1

Onderwerp: FSA mini clip on bar -- probleem

Als beginnende amateur heb ik deze gekocht omdat er blijkbaar niet al te veel modellen zijn die ITU goedgekeurd zijn.

Nu zie ik in het sportreglement va de Belgische federatie staan dat deze, afgemonteerd met Campa remgrepen, deze met 2cm voorbij de max. meetgrens toegelaten mag worden.

Nu begrijp ik al gewone leek niet echt goed w'rom iets dat naar een sportspecifieke standaard goedgekeurd is nog eens onderworpen wordt aan andere (lokale?) regeltjes..maar bon.

Nu heb bij elk gewoon koerstuur die m'n revue gepaseerd is die FSA mini clip-ons gemonteerd en op geen enkel van deze sturen kan ik die monteren met Campa remgrepen zonder in de norm van die 2 extra centimeters te vallen. Het zijn er eerder 3+.

Nu merk in nog eens op dat bij de bijlagen afbeeldingen gebruikt worden van de oude Shimano/Campa remgrepen en niet deze van anno 2010.

Nu mijn vraag is...zijn er mensen die dit model al een tijdje gebruiken of een tip hebben om deze toch degelijk en naar normen te monteren? Of kunnen zeggen hoe dit in realiteit gemeten wordt?..of die FSA clip-ons zo al zonder meten toegelaten worden en er dus geen probleem is?

Ik zie niet in deze nog met op z'n minst een centimeter te knippen want dan moeten er nog eens extra gaten geboord worden om die overbrugging naar achteren te brengen.


Toch allemaal vaag als je het mij vraagt...

2 Laatst bewerkt door flipo (12-08-10 10:45:22)

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

ik weet niet over welk afstand je het hebt, maar ik heb nog bij geen enkele 1/8ste of kwart een scheidsrechter een opzetstuur zien nameten.  Volgens mij kun je die gewoon monteren en starten.  Mijn ervaring is dat ze vooral naar je helm en remmen kijken.

3

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

hmm ik heb bij het binnebrengen van een fiets bij stayerwedstrijden toch al naar de lengte van de stuurtjes zien kijken of die niet voorbij de remmen komen.

4

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

ik heb voor de zekerheid er gewoon voor gezorgd dat het uiteinde niet verder komt dan 15 cm van de remmen en wielas.. zoveel moeite is dat niet

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

5

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

Ze mogen niet voorbij de remmen komen, of maar ook in ieder geval niet meer dan 15cm van de wielas....heb bij 1 wedstrijd wel degelijk nog staan schroeven omdat mijn bars maar liefst een 1/2 cm voorbij de remmen kwamen..!

Commit first, then figure it out

6

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

Volgens mij is de nieuwe  regel 15cm voorbij de remmen..althans bij ironman is dat zo

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

7

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

Een ironman wedstrijd is een niet stayer wedstrijd dacht ik???????????

8

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

Maar eens even van de ITU website geplukt:

"E.3.6 Handlebars

For elite and junior competitors in Triathlon World Cups, Olympic Games, ITU Regional Championships, ITU International Events, the following rule on handlebars apply: (Note: This rule will not apply to age group competitions or long distance events).

a) Only traditional drop handlebars are permitted

b) Clip-ons will be permitted provided they do not extend more than 15 cm beyond the front wheel axle, and they are not longer than the brake levers' foremost line.

c) Straight forward clip-ons must be bridged, and must not carry forward facing brake levers

d) No forward facing bar or gear shifters are allowed on the end of the clip-ons. The only exception will be grip shifters.

e) Elbow pads are permitted."

Dus bij long distance geldt dit allemaal niet...geen idee wat wel.

Commit first, then figure it out

9

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

Dit is het NTB reglement (o.b.v. ITU):
http://www.nedtriathlonbond.org/LinkCli … mp;mid=443

Daarin staat:

E.3.3 Stuur (Stayerwedstrijden)
Voor stayerwedstrijden gelden de volgende regels voor het stuur:
a) Alleen traditionele sturen (‘drop handlebars’) zijn toegestaan. Het stuur moet met doppen zijn
afgesloten;
b) Opzetsturen zijn toegestaan mits ze niet langer zijn dan de voorkant van de remhandels;
c) Opzetsturen zijn toegestaan, mits ze aan het einde onderling verbonden zijn met en solide
constructie en mogen niet vooruitsteken voor remhandels;
d) Uitstekende stangen of vooruit stekende derailleurverstellers zijn niet toegestaan. De enige
uitzondering zijn de z.g. greepversnelling (“grip shifter”);
e) Elleboogsteunen zijn toegestaan;
f) Bij NIET-stayerwedstrijden mogen opzetsturen niet verder uitsteken dan 15 cm voor de as van het
voorwiel en niet langer zijn dan de voorste lijn van de remhendels;

10

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

Zijn er mensen zo'n FSA mini clip on al eens gekocht hebben en ze bij de controle van draftwedstrijden al problemen mee gehad hebben?

11

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

Het is heel simpel. Plaats een plank aan de voorkant tegen beide remgrepen. Als dit kan dat is de lengte van het stuurtje in orde, maar als het stuurtje zo lang is dat de plank beide remgrepen niet raakt dan wordt het stuurtje afgekeurd.

12

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

Ik heb deze FSA clip on.
Ik heb daarbij nog nooit een controle (in belgie) gehad op de lengte (zit wel met Shimano remgrepen waar de clip on niet voorbij gaat).

Nog nergens zien meten op 1/8ste en de stuurtjes al op veel fietsen zien staan.

13

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

Gisteren bij het ingaan van de wisselzone is mijn stuur afgekeurt moest mijn bars eraf halen want ze waren niet meer in orde ze kwammen wel niet voorbij mijn remmen maar waren niet aan elkaar verbonden. Dus word toch gecontroleerd blijkbaar :-)

14

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

@Ronnyke: Was dat bij een stayer- of nonstayer race?

Het lijkt er in de discussie hierboven aardig op dat die twee door elkaar lopen (en probeer er zelf kaas van te maken)...

15

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

Dit was een stayer wedstrijd want op niet stayer gebruik ik gewoon mijn tt fiets. Ik dacht gisteren,ga even naar de auto en plak er wat witte tape tussen maar die truc kende ze dus ook al :-) dus de regels hier in belgie zijn het opzetstuur mag niet/niks voorbij de remhendels komen en moeten vooraan met elkaar verbonden zijn bij stayer wedstrijden ben er dus gisteren nog eens met de neus op gedrukt en er waren nog enkele die nog niet in orde waren.

16

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

ronnyke schreef:

Dit was een stayer wedstrijd want op niet stayer gebruik ik gewoon mijn tt fiets. Ik dacht gisteren,ga even naar de auto en plak er wat witte tape tussen maar die truc kende ze dus ook al :-) dus de regels hier in belgie zijn het opzetstuur mag niet/niks voorbij de remhendels komen en moeten vooraan met elkaar verbonden zijn bij stayer wedstrijden ben er dus gisteren nog eens met de neus op gedrukt en er waren nog enkele die nog niet in orde waren.

Dat was toch niet toevallig in Tongeren?

Vorig jaar moest ik daar ook mijn stuur eraf halen ipv dichtmaken. Klopt wel overigens. In de regels staat dat in elk geval duidelijk.

17

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

was idd in tongeren

18

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

beetje boel off topic maar toch. Ging het goed? Ik was er ook en goed bezig tot mijn zadel besloot dat het tijd was om los te gaan na een km of 3-4... Staande op de pedalen het rondje afgemaakt en via de wisselzone naar de auto om de boel vast te zetten. Voordat ik aan rondje 2 en 3 kon beginnen. Was uiteindelijk binnen in 1.20 en een beetje. Het inhalen en jagen was een leuke bezigheid.

19

Re: FSA mini clip on bar -- probleem

Mja met dat slechte weer heb ik op de fiets niet echt veel risico genomen en het lopen heb ik in het begin een beetje opgepast want zit al enkele dagen met een doortrapte hiel. Maar viel wel mee leuke koppeltraining gehad ;-) Was binnen op 1u16 ong