1

Onderwerp: De juiste zwembril

Ik heb een probleem met mijn zwembril. Heb er nu een aantal geprobeerd, maar heb nog niet de perfecte bril gevonden. Ik heb nu een bril van speedo. Heb wel wat last van het beslaan, maar hij lekt in ieder geval niet en past verder prima op 1 punt na. Na zo'n 20 minuten met die bril op gaat de neusvleugel gigantisch pijn doen. Die drukt gewoon heel hard op het botje van mijn neus, tot een punt dat ik maar liever gewoon stop op dat moment.

Ik ben dus opzoek naar een fijn passende bril, die niet zo'n pijn doet op mijn neus (terwijl ik opzich geen raar gevormde neus heb of zo.

Nu heb ik wat gelezen op internet en ik nijg op het moment naar de Aque Sphere Kaiman, maar ik kan van een plaatje natuurlijk niet zien of deze wel beter op mijn neus past. Ook zag ik dat er een gewone is, maar ook een speciaal voor vrouwen en nu weet ik dus niet welke ik nodig zou hebben. Bovendien heb ik dus best vaak het probleem met brillen dat ze niet zo goed aansluiten, of veel te hard op mijn ogen zuigen.

Het liefste zou ik deze bril (of een andere bril) gewoon eerst passen voor ik hem koop. Ik kan alleen nergens vinden welke winkels deze brillen in de winkel verkopen.

2

Re: De juiste zwembril

Bekend probleem met de neus, heb ik ook (gehad)
Ik zwem nu met een speedo met een breed "verbindingsstuk".
Ik had het probleem uitsluitend met die oude tussenstukjes die je op maat kon zetten qua breedte
Met dit laatste model heb ik dat niet meer.
Als jij dit model al hebt geprobeerd dan weet ik het helaas ook niet.

het door jou genoemde kaiman model kan je hier bestellen :

http://www.roseversand.de/output/contro … tail2=2832


Succes
Arthur

3

Re: De juiste zwembril

Ik zwem al jaren met de beste zwembril allertijden. De swedish goggles smile alle kleuren reeds ook al gehad, en ook de spiegelde zijn aan te raden. Gewoon even goed afstellen, gebruik zelf onderbroekenelastiek van de Hema ervoor tongue

http://www.biketechcf.com/images/thumbnails/swedish%20goggles.jpg

Hij past perfect of hij past niet bij je hoofd, in het begin is het voor sommige mensen wennen, maar uiteindelijk is het de meest comfortabele bril die er is.

btw. niet geschikt voor kinderen of vrouwen met klein hoofdje wink

4

Re: De juiste zwembril

Ik kan helemaal beamen wat mister_arby al schrijft. De zweedse brilletjes zijn de beste die er zijn. Kijk ok maar eens naar een zwemwedstrijd op tv, zowel bij de sprint als lange afstanden (1500m) hebben ze bijna allemaal zo een brilletje.
Dat tussenstuk kun je ook maken van een stukje afgeknipt hoofdelastiek, dan voel je het helemaal niet zitten.

Wat de retail naam van die dingen is weet ik niet maar je hebt ze zo gevonden en ga uit van ca € 5,- per stuk. Bestel er gelijk meerdere want dan heb je altijd een goed setje voor de race.

5

Re: De juiste zwembril

Even googlen op swedish goggle en je vindt ze voor rondt euro 5,-, zal ze binnenkort gaan proberen

6

Re: De juiste zwembril

mister_arby schreef:

btw. niet geschikt voor kinderen of vrouwen met klein hoofdje wink

Klein hoofdje ?? *wijst naar zichzelf*  right here!

Dat wordt hem dus in ieder geval niet. Heb toch die kayman besteld, hij is net binnen gekomen en hij lijkt zo goed te passen. Verbindingsstuk lijkt vrij zacht te zijn, zowiezo beter dan de oude.

Morgen middag maar eens gaan uitproberen.

Bedankt voor alle tips!

7

Re: De juiste zwembril

Heb je de dames uitvoering of de grote? Had precies hetzelfde. Speedo deed pijn op de neus maar wel waterdicht,  de kayman lekt bij mij aan een kant (en is minder helder om door te kijken)

8

Re: De juiste zwembril

Als je ooit hebt gezien/meegemaakt hoe een oog(kas) met een Swedish Goggle eruit ziet na een voltreffer van een schoolslagbeen dan zou ik zulke brilletjes niet snel adviseren aan triatleten.....
Onder m'n wedstrijdzwemmers is tegenwoordig de Speedo Speedsocket de favoriete bril en bij de triatleten is de Zoggs Predator de favoriet. Het belangrijkste is een goed pasvorm, dus altijd even zelf testen.

9

Re: De juiste zwembril

Zou je oogkas er zoveel beter uitzien na een voltreffer als je een andere bril op hebt??? Hoofdzaak is toch dat je een bril hebt waarmee je prettig zwemt

10

Re: De juiste zwembril

Tja, als je achter iemand ligt die schoolslag zwemt........
Gewoon harder zwemmen lost dat probleem zich vanzelf op ;-)

Ik heb zelf ook aan langebaan wedstrijdzwemmen gedaan, maar niet veel verhalen gehoord van ingetrapte oogkassen. Maar ik moet wel bekennen dat ik liever een ander brilletje op heb als het mij zou overkomen.

11

Re: De juiste zwembril

swedish is inderdaad geen goed plan voor triathlon of open water, snijwondes zien er niet lekker uit

Voor binnenbad wel het beste wat je kan vinden

12

Re: De juiste zwembril

heb na de Kaiman en de Eagle nu de Seal van Aqua Sphere: zeer comfortabel en goed zicht. beslaan valt mee.

Wat zijn trouwens de beste methodes om beslaan tegen te gaan? zonder de anti fog laag aan te tasten)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

13 Laatst bewerkt door Joe Black (07-12-09 22:31:34)

Re: De juiste zwembril

Na aanleiding van "le Coq"

Heb tijden met een Speedo gezwommen, maar kreeg na een langere tijd zwemmen pijn in mijn hoofd/ neus en liep de bril vol water. Was hier dus niet echt heel blij mee sad  smile

In oktober was ik jarig en heb toen van mijn zwager en zijn vrouw ( beide triatleten, jullie mogen raden wie dat is op het forum tongue) een Zoggs's zwembril gekregen.

Wat een openbaring he, dat is gewoon genieten.

Hier wat info

PRODUCT OMSCHRIJVING
De Predator Wiro-Frame van Zoggs is een zwembril van hoge kwaliteit. De Zoggs Predator Wiro-Frame heeft een panoramisch zicht van 180 graden dankzij CLT Technology (curved lens technology). Dit zorgt er voor dat u een optimaal zicht hebt met deze zwembril. Deze zwembril is een groot formaat bril met brede glazen.

De Zoggs Predator Wiro-Frame is gemaakt van Bio-tech voor een optimale vormgeving en pasvorm, wat betekent dat de bril perfect aansluit aan uw hoofd. Deze zwembril van Zoggs is voorzien van Fogbuster glazen, deze glazen zijn gemaakt om damping tegen te gaan. Dat wil zeggen dat de glazen van de Predator Wiro-Frame zwembril niet beslaan. Door de 100% silicone bandjes met een makkelijk snoersysteem is het stellen van de Predator Wiro-Frame heel gemakkelijk.

De Zoggs Predator Wiro-Frame is voorzien van twee siliconen bandjes. Hierdoor blijft de zwembril altijd goed op uw hoofd zitten.

http://gustavsport.nl/app/code/core/template/imageshow.php?name='zoggs-predator-wiro-frame-zwembril.jpg'

If youd didn't Puke or Pass Out, you could have gone harder.

14

Re: De juiste zwembril

Daar zwem ik nu ruim een jaar mee, en het bevalt nog steeds perfect.

15

Re: De juiste zwembril

Ook ik ben erg tevreden over deze bril. Erg comfortabel. Ik heb zelf de witte uitvoering (Zoggs Predator White).

http://www.triathlonshop.be/catalog/ima … _White.jpg

16

Re: De juiste zwembril

Vandaag kwam mijn Zoggs Predator binnen, heb de blauwe gekocht met heldere glazen aangezien het winter is en de zon niet meer zo hard schijnt (heeft trouwens wel UV protectie). Eindelijk een bril die niet lekt en niet beslaat, hoewel ik hem pas 1x gebruikt heb. Ik heb ook een speedo futura biofuse, deze zit wel lekker maar lekt en beslaat. Verder heb ik nog een speedo rapide die wel behoorlijk afdicht maar ook beslaat en niet zo comfortable zit. Als de zoggs bevalt koop ik er voor de zomer nog een met gekleurde glazen.
Nu heb ik wel volgens mij een klein hoofd, zijn er hier meer mensen die junior brillen dragen i.v.m. kleiner hoofd?

17

Re: De juiste zwembril

Poos met brilletjes aan het rommelen geweest van allerlei merken. Ik zwem nu sinds een jaar met de Speedo Jet, bevalt mij uitstekend. Supersimpel ding, soort zweeds model maar dan met een siliconen voering zodat hij wat zachter op de oogkas zit. Prima in het zwembad, prima in open water bij wedstrijden. En kost geen drol (8,00 euro) dus dan kun je er nog eens een keer eentje kwijtraken.

18

Re: De juiste zwembril

Zwem nu 9 maanden met Zoggs Predator, geweldige bril, erg breed zicht, handig tijdens de triathlons, beslaat niet, geen last van neus, ogen of hoofdpijn. Zal niet snel wat anders worden smile

19

Re: De juiste zwembril

Is de gemiddelde zwembril geschikt voor zout (zee) water?

20

Re: De juiste zwembril

KLS schreef:

Is de gemiddelde zwembril geschikt voor zout (zee) water?

Ja maakt geen verschil, chloorwater of zout water hebben beide effect op je zwembril. Maar dan is zout waarschijnlijk nog iets gezonder als chloor.

21

Re: De juiste zwembril

Ok thx. Kan ik volgende week lekker in de middellandse zee zwemmen.

22

Re: De juiste zwembril

Waarom beslaan die brilletjes eigenlijk? Ene keer heb ik er last van en soms niet.... why?

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

23

Re: De juiste zwembril

De predator besloeg vandaag ook niet, heerlijk helder "beeld". Heeft iemand ervaringen met predator flex?

24

Re: De juiste zwembril

voor het geval iemand dit nog leest. Ik heb 3 verschillende speedos geprobeerd en toen de predator flex besteld. Geweldige bril. Ga er nog een met lichte glazen bijbestellen. Na een jaar ging hij beslaan, heb een flesje met spul hiertegen gekocht en dat is nu ook geen factor meer. Hij besloeg overigens niet zolang ik hem niet van binnen nat maakte, dus voor het zwembad in opzette.
Voor mij is dit echt de bril, die kleintjes zuigen mijn ogen uit mijn hoofd, zeer oncomfortabel.

25

Re: De juiste zwembril

Weet iemand of Sable Wateroptics brillen verkrijgbaar zijn in Nederland? Ze zien er goed uit en krijgen positieve recensies op slowtwitch.

Zie http://www.sablewateroptics.com/