1

Onderwerp: Setback zadelpen.

Hallo allemaal,

Ik heb net een nieuwe fiets aangeschaft (een Cube Streamer), ik wil hem gaan gebruiken als trainings en wedstrijd fiets. Maar je leest overal dat een "normale" racefiets een te schuine zadelbuis heeft.

Heeft iemand een idee om dat te verhelpen zonder meteen een dure triathlon zadelpen te kopen...
     Gr Joris

2

Re: Setback zadelpen.

Ik weet niet wat je overal leest, maar ik weet wet dat je niet allebei (toer,triathlon) kan hebben. Of zoals ze zeggen in het engelands;"you can't have your cake and eat it too".

Daarnaast is je vraag te vaag om er een nuttig antwoord op te geven.

Wat is het dat je wil en waarom denk je dat een zadelpen daarbij gaat helpen?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

3

Re: Setback zadelpen.

Sorry voor mijn vage vraag. Bij deze een betere vraag:

Er is een 'fast-forward' zadelpen van Profile Design die de traditionele zithoek van 73 graden naar een 'tijdrit' zithoek van 78 graden brengt waardoor je krachtoverbrenging (bijna) optimaal is.
Maar ik wil eerst kijken of dat mij wel bevalt.

Heeft iemand een idee hoe ik dat uit kan proberen zonder zo'n zadelpen te hoeven kopen?

4

Re: Setback zadelpen.

Hee daar, ik heb een 3T palladio pro zadelpen die precies kan doen wat jij nodig hebt. Heb er zelf mijn 'gewone' racefiets mee omgebouwd tot tri fiets, voor zover dat gaat, en dat bevalt goed - het gaat tenslotte voornamelijk om de houding die je ermee bereikt.

Ik heb nog een identieke zelfde palladio pro pen over die ik tweedehands heb gekocht, maar die te lang is voor mijn fiets. Die mag je wel eens proberen. Is wel een gewone 27.2mm pen.

Commit first, then figure it out

5

Re: Setback zadelpen.

Hallo, ik ben ook opzoek naar zo´n zadel pen (maar misschien is het te simpel gedacht) maar als je zadelpen een setback heeft kan je hem dan niet een halve slag draaien (en je zadel weer goed er in zetten) zodat het een soort setforward word zodat je meer naar voren komt te zitten? of is dit effect dan nog niet groot genoeg?

6

Re: Setback zadelpen.

Ik zou zeggen, probeer het, maar met de meeste zadelpennen is de zithoek van je zadel ietwat verstoord...

Commit first, then figure it out

7

Re: Setback zadelpen.

Het kan inderdaad niet bij alle zadelpennen, maar als het lukt met jouw zadelpen kan het wellicht net voldoende effect opleveren. Bij mijn zadelpen kan het niet, bij die van mijn vriend wel. Voor hem is het ook voldoende. Mijn frame is nèt ietsjes te groot voor mij dus ik weet niet zeker of het voor mij ook voldoende zou zijn.

8

Re: Setback zadelpen.

Let wel op dat niet elk frame geschikt is om je zadelpen om te draaien en het zadel heel ver naar voren te doen. Alu zadelpen icm. met carbonframe kan dit niet altijd goed verdragen. Heb frame gezien dat bij de zitbuis begon te scheuren.