1

Onderwerp: Trainen op de Tacx - ander achterwiel of nieuwe achterband?

Ik heb vrij recent een Tacx Cycleforce Flow aangeschaft.
Na mijn eerste training zag ik dat de mijn (vrij zachte Swalbe) achterband al behoorlijk getekend was.

Hier en daar zag ik op forums dat geadviseerd wordt om de Tacx band op je achterwiel te leggen.
Maar mijn bedoeling is eigenlijk om de tacx af en toe te gebruiken(vooral wanneer ik laat wil traininen en het donker is), en wanneer het even kan gewoon naar buiten te gaan.

Nu lijkt het me niet handig om iedere keer de bandjes te wisselen.....
Hoe lossen jullie dit op? Ik zat al aan een ander achterwiel te denken, maar vraag me af of dit zo maar kan (een willekeurig achterwiel in een shimano ultegra afgemonteerde fiets). Moet ik dan nog ergens op letten?

Of kun je met de Tacx band gewoon gaan trainen?
Alvast bedankt!

2

Re: Trainen op de Tacx - ander achterwiel of nieuwe achterband?

Zou ik niet doen, dat laatste. Het slijt als een mo-fo. Ik heb gewoon een cheap ander wiel staan met gebruikte band (komt van mijn trainingswielen af) erop. Cassette wisselen indien nodig, is wel zo goedkeaup.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

3

Re: Trainen op de Tacx - ander achterwiel of nieuwe achterband?

Ik zou dan van Marktplaats een El Cheapo Achterwieltje plukken met, zoals Jacob al zegt, een oude trainingsband.
Ikzelf wissel van tevoren een bandje, maar ik Tacx heel weinig. In de winter ga ik op de sportschool spinnen...

Toevallig had ik gisteravond Tacx-neigingen, maar het bleek dat m'n asje te kort was voor het achterwiel van m'n nieuwe cyclocrosser.... Heb voorheen m'n oude crosser gebruikt en die had 8-sp, dus een kortere as. Dus heb ik 'm toen iets ingekort (stom...)


Gr, Concorde

4

Re: Trainen op de Tacx - ander achterwiel of nieuwe achterband?

Bedankt voor de info!

Dan ga ik op zoek naar een ander achterwieltje.
Is de cassette eenvoudig te wisselen? Of maakt het niet zo veel uit, en mag bijv. een campagnolo naaf wanneer de rest shimano is (ik noem maar iets)? Ik neem aan dat de ketting een standaard maat is?

5

Re: Trainen op de Tacx - ander achterwiel of nieuwe achterband?

Voor het wisselen vd casette heb je een speciaal stukje gereedschap nodig. Kun je het best bij de FM laten doen.
Volgens mij kun je Campa en Shimano niet mixen.
De kettingen hebben veschillen de breedtematen; de kransjes komen steeds dichter op elkaar te zitten bij het toenemen van het aantal ervan.
Dus hoe meer versnellingen, hoe smaller de ketting.

Gr, Concorde

6

Re: Trainen op de Tacx - ander achterwiel of nieuwe achterband?

Aanvulling op concorde

Casette wisselen doe je idd met een speciaal opzetstuk of sleutel. Erg handig overigens om zelf in bezit te hebben.
Campa en shimano mixen kan niet, alleen zijn er voor de handige mensen altijd mogelijkheden. Het hangt van de body van de naaf af wat voor casette er op moet. Body's van Shim en Camp zijn verschillend en bij de meeste wielen niet 1-2-3 te wisselen.

Zoek gewoon het gene waar je nu ook mee rijdt dan moet het zonder problemen gaan wink

7

Re: Trainen op de Tacx - ander achterwiel of nieuwe achterband?

Jongens, jongens voor cassette wisselen naar de FM.....

Is een simpel werkje, zo gepiept zolang je de boel niet vast laat roesten.
Voor een paar euro heb je de tools, dus hopla; ga kopen en uitvogelen.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

8 Laatst bewerkt door superhans (17-09-09 19:36:03)

Re: Trainen op de Tacx - ander achterwiel of nieuwe achterband?

Bedankt!

Dus het beste op zoek naar een wiel, waar een naaf van shimano ultegra op past?
Heb marktplaats ff gecheckt, maar daar stond niet veel op.
Zijn er misschien lezers van dit forum die een dergelijk passend wiel over hebben?
Een dicht wiel mag ook smile smile

Het wiel wat er nu op zit is een Easton Vista SL met een Shimano Ultegra 12-25Z., 10-fach naaf er op.

Anders wordt het voorlopig regelmatig bandjes wisselen denk ik  sad
(maar op zich wel een goede oefening)

9 Laatst bewerkt door Concorde (18-09-09 09:18:51)

Re: Trainen op de Tacx - ander achterwiel of nieuwe achterband?

Jacob schreef:

Jongens, jongens voor cassette wisselen naar de FM.....

Is een simpel werkje, zo gepiept zolang je de boel niet vast laat roesten.
Voor een paar euro heb je de tools, dus hopla; ga kopen en uitvogelen.

Tuurlijk, zelf de gereedschappen in huis hebben is beter. En echt moeilijk is het niet.
Maar als je die niet hebt, kun je beter naar de FM gaan, dan op de bekende beunhaas manier de zaak verkloten.
En als je dan toch bij de FM bent neem je zo'n tool mee.... :-)
Maar ik weet natuurlijk niet hoe technisch iedereen hier is.... en dan ga je bij twijfel langs de FM.


Positief blijven hè Jacob!
Hoest met je rug btw?

Gr, Concorde