1

Onderwerp: Lichamelijke test

Hallo,

Ik ben dit jaar begonnen (en direct redelijk serieus) begonnen met triathlonnen. Hoewel ik mijn hele leven al wel redelijk flink sport, heb ik voor mijn gevoel nog niet eerder zo intensief bezig geweest zoals nu.
De reden voor deze post is dat ik nu eigenlijk ook wel geïnteresseerd ben in wat mijn lichaam momenteel kan en of het voor mij wel gezond is om intensief te sporten (niet dat ik lichamelijk aanwijzingen heb dat dat niet zo is). Nu kan ik via mijn zorgverzekeraar (IZZ) de zogenaamde uitgebreide Lijf en Ledentest doen voor €50. Weet iemand iets van deze specifieke sport of kan iemand mij vertellen of dit een goede test is aan de hand van de onderstaande lijst met testen die ze gaan doen.

    * hartslag
    * bloeddruk
    * gewicht /Body Mass Index (BMI)
    * buikomvang
    * vetpercentage
    * inspanningstest
    * bloedonderzoek: bloedsuiker, totaal cholesterol, cholesterol-HDL, kreatinine, gamma gt, hemoglobine,         hematocriet
    * urineonderzoek: eiwit, glucose
    * een longfunctietest
    * een elektrocardiogram (ECG)

Alvast bedankt voor alle tips, tricks en welke andere opmerkingen dan ook!

Cervelo P2 2015 ~ FFWD disc ~ Veltec Speed 6.0 voor ~ ISM PN 1.1 zadel
Stevens Carbon Force II ~ Veltec Speed 6.0 achter ~ Shimano Ultegra ~ Adamo zadel

2

Re: Lichamelijke test

Deze kun je zelf of bij de huisarts doen dus lijken met niet het belangrijkste:
    * hartslag
    * bloeddruk
    * gewicht /Body Mass Index (BMI)
    * buikomvang
    * vetpercentage
    * inspanningstest


Maar deze testen lijken me wel serieus interessant. Niet alleen voor het sporten maar uberhaupt om te weten of je in orde bent.

   * bloedonderzoek: bloedsuiker, totaal cholesterol, cholesterol-HDL, kreatinine, gamma gt, hemoglobine, hematocriet
    * urineonderzoek: eiwit, glucose
    * een longfunctietest
    * een elektrocardiogram (ECG)

3

Re: Lichamelijke test

Lieke schreef:

Maar deze testen lijken me wel serieus interessant.

Hey Lieke, bedankt voor de snelle reactie, maar mijn vraag is deels ook heel mooi samen te vatten op jou bovenstaande opmerking met het woordje: "Want?"  Oftewel, wat houden die testen in en wat meten ze precies?

Cervelo P2 2015 ~ FFWD disc ~ Veltec Speed 6.0 voor ~ ISM PN 1.1 zadel
Stevens Carbon Force II ~ Veltec Speed 6.0 achter ~ Shimano Ultegra ~ Adamo zadel

4

Re: Lichamelijke test

Meeste zorg verzekeraars vergoeden een sportkeuring bij een sportarts waar volgens de meeste van deze dingen ook onderzocht worden.
afhankelijk van waar je woont en hoe mobiel je bent zou je naar www.sportarts.org kunnen gaan. Dit is de bondsarts van de NTB dus zal wat meer triathlon specifiek kunnen kijken naar je lichamelijke gesteldheid.

5

Re: Lichamelijke test

Die testen geven allleen maar een indicatie van je gezondheid, maar het meeste kan je gewoon zelf bepalen met hartslagmeter, weegschaal en meetlint. De rest is wat mij betreft allleen interessant om eventuele vooruitgang te meten, dus meerdere testen in de tijd.

Stel dat uit de test komt dat je conditioneel in orde bent, zeg het nog niks over hoe geschikt/ongeschikt je bent voor intensief sporten.....je conditie mag goed zijn, maar je fysieke gestel/gewrichten etc heeft veel meer tijd nodig om zich aan toenemende intensiteit aan te passen. Denk dat je er beter aan doet je training heel bewust en heel rustig op te bouwen.

Commit first, then figure it out

6

Re: Lichamelijke test

Die testen die je daar opnoemt die moet ik zelfs voor mijn werk laten doen om te zien of ik arbeidsgeschikt ben. Je kunt idd beter naar een ervaren sportdokter gaan en die zal waarschijnlijk een cardiogram van je hart nemen en een bloed onderzoek. En voor eventueel een trainingschema op te stellen een inspanningstest.