1

Onderwerp: Vroeg starten trainen?

Ik heb altijd enorme moeite met wedstrijden die vroeg starten. Als echt avond mens duurt het bij mij een paar uur voor ik opgang ben. Het is dan niet alleen een beetje vervelend maar echt misselijk en ik presteer veel minder dan wanneer ik later op de dag start. Zo stond ik vorig jaar in Monaco om 7 uur aan de start 4 uur opgestaan en ik kon wel janken zo beroerd voelde ik me bij de start. Vervolgens ook slecht gezwommen. Daarna ging het wel weer.

Nu probeer ik mijn wedstrijden zo uit te kiezen dat ik niet voor 12 uur hoef te starten maar dat lukt niet altijd. Soms wil je wedstrijden doen die nou eenmaal eerder starten.

Mijn vraag: zijn er meer atleten die hier last van hebben en hoe ga je daarmee om. Mijn dilemma is ga ik het trainen en sta vaker vroeg op om te trainen, heeft wel als keer zijde dat ik me vaker kut voel en is dit wel bevoordelijk voor mijn prestatie. Of hou ik mijn normale ritme voel me de hele week goed en moet er maar mee leren leven in de wedstrijd.

groeten,
Bart

2

Re: Vroeg starten trainen?

draak schreef:

Ik heb altijd enorme moeite met wedstrijden die vroeg starten. Als echt avond mens duurt het bij mij een paar uur voor ik opgang ben. Het is dan niet alleen een beetje vervelend maar echt misselijk en ik presteer veel minder dan wanneer ik later op de dag start. Zo stond ik vorig jaar in Monaco om 7 uur aan de start 4 uur opgestaan en ik kon wel janken zo beroerd voelde ik me bij de start. Vervolgens ook slecht gezwommen. Daarna ging het wel weer.

Nu probeer ik mijn wedstrijden zo uit te kiezen dat ik niet voor 12 uur hoef te starten maar dat lukt niet altijd. Soms wil je wedstrijden doen die nou eenmaal eerder starten.

Mijn vraag: zijn er meer atleten die hier last van hebben en hoe ga je daarmee om. Mijn dilemma is ga ik het trainen en sta vaker vroeg op om te trainen, heeft wel als keer zijde dat ik me vaker kut voel en is dit wel bevoordelijk voor mijn prestatie. Of hou ik mijn normale ritme voel me de hele week goed en moet er maar mee leren leven in de wedstrijd.

groeten,
Bart

Ik ben ook een nacht braker als het daarom gaat, dit is niet te veranderen en gewoon wat ons van ochtend mensen onderscheid. Als ik in de ochtent train heb ik overal last van stramme spieren en idd misselijkheid of een algemeen gevoel van malaise. Het is nu eenmaal zo dat de beste prestatie over het algemeen wordt geleverd tussen 5 en 8 in de avond. (jagen bij schemering in de oertijd wink)

Wat ik doe om dit te doorbreken, is eenvoudig: niet. Ik train altijd in de avond.
Als ik vroeg iets ga doen zorg ik dat ik ruim de tijd heb om wakker te worden, let op dit is geen opstaan. IK kan niet direct mijn bed uitspringen in de ochtend, dat heb ik nooit gekund en zal ik nooit kunnen. Ik heb een wakeup Light om de ochtend te simuleren, en blijf dan altijd nog even ong 5 minuten liggen om wakker te worden, daarna een goede douche beurt (ja er zijn zeker dagen dat ik 2 keer douche) ben ik weer helemaal fit cool.
Vervolgens een plens roosvice erin en nog wat crusli met fruit en yochert (als in "licht ontbijt") en ik kan los.

succes

PS: vooral de 5 minuten is van belang, niet omdraaien maar gewoon liggen met je ogen open en je lichaam laten opstarten.

3

Re: Vroeg starten trainen?

Ikzelf heb ook zo een probleempje wel niet hetzelfde maar toch... Ik sta altijd met de nachtdienst ook in het weekend dus bij mij is het thuiskomen,eten en direcht gaan slapen dus tja als je een wedstrijd gaat doen val je niet direcht in slaap das dan eigenlijk maar tegen dat ik ver op moet staan. Dus ik sta ook altijd half verdooft aan de start. Ikzelf gebruik meestal zo een stimulator maar idiaal is het natuurlijk allemaal niet. Powerman van geel bv eerst 14u gewerkt dan 2u slapen en dan naar geel rijden en wedstrijd doen pfff dan mag je intervals getraind hebben zoveel je wil snelheid heb je dan na een tijd niet meer.

4

Re: Vroeg starten trainen?

Ik sta al jarenlang enkele keren per week om 5u15 op om tegen 6u30 aan mijn zwemtraining te beginnen. En als ik eerlijk mag zijn: dat vroeg opstaan went dus gewoonweg niet.