1 Laatst bewerkt door erik.bloklander1 (22-08-10 08:32:34)

Onderwerp: Zwemtijd

Hallo,

Ik ben een triathleet die al aardig wat triathlons gedaan heeft, maar dit jaar kamp ik met een zwemprobleem.
In Utrecht moest je 1500m zonder pak zwemmen. Daar zwom ik ca 25min.
In Leiderdorp zwom ik met mijn wetsuitpak 26min 34 sec over 1500m. Dat zijn voor mij echt tijden die niet te bevatten zijn. In een 25m bad zwem ik op 20 x 100m elke 2min starten met redelijk gemak alle 100m in 1min 25sec waarbij de laatste nog in 1min 19sec gaat.
Ook de duur (2km-3km) zwemmen zit in mijn training.
Tot overmaat van ramp gisteren (21aug) een 28min tijd op 1500m neergezet (wel zonder pak)
Een test anderhalve week geleden met en zonder pak wees uit dat mijn pak geen voordeel opleverde.
Gezien mijn normale tijden moet ik fluitend 23-24 min over 1500m moeten kunnen zwemmen (zonder pak en ook getest in zwembad) Ik had wel het idee dat ik met mijn pak (aguaman van 4 jaar oud) vooral bij mijn armen water schepte. Daarom heb ik m weggegooid. Help!
Overigens gaan fietsen en lopen goed.

2

Re: Zwemtijd

Hoi Erik

Lastig verhaal lijkt me zo. Leiderdorp is toch open water? Dan weet je natuurlijk nooit precies hoeveel meter je hebt gezwommen, zowel niet qua uitgezet parcours als je eigen "rechte lijn". Die 28 min was dat zwembad of open water?

Zwem je de 100 mt series NU ook in de opgegeven tijden van 1.25 of zijn dat tijden van een tijdje geleden? Als je ze dus, bijvoorbeeld, morgen ook zwemt, dan kan het niet zo zijn dat je 28 min op 1500 zwemt.

Wanneer heb je voor het laatst in een zwembad een 1500 gezwommen zonder pak? Wat was de tijd.
Je zegt overigens : Gezien mijn normale tijden moet ik fluitend 23-24 min over 1500m moeten kunnen zwemmen

Heb je dat ooit al eens gezwommen? Zo ja, waar? en wanneer?
Denken dat je iets kunt zwemmen en daadwerkelijk die tijd zwemmen is heel wat anders.

Ik heb ettelijk halve marathons onder de 1.23 gelopen en ik zou makkelijk onder de 3 uur moeten kunnen lopen volgens die uitslagen maar op een marathon ben ik nog niet verder dan 3.06 gekomen. Om maar een ander voorbeeld te geven.

Conclusie : zwem een 1500 zonder pak in een zwembad en je weet waar je staat

Succes
A+

3

Re: Zwemtijd

Over je pak: Ik weet niet precies welke type aquaman je hebt, maar afgelopen twee jaar zwom ik ook in een aquaman, die overigens ook net niet helemaal goed paste. Mijn ervaringen waren toen ook dat ik zonder wetsuit nauwelijks langzamer zwom dan met mijn wetsuit. Van het voorjaar toch maar besloten om eens flink geld uit te trekken voor een nieuw wetsuit: 2XU v:1. Het verschil is levensgroot! Misschien nog wel groter dan levensgroot. Een goed (passend) wetsuit levert je écht veel voordeel op.

Verder is zwemmen in het buitenwater -qua tijden- altijd slecht te vergelijken met je tijden in een zwembad, ik weet niet of je daar rekening mee gehouden had.

4

Re: Zwemtijd

Ik meen me te herinneren dat er bij Leiderdorp stroming in het water zit. Met pak moet je ook je techniek aanpassen. Ik maak b.v. langere slagen en gebruik daarmee maximaal het extra drijfvermogen dat een wetsuit mij biedt. In Leiderdorp met stroming mee maximaal uitglijden en tegen de stroom in kortere slagen. Dat werkte voor mij.

Overigens is een zwembad (25m / 50m?) wel heel wat anders dan open water en zijn de tijden niet te vergelijken.

5 Laatst bewerkt door erik.bloklander1 (23-08-10 12:26:39)

Re: Zwemtijd

Hartelijk dank allen tot zover. Mochten er nog tips zijn, ik houd me graag aanbevolen.

Een aantal tips zoals jullie gemaild hebben zijn zeker bruikbaar.

Ter aanvulling. Ik zwem nog steeds en regelmatig een 1500m in t zwembad in 24min of minder.
Mijn wetsuit is weggegooid omdat ik daar niet sneller mee was en ik ga me zeker een ander aan laten meten/uitproberen.

Feit blijft dat er een te groot verschil zit in zwemtijden zwembad en zwemtijden openwater. Op een 1500m vind ik een voordeel met wetsuit tussen 1 - 2min aannemelijk. Maar een verschil van ruim 3 minuten (zwemtijd 1500m Veenendaal 2008 in 22.51 en in 2010 met 27.35 een veel te groot gat) Ondanks dat ik in 2008 met wetsuit zwom en in 2010 zonder wetsuit.

Immers, in het zwembad (in zwembroek) zwem ik maximaal 24min op de 1500m. In openwater heb ik vrede met 25min of 25.30 (in zwembroek) maar niet met 3min 35sec langzamer!

Overigens, de jongens die ik in het zwembad bij kan houden (redelijk gemakkelijk) zwemmen harder in openwater. Of ik nu met (mijn oude) wetsuit zwom of zonder. T maakte geen fluit uit.
Ik ga rond maart wat pakken testen en hoop dan maar op t beste.

6

Re: Zwemtijd

ik weet niet of jij weet of de jongens die jij bij kan houden in openwater trainen en hoeveel jij in het openwater traint. misschien moet je dat meer doen.

7

Re: Zwemtijd

JanR schreef:

Over je pak: Ik weet niet precies welke type aquaman je hebt, maar afgelopen twee jaar zwom ik ook in een aquaman, die overigens ook net niet helemaal goed paste. Mijn ervaringen waren toen ook dat ik zonder wetsuit nauwelijks langzamer zwom dan met mijn wetsuit. Van het voorjaar toch maar besloten om eens flink geld uit te trekken voor een nieuw wetsuit: 2XU v:1. Het verschil is levensgroot! Misschien nog wel groter dan levensgroot. Een goed (passend) wetsuit levert je écht veel voordeel op.

Verder is zwemmen in het buitenwater -qua tijden- altijd slecht te vergelijken met je tijden in een zwembad, ik weet niet of je daar rekening mee gehouden had.

Dat heb ik gemerkt toen wij in het Hulsbeek zwommen. Met pak kon ik jou niet volgen, maar zonder pak had je moeite om in mijn benen te blijven.

8

Re: Zwemtijd

Ik zwem in een zwembad ook veel harder als in openwater. zeker bij een 25m bad met een goed keerpunt en flink afzetten kan je zoveel meer snelheid maken. Dan vind ik zonder wetsuit zwemmen ook nog veel fijner als met dus tel uit je winst.
Nou zwem ik met wetsuit in buitenwater wel harder als zonder (een auqaman cell gold die mij echt super goed bevalt). Ben nu veel in buitenwater aan het trainen, dat helpt wel het verschil iets kleiner te maken tussen buiten en binnen......
Maar de verschillen vind ik niet schokkend tussen binnen en buiten water. Zeker als je nog wat afwijking in afstand mee rekend, beetje knokken onderweg voor de juiste positie. nix om je druk over te maken. Als je harder wil moet je harder/beter trainen.....

Ga bij aanschaf van een nieuw pak veel testen. De pasvorm van een pak is zo belangrijk dat zomaar uit de winkel kopen altijd een gok blijft.

succes
Bart

9

Re: Zwemtijd

Allen bedankt. Ik ga er mee aan de bak.