent.
Als je aan een 1/8e meedoet dan meot je toch wel 5 min de km kunnen lopen ?
Ik ben ook een middenmoter, wellicht net iets sneller op het lopen, maar 27 vind ik dus heel langzaam.

Maar aan de tijden te zien die jij, concorde, opgeeft, ben jij waarschijnlijk de betere zwemmer :-) ???
Goed, er is altijd een onderdeel wat je het beste ligt, maar als je echt gemiddelde tijden wilt nemen dan hoort 27 min niet bij 38 min fietsen, vind ik.

Anyone ?

A+
Arthur

5 Laatst bewerkt door Concorde (03-09-09 20:52:17)

Re: richttijden

Ik zwem zo'n 9 min, Fiets 34-36 min en loop zo'n 26 min.
Daarmee ben ik nét iets sneller dan de middenmoot. (op de 1/8e)

Misschien is 27 wat ruim, ik ben inderdaad geen snelle loper.... maar ik moét niets!
Tijdens een training loop ik makkelijk onder de 5min/Km, maar da's wat anders dan in een triathlon.

Maar als ik zo terugkijk op de vraag en de antwoorden, ben ik de enige die, samen met paul, een antwoord op de vraag heeft gegeven. Waar ben jij dan met een zinnig antwoord / aanvulling?
Bovendien is dit topic niet bedoeld om iemand die- te goeder trouw- een antwoord geeft, te bekritiseren.
Gewoon een ieder in z'n waarde laten.
Zeg dan gewoon wat in jouw optiek een redelijke richttijd is.

Op zo'n manier kijkt iedereen wel uit om z'n tijden te noemen, zéker als je geen toptijden loopt (zoals ik).

A+
Concorde

6

Re: richttijden

petitmas schreef:

Hoi

De 27 min vind ik wel heeeeeeel ruim voor 5 km als je wel 38 min voor 20 km fietsen rekent.
Als je aan een 1/8e meedoet dan meot je toch wel 5 min de km kunnen lopen ?
Ik ben ook een middenmoter, wellicht net iets sneller op het lopen, maar 27 vind ik dus heel langzaam.

Anyone ?

A+
Arthur

Ik wil volgend jaar mijn eerste 1/8 triathlon doen, het lopen ga ik waarschijnlijk niet redden in 27 minuten, mag ik wel meedoen?
Ik vindt het een beetje jammer dat er mensen zijn die stellen dat je iets in een bepaalde tijd moet doen. Het zou wat vriendelijker overkomen als je daar wat nuances in aanbracht

7

Re: richttijden

Op de 1/8e mag iedereen meedoen, al doe je 40 minuten over 5km!!! De enige criteria in mijn ogen zijn dat je hardloopt, zo hard mogelijk fietst en niet lekker een kwartiertje gaat douchen en omkleden na het zwemmen...

DE 1/8e moet zo laagdrempelig mogelijk blijven om zoveel mogelijk mensen de kans te geven mee te doen en enthousiast te worden voor de triathlonsport.

De eerste keer zwom ik ook 12 minuten op de 500, ik raakte enthousiast en ben ik verslaafd smile .Inmiddels zijn mijn vrouw, vader, zusje en zwager ook (weer) enthousiast deelnemer, in het kader van het domino effect.

Als je als beginner de tijden van Concorde evenaart, weet je dat je potentie hebt om door te groeien. Als je keihard moet trainen daarvoor, dan zul je of je trainingsmethoden tegen het licht moeten houden of moeten accepteren dat je geen topklasseringen zult halen.

8

Re: richttijden

Pfff, gelukkig, ik ben een aantal weken terug begonnen met hardlopen, de eerste keer was ik na 150 meter helemaal "kapot" inmiddels loop ik 5 km in ongeveer 32 minuten:)
Gisteren een fiets gekocht bij de fm, deze kan ik maandag ophalen dan kan ik daar ook wat km op maken inplaats van met de MTB.
Binnenkort ook eens gaan zwemmen om te zien hoe het daar mee staat.

9 Laatst bewerkt door Concorde (04-09-09 23:05:19)

Re: richttijden

Vanzella schreef:

Als je als beginner de tijden van Concorde evenaart, weet je dat je potentie hebt om door te groeien. Als je keihard moet trainen daarvoor, dan zul je of je trainingsmethoden tegen het licht moeten houden of moeten accepteren dat je geen topklasseringen zult halen.

Precies,
Ik train ook (veel te) weinig. Maar wel redelijk hard.
Ik kom er door omstandigheden, weinig aan toe.
Uiteindelijk fiets ik één keer + een keer zwemmen of lopen. Dus maximaal 2 keer per week, met een max van 3 á 4 uur totaal.

Kun je meer tijd in je trainingen steken, zullen de prestaties ook verbeteren.

Gr, Concorde

10 Laatst bewerkt door Paul851 (04-09-09 11:59:28)

Re: richttijden

Dat heb ik vorig jaar wel gemerkt, tijdens de voorbereiding voor de LD in Stein heb ik vooral veel meer gezwommen.  Daar pluk ik nu nog de vruchten van, in positieve zin. Ik zwem veel efficiënter dan 1½ jaar geleden, en kom dus minder vermoeid het water uit.
En dit jaar heb ik meer tijd gekregen om te trainen (voordeeltje van de crisis), daardoor ben ik een stukje harder gaan fietsen. Lopen is nog niet helemaal op het gewenste peil, na 8 maanden niet lopen door blessures pas sinds half maart weer begonnen. maar ook dat gaat weer steeds beter.

Komend jaar zal ik er nog veel meer tijd in moeten gaan steken, ik wil in Almere mijn debuut maken op de hele. Richttijd zal op 12 uur liggen. Maar voor die tijd zal ik nog wel een paar keer een marathon moeten lopen, zodat ik dat al eens gevoeld heb.

11 Laatst bewerkt door Flatfisher (04-09-09 17:49:33)

Re: richttijden

Kijk, om eens iets tegenover de tijden van Concorde te zetten, ik heb meegedaan aan de 1/8-ste van Aalsmeer op 30 aug 2009. Dus zwemmen in buitenwater, met golfslag die je normaal op zee tegenkomt. Maar geen excuses:
500 m zwemmen: 11.57
20 km fietsen: 33.44
5 km lopen: 26.54 (was volgens mij eerder 4,8 km, die 200m scheelt toch snel een minuut...)
'vierde onderdeel': 2.46 en 2.10
Uiteindelijk ben ik 99-ste van de bijna 160 deelnemers geworden, dat geeft wellicht een indicatie.

Wat mij persoonlijk 'overkomt' is dat de onderdelen zwemmen en fietsen niet veel onderdoen voor de resultaten die ik op trainingen behaal, maar met het looponderdeel verlies ik dan echt wel tijd ten opzichte van 'trainingsresultaten'.

Kortom, richttijden zijn heel erg persoonlijk.

12

Re: richttijden

Richttijden zijn een populair onderwerp tongue

Voordat je jezelf ergens op richt moet je weten wat je nu kan en wat je zou willen kunnen. Daarnaast is het afhankelijk van hoeveel je ervoor wil doen om je doel te halen. Zoals concorde (weinig tijd om te trainen) zal je consessies moete doen aan je doel.

Voor mij persoonlijk is het zo gegaan dat ik eerst als weddenschap met twee collega's aan een 1/8e meedeed. Doelstelling was dus om van die collega's te winnen, ongeacht hoe ik in het veld eindigde. Omdat het zo verslavend is het jaar erop besloten dat 1/4 wat "echter" is (1/8 kan je prima volbrengen als je sportief bent aangelegd) Hoewel bij de 1/8 mijn doelstellingen had gehaald (winnen van de collega's en onder 1.20 eindigen) had ik toch het idee dat het sneller kon. Dus voor het jaar erop ingeschreven voor de 1/4 met als doelstelling om minder dan de dubbele tijd min de wisseltijd te doen over 1/4. Dat lukte prima in 2.24

Toch weer het idee dat het sneller moet kunnen dus voor dit jaar de doelstelling op 2.15 gezet, wat (nog) eenbrug te ver bleek, mede omdat ik de laatste weken voor de wedstrijd een zoon heb gekregen en dus weinig  getraind en geslapen. toch een pr in 2.20 en een plek in de middenmoot

zo zie je hoe door mee te doen je vanzelf je tijden richt. Voor mij een goede manier om "serieu" werk te maken van mijn training.

ps de tijden zijn allemaal in Veenendaal, dus eerlijk te verglijken.

....Though his body says stop, his spirit cries - never!.....

(Survivor, Burning Heart)

13

Re: richttijden

Hoi Marcel en Concorde

Ten eerste, het is altijd moeilijk met schrijven, maar ik wilde ABSOLUUT NIET iemand of meerderen bekritiseren. Sorry als het wel zo overgekomen is. Marcel vroeg om richttijden die te realiseren zouden moeten zijn. Daar gaf Concorde antwoord op en ik gaf alleen maar aan dat IK die wat ruim vond t.a.v het lopen, verder niets.

Ik vind het moeilijk om die richttijden op te schrijven, want zoals ik al schreef, en ook meende, heeft iedereen altijd een favoriet onderdeel dan wel een onderdeel wat hij/zij het beste kan. Ik kan dus wel gaan schrijven, in dit geval voor Marcel, wat de richttijden zouden kunnen zijn, maar als hij al (bijvoorbeeld) een superloper is en een heeeeeele slechte zwemmer en ik dan schrijven 9 min (zwemmen) en 24 min (lopen) dan slaat dat ook nergens op.

Ik ben zelf in alle onderdelen middelmatig met een positieve uitschieter op het lopen. Ik zou dan, om toch antwoord te geven, het volgende willen lopen als ik mee zou doen aan een 8e :


Zwemmen : 9 min
Fietsen : 35 min
Lopen : 22 min

Maar ja, mijn 1e triathlon was ik heel blij als ik onder de 50 min bleef op de 10, nu baal ik als ik boven de 42 loop. Ik zwem al 20 jaar dezelde tijden op 1, 2,5 en 3,8 km maar mijn marathon is met 45 min (in de triathlon) verbeterd. Ik heb in Almere 7 uur en 5½ uur over het fietsen gedaan........ dus wat zijn de tijden waard die iemand anders opgeeft ? Nogmaals, ook dit is niet cynisch bedoeld. Elke keer als ik aan Almere mee ging doen zat ik van alles uit te rekenen wat ik hoe snel zou moeten doen, waar ik speling had, waar ik kon winnen en verliezen. En wat gebeurde er? Plotseling harde wind, regen die niet voorzien was, toch wel 25 graden ipv 18 graden. kortom, geen enkele berekening is uitgekomen.

Mijn idee is : train al je onderdelen op een manier die jij prettig vindt, klok daar de tijden van en je weet dat je in een wedstrijd iets sneller zult zijn. Normaal gesproken gaat een wedstrijd sneller dan een training.

Ik hoop dat ik het 1 en ander heb recht kunnen zetten.

Veel trainingsplezier allemaal

Arthur

14

Re: richttijden

Ok, zulke dingen kunnen wel's verkeerd overkomen, maar ik was niet de enige die het zo interpreteerde.... Goed, zand erover.

Ik blijf vinden dat je de looptijden te kort aanhoudt.
Maar zoals je zelf al aangeeft, het éne onderdeel ligt je beter dan het andere. Jij bent duidelijk een goede loper, maar niet iedereen heeft dit talent.

Maar ik wil je toch aanraden uitslagen van diverse triathlon te bekijken, en de gemiddelde tijden van de middenmoters te bekijken. (is ook meteen een antwoord voor Marcel).
Dus een relatief snelle Veenendaal, maar ook de uitslagen van Holten.
Ook typisch hoe een top 20 triathleet een bijv. belabberde zwemtijd kan hebben, en dit op de andere onderdelen kan compenseren. Maar is dit niet het mooie van deze sport?
Train ze!

Gr, Concorde.

15

Re: richttijden

Het is altijd lastig om in enkele zinnen neer te zetten wat je bedoelt, een ieder leest het weer anders.
Maar richttijden zijn natuurlijk leuk om te weten (ook van de anderen)

Ik heb voor mezelf de volgende tijden als eerste richtlijn

500 m zwemmen: 15 minuten
20 km fietsen: 45 minuten
5 km lopen: 30 minuten

hier heb ik ook de wisseltijden bij ingecalculeerd.

Morgen ga ik over de dag verspreid alle onderdelen doen, vooral ook om te zien wat mijn tijden met fietsen (nu nog mtb) en zwemmen zijn.

Nog even wat persoonlijke gegevens erbij
leeftijd 39 jaar
lengte 1,78 mtr
gewicht 88 kg
roken ja (nog wel)

Groet, Wilco

16

Re: richttijden

Hallo allemaal

Tnx Concorde. Ja lopen is bij mij relatief het snelste. In mijn laatste Almere (2008) uitvoering haalde ik 75 man in tijdens de marathon.................maar dat zegt ook iets over mijn andere onderdelen. Ik fiets slecht met wind. Ik bleef nog net binnen de 6 uur.

Het is inderdaad mooi om te zien waar de verschillen liggen. Ik kijk juist altijd naar de uitslagen, ook omdat ik nog redelijk wat deelnemers ken, maar vooral om te zien waar de verschuivingen plaatsvinden. Conclusie is dat het moeilijk blijft om richttijden te geven zonder iets van de persoon te weten.

Wellicht kan Marcel zeggen of hij al een keer 500 mt in een zwembad heeft gezwommen? Of hij al eens 20 km fietsen heeft geklokt? En wat zijn tijd op "een loopje" van 5km was. Aan de hand daarvan kan je beter inschaaten wat er ongeveer in een triathlon gaat gebeuren.

A+
Arthur

17

Re: richttijden

Vanmorgen vroeg 5 km gelopen in 29,30 minuut, aansluitend snel wat gedronken en binnen 5 minuten op de fiets voor 20 km, de 20 km afgelegd in 55 minuten, fietsen viel me zwaar, in de open polder op enkele honderden meters na continu tegenwind of zijwind tegen. Ben benieuwd naar mijn tijd als ik volgende week een racefiets heb.
Tijdens het fietsen meer op hartslag gelet dan op snelheid, geprobeerd mijn hartslag tussen de 125 en 135 te houden wat op de laatste km na goed is gelukt, de laatste km vol de wind tegen en mijn hartslag liep op naar 150.

Al met al lekker bezig geweest en niet geheel onbelangrijk ruim 1200 calorieen verbrand, gewicht is ten opzichte van 2 weken terug gedaald met ruim 1 kg.

Groet Wilco

18

Re: richttijden

Hoi Tsunami

Heb je bewust eerst gelopen en daarna pas de fiets op ?
Andersom zou logischer zijn, tenzij je voor een duathlon traint :-)
Het zou overigens nog beter zijn geweest om na het fietsen nog 1 of 2 km te lopen. Je benen kunnen niet gewend genoeg raken aan die wissel.

Fijn weekend allemaal
Arthur

19

Re: richttijden

Ja, was een bewuste keus, de garagedeur maakt nogal wat herrie en de buren houden van (uit)slapen, ik ben altijd vroeg wakker en ben vanmorgen om 7.15 op pad gegaan, ik wilde het de buren niet aandoen.

Volgend weekend ga ik het wel in de "juiste"volgorde doen.

Groet, Wilco

20

Re: richttijden

hahaha lijkt die reclame wel over de buren :-)
Goeie aktie.......van pearl, in dit geval Wilco. Chapeau

A+
Arthur

21

Re: richttijden

Helaas mannen, ik kwam gisteren in Enschede niet onder de 26 min...
Weet ik waar ik aan moet werken a.s. winter.

Gr, Concorde

22

Re: richttijden

Tis jammer dat ik je nog nooit heb zien lopen, anders zou ik het denk ik meteen wel in kunnen schatten.
Maar als je in een training makkelijk onder de 5 min/km loopt moet je dat ook kunnen trainen voor een triathlon. Maar tijd was je beperkende factor heb ik gelezen.

Wil je op de 5 km verbeteren dan zou ik heel veel 400 meters gaan trainen. Beginnen met 2 min per 400 en dat proberen af te bouwen naar 1.30 Wellicht zeg ik nu iets heel geks voor jou, wat bijvoorbeeld helemaal niet haalbaar is, maar uitgaande van je "onder de 5 min de km" moet je zeker kunnen beginnen emt 2 min op de 400.

Ik zou bijvoorbeeld 20 km gaan fietsen en daarna 2 km VOLLE BAK gaan lopen. Dan weet je wat je in je mars hebt kwa lopen. Gebruik die tijd van de 2km om je 400 mt tijden mee te beginnen.

Klein voorbeeld. Mijn favoriete training in NL was 30 fietsen en dan 5 lopen. De 1e km wilde ik dan absoluut in 3.50 lopen. Dat gebeurde ook heel vaak. vervolgens ging de 5km ruim onder de 20. De week erna kon ik op de baan eenvoudig 1.30 op de 400 lopen. Die was dus gerelateerd aan die tijd van mijn 5 na het fietsen.

Wellicht heb je er wat aan

Groeten
Arthur

23

Re: richttijden

Wat een wiskunde allemaal, nu snap ik er niks meer van. Al dat gereken. Ik zou juist 800jes gaan lopen in 4 minuten. Of zeg ik nu iets heel doms?? =\/

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

24

Re: richttijden

Hoi Cesar

Helemaal niet dom, maar 800 is al weer te lang voor een 5km wedstrijd. Je echte snelheid bouw je op met veel herhalingen op een korte afstand met hoge snelheid..........dat hebben ze mij geleerd :-)

Een 800 en 1000 wordt veel gelopen voor hen die een snelle 10 en een snelle halve marathon willen lopen. Alleen voor de halve marathon komt er dan uiteraard ook nog ander werk bij. Dan krijg je "ingebouwde pyramide's" in een 15 km bijvoorbeeld.

Aan een 1km en 5km kan je gewoon heel veel aflezen. Ik heb er te weinig verstand van om te zeggen hoe het bij de 1km werkt. Maar als je uitgerust een "losse" 5km gaat lopen en HELEMAAL total loss gaat, dan zegt die tijd heel veel. Aan de hand van die tijd kan je heel veel andere tijden gaan bepalen die je moet kunnen lopen tijdens je korte werk, dan wel interval.

Regel is gewoon hoe korter je wedstrijdafstand des te korter worden je "snelle herhalingen". Let wel dit is een standaard algemene regel. uiteraard kan iets voor de 1 beter werken dan voor de ander, maar met zo'n soort testje kom je daar wel snel achter.

Er is voor mij een keer een marathonschema gemaakt aan de hand van mijn 1km tijd. Ik zou dat zelf niet kunnen maken, maar ik begrijp het wel :-)

Als je nog iets wilt weten, schrijf gerust. ALs ik het echt niet weet zal ik je geen onzin verkopen, maar zeggen dat ik het niet weet :-)

A+
Arthur

25

Re: richttijden

Hee Arthur,
Bedankt voor je tips.
Ik zal er binnenkort iets mee gaan doen, ik wil eerst enkele weken rustig aan doen. Heb prive een drukke tijd achter de rug, én drie weken achter elkaar een triathlon. Naast een paar ruige weekenden en een dorpsfeest met (te)veel drank en rock&roll.... over een goede voorbereiding gesproken.

Ik kom er op terug. A+ dus... :-)

Gr, Concorde