1

Onderwerp: Voorstellen Peter

Hallo allemaal,

Ik ben Peter, 27 en heb afgelopen zondag de 1/4 van Aalsmeer gedaan.
Ondanks een hele zware laatste ronde op de fiets en dus een ook een zware start met hardlopen toch genoten van de triathlon en wil vanaf volgend seizoen vaker gaan mee doen.

Ik ben voornamelijk zwemmer en kan redelijk hardlopen. Fietsen is mijn uitdaging dus hoop hier vooral informatie te vinden over hoe een goede fiets te vinden (samen te stellen) en tips over materiaal gebruik en voeding.

Voor zij die in de buurt van Amsterdam/Haarlem een goede plek zoeken om in buiten water te zwemmen is zijkanaal B bij Velsen (Spaarnwoude) een aanrader. Bijna elke werkdag in het zomer seizoen zijn er meerdere (voornamelijk lange baan wedstrijdzwemmers) aan het trainen vanaf een uur of 19. Een baantje heen- en weer is bijna 2,5km dus mooie trainingsafstand voor de kwart/Olypisch.

Groeten,

Peter van den Berg

2

Re: Voorstellen Peter

Hoi Peter

Das inderdaad mooi zwemwater. Ik heb jaren in de Velserbroek gewoond en zijkanaal B was mijn "thuisbaan" in de zomer :-) Hij is overigens precies 2,4 van steiger tot steiger en terug. Zwem je tot "in het puntje" dan is het precies 3 km. Overigens wel heel ruim voor een training voor een kwart/olympisch :-)

Op wat voor fiets heb je Aalsmeer gedaan ?
Wat zoek je aan fietstraining ?
Ben je al lid van een club?


Groeten en veel trainingsplezier

Arthur

3

Re: Voorstellen Peter

Altijd iets meer trainen dan je in de wedstrijd moet afleggen :-)

Mn fiets was een geleende, een (hele) oude Gazelle 'champion mondial' met een standaard stuur.
Qua fiets zoek ik iets waar ik trainingsrondjes a 40-60km mee kan doen en vervolgens tijdens een 1/4 of Olympisch goed voor de dag kan verschijnen. Dat soort rondjes moet ik A'dam Noord of richting Utrecht wel kunnen vinden. Voorlopig gewoon meters maken.

Wellicht dat ik via de dolfijn ga trainen maar dat wordt dan pas vanaf volgende seizoen.

Dus ik ben vooral opzoek naar een fiets (met tri stuur), trisuit en fiets/hardloop schoen waar ik een beetje snel in en uit kan.

4

Re: Voorstellen Peter

Hoi

Voor € 1599 koop je het 2010 model Cube Aerium Pro. Zie andere postings op dit forum. Ik heb hem odertussen ook besteld. Kan niet in je portemonnee kijken, maar het is ZEER veel fiets voor dat geld.

Meer trainen dan je wedstrijd ??? Doe je dat ook als je een marathon gaat lopen ?
Bij een kwart kan ik het me voorstellen, maar bij een halve wordt het al iets meer zeuren hoor.
Mij werd geleerd dat je nooit emer dan 75 a 80% van je wedstrijdomvang traint, maar dat kan weer achterhaald zijn natuurlijk.

A+
Arthur

5

Re: Voorstellen Peter

Die Cube was ik ook al tegen gekomen en was inderdaad al aan het lezen. Dus bedankt voor de tip.

Met zwemmen heb ik altijd aangehouden om net iets meer te zwemmen tijdens de training dan wat je in de wedstrijd doet. Maar voor het trainen van een marathon zou ik het ook houden om 35 km tijdens de traingen. Dus daar heb je wel een punt.

6

Re: Voorstellen Peter

Zeker altijd meer trainen dan je wedstrijd afstand (Per onderdeel). Enige uitzondering is de lengte van je duurlopen (voor de hele). Over het algemeen geldt daar max. 3uur anders heb je meer hersteltijd nodig dan het "nut" van de training.

Als je een nieuwe fiets wilt. Vanaf 12 september is de uitverkooop van de 2009 modellen bij canyon... Ik zou zeker even kijken.

7

Re: Voorstellen Peter

Hoi Vanzella

Dank voor de tip van Canyon. Hebben die trouwens ook een model met gewoon stuur + ligstuur, zoals de Cube Aerium ?

A+
Arthur

8

Re: Voorstellen Peter

Nee volgens mij niet.

Ik gebruik een normale Canyon met opzetstuur als tijdrit/gewone fiets. De "gewone" wielren eigenschappen zijn super, de tijdrithouding gaat wel.

9

Re: Voorstellen Peter

Na enige tijd zoeken heb ik Giant OCR zero (€1200,-) laten wegzetten t/m donderdag. Op de cassette na (105) verder compleet ultegra afgemonteerd en op shimano wielen.

Heb er een stukje op gereden en voelt erg prettig, 'comfortabele' zit en soepel met sturen.


Verder stond er ook een Koga roadwinner (€1600,-) met dezelfde afmontage maar wel met mavic wielen.
De koga vind ik mooier, maar de giant rijdt (voor mij) een stuk prettiger.

Mijn doelstelling is om voor het volgende seizoen 1000 tot 2000 km te fietsen ter voorbereiding om OD of 1/4 triathlon.

Mijn vraag is vooral of ik mij geen buil kan vallen met de Giant.

10

Re: Voorstellen Peter

vallen kun je met elke fiets volgens mij smile helmpje opzetten kan helpen

11

Re: Voorstellen Peter

Als de fiets prettig voelt, comfortabel zit en soepel met sturen is, hoe wil je je dan een buil vallen?

12

Re: Voorstellen Peter

Als jij die Giant mooi vind is het toch Okee , Koga roadwinner  vind ik de betere fiets .
Giants je ziet ze zoveel  die er geen builen mee vallen [LOL] .
1000 /2000 km fietsen  okee vergeet niet je  rustige duur  interval en tempo duur te doen .
Zwemmen en lopen hoort ook bij het spelletje  .
Suc^6 Rapido

triathlon is 3 x beter

13

Re: Voorstellen Peter

Kijk even hoe de staat is van de ketting/tandwielen en div. lagers (wielen,balhoofd, bracket, evt. pedalen).
Dat zijn evt. kostenposten..... vooral als er een duurdere groep op ligt....
Verder geeft de algehele staat vaak wel aan of de vorige eigenaar er zuinig op is geweest. Dat vind je dan ook vaak weer terug in het onderhoud.

Als die Giant prettig rijdt/zit/stuurt/fietst.... scoren dat ding!

Gr, Concorde

14

Re: Voorstellen Peter

ronnyke schreef:

vallen kun je met elke fiets volgens mij smile helmpje opzetten kan helpen

Ben ook al wel's behoorlijk gevallen mét helmpie! ;-)

15

Re: Voorstellen Peter

Nou pi ik heb nu bijna 10 jaar op een OCR gereden en..............SUPER fiets. Zeker 4x Almere mee gereden en vele fietsen van meer dan € 2000 mee ingehaald :-)

Hahaha, je valt je nooit een buil met een fiets die voor jou lekker fietst. ZIt jij er lekker op en het is nog Ultegra ook, wat wil je dan nog meer? Mooie wielen kan je altijd nog kopen.

Veel fietsplezier
Arthur

16

Re: Voorstellen Peter

bij vos fietsen in zwanenburg hebben/hadden ze meerder cervelo soloisten staan met ultegra afgemonteerd voor 1499. Dat lijkt mij een hele mooie fiets om mee te starten als je dat budget hebt. ligstuurtje en (speedplay) pedalen erop en dan kan het alleen nog aan je benen liggen.

PS: lekker naar de dolfijn komen, is erg gezellig!!! ga nu training geven daar wink

17

Re: Voorstellen Peter

Maar over Vos gaan ook verschillende verhalen, van goede en van slechte afmontage.
Ik vroeg naar de Cube fietsen van 2010 en kreeg als antwoord dat ze er begin oktober zouden zijn. Van Cube kreeg ik te horen dat ze in november in produktie gaan. Zeg jij het maar.

A+
Arthur

18

Re: Voorstellen Peter

Ik heb em vorige week vrijdag opgehaald bij rinus blom in aalsmeer. Ben er toch wel erg blij mee. Nu zolang het weer het toelaat lekker fietsen.

Zwemmen doe ik op woensdag en vrijdag. Hardlopen ga ik na de winter weer oppakken. Die gebruik ik vooral voor interval training. Mijn grootste stap valt vooral te halen op het fietsen.

bedankt voor het advies

Peter

19

Re: Voorstellen Peter

Dag allen,

Zat het bericht te lezen en zijkanaal B klinkt als een locatie die ik zoek om buiten te zwemmen!
Echter kon ik niet goed vinden vanaf wanneer men zo'n beetje gaat buiten zwemmen.
Ik heb een wetsuit, dus dat helpt bij de warmte.
Ben helemaal nieuw in de triathlon wereld (en voornamelijk het zwemmen is nieuw), dus ben benieuwd of mensen tips en trics hebben!

Groet Bart

20

Re: Voorstellen Peter

Vorig jaar zwom ik op 21 april voor het eerst in ZKB, na een paar dagen zon erop is het al vrij snel goed te doen met wetsuit. Een week later waren er al enkelen zonder wetsuit. Omdat het maar 2 a 3 meter diep is warmt het snel op.

21

Re: Voorstellen Peter

Dank! Ga ik rond die tijd eens een kijkje nemen!

22

Re: Voorstellen Peter

Vorig jaar 31maart met wetsuit en veel vaseline op het gezicht. Maar volgens mij zal het dit jaar iets langer duren.

23

Re: Voorstellen Peter

Je zou ook de site ZV Haerlem (voorheen blijkbaar Rapido) in de gaten kunnen houden. Zij trainen volgens mij nog steeds in ZKB voor hun openwater wedstrijden.
http://www.zvhaerlem.nl/

Ik ga komende zomer misschien met een ander groepje mee zwemmen in de gaasperplas.
En anders kan ik altijd nog hier op IJburg de gracht in duiken voor een rondje van 2,5km.

24

Re: Voorstellen Peter

Vanaf 20 graad watertemperatuur zwem ik buiten tenzij er echt geen enkele mogelijkheid is om die dag in verwarmd water te zwemmen. Dan wil ik nog wel eens eventjes in wat kouder water duiken.
Orienteren kun je in een zwembad ook leren. Iedere training in een bad vol bejaarden een paar baantjes zonder zwembril bijvoorbeeld.  wink
Wetsuit zwemmen is ook goed te simuleren. Even anderhalve of zelfs twee pull buoys aan elkaar lijmen en je ligt net zo in het water als met een neopreen cheatsuit.
In steenkoud water ben je alleen maar aan het overleven. Je zwemvermogen daalt daar dramatisch van, heb je niet veel aan als training. Het is per slot van rekening een zomersport  cool

25

Re: Voorstellen Peter

Zwemmen met pull bouy of met een wetsuit is toch heel wat anders.
Vanaf 16 graden zwem ik buiten wat niets met overleven te maken heeft maar met specifiek trainen.
meestal lig ik vanaf eind april in de sloterplas.