1

Onderwerp: Scott Triathlon Circuit

NIEUWEGEIN - Vanaf 2010 zal het Scott Triathlon Master Circuit worden veranderd in de Scott Triathlon Series voor agegroup-atleten. Het bestaande circuit voor triatleten boven de 40 jaar wordt hiermee uitgebreid naar een circuit voor alle leeftijdscategorieën vanaf 20 jaar. Agegroup-series winnen over de wereld enorm aan populariteit. Aan het WK in het Australische Gold Coast deden ruim drieduizend agegroupers mee. De agegroup-series zijn bij EK’s en WK’s de enige mogelijkheden voor atleten om de strijd in een leeftijdscategorie aan te gaan. Om voor alle agegroupers vanaf 20 jaar een competitie-element aan te bieden wordt het Scott mastercircuit omgezet naar een agegroupcircuit met de naam: Scott Triathlon Series.

Hiervoor zal de bekende formule op een aantal onderdelen gewijzigd worden. Het circuit bestaat in 2010 uit twee series van wedstrijden die elk hun eigen klassement hebben: een serie van acht triathlons over de sprint afstand (achtste triathlon) en een serie van acht triathlons over de OD-afstand. Van beide series wordt een klassement gemaakt per leeftijdgroep (van tien jaar) vanaf twintig tot zestig jaar en ouder. Het nieuwe circuit zal geen algemeen klassement kennen, om zo elke leeftijdgroep zijn volledige aandacht te geven. Scott zal in samenwerking met de NTB zorgen voor een aantrekkelijk prijzenpakket en de prijsuitreiking is net zoals dit jaar op BikeMOTION. In de aankomende maanden zullen organisaties uitgedaagd worden om zich aan te melden voor deelname aan dit nieuwe circuit. Daarbij zal gezocht worden naar organisaties die startseries hebben op zowel de sprint- als de Olympische Afstand.

De verwachting is dat met deze nieuwe opzet een nog grotere doelgroep wordt bereikt. Niet alleen krijgen de atleten van 20 tot 40 jaar nu ook hun eigen circuit, ook de meer laagdrempelige sprintafstand krijgt een eigen circuit en zal daarmee eveneens meer op volwassenen gericht worden.

Mooi initiatief! Eindelijk weer een niet-stayer circuit, heelijk. Er staat niet in hoeveel wedstrijden je moet doen voor een algemene ranking of dat het meer = beter principe wordt aangehouden maar dat zullen we vast nog wel horen.

Zelf denk ik dat het scheiden van 1/8 en OD niet nodig is. Nu krijg je 16 wedstrijden of 16 wedstrijdonderdelen in het circuit. Dat maakt de atleten spoeling wel heel dun. Door 1/8 minder punten te geven dan OD (toch makkelijker en vaak een minder sterk deelnemers veld) is het ook goed te combineren.

Aan de andere kant wel heel leuk dat er een apart 1/8 circuit is. 1/8 is toch de bruutste triathlon afstand (eigenlijk de 1/16 maar daar is er maar 1 serieuze van per jaar). De rest is voor ongetalenteerden die teveel tijd hebben om te trainen :-P.

Ik ga het komend jaar weer lekker voor een Ironman trainen maar zal vast nog wel ergens een wedstrijdje mee pakken. Ben benieuwd hoe het circuit gaat lopen, welke wedstrijden er in zitten en of er nog onverwachte namen komen bovendrijven. Wat vind de rest hier van dit initiatief?

2

Re: Scott Triathlon Circuit

Ik vind het mooi een stayer circuit. Ik zal in Stein denk ik wel meedoen, ook al zijn stayer wedstrijden voor mij eerder nadelig dan voordelig als goede loper, redelijke fietser en slechte zwemmer.

3

Re: Scott Triathlon Circuit

Stayer circuit????

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

4

Re: Scott Triathlon Circuit

Leesfoutje neem ik aan ...

Gegroet

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

5

Re: Scott Triathlon Circuit

yes leesfoutje. Toch doe ik mee in Stein...

6

Re: Scott Triathlon Circuit

anyway, sprint circuit, stayer wedstrijden, het word nog wel wat met triathlon nederland!!!!

7

Re: Scott Triathlon Circuit

Denk dat vooral veel mensen voor dit soort sporten kiest, omdat je alle vrijheid om het te beoefenen wanneer je wilt. (op wedstrijden na dan). Ik vind het moeilijk om teamsporten te combineren met m'n werk bij Defensie.

Gegroet,
Patrick

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

8

Re: Scott Triathlon Circuit

Om maar eens een oud topic uit de sloot te trekken even over het circuit. Wat mij betreft een leuk initiatief, maar ik zat laatst even eens stukje over de opzet te lezen en toen kwam ik tot de volgende conclusie: volgens mij moet je vijf wedstrijden doen om in het klassement deel te nemen. (althans, de beste vijf resultaten tellen, dus als je niet laatste wil worden, zul je minimaal vijf wedstrijden moeten doen). Als je daarnaast voor je club een beetje fatsoenlijk punten wilt verdienen voor de verenigingscompetitie moet je nog eens aan drie wedstrijden deelnemen. Met de bonuswedstrijden daarbij ook nog aan de wintertriathlon en de UT-triathlon. Dan komt je totaal op tien! wedstrijden.. alleen maar om een circuitje vol te maken en met de verenigingscompetitie mee te doen.

Je hoeft natuurlijk niet aan alle verenigingscompetitiewedstrijden deel te nemen gaat nu worden gezegd, maar als Aloha als kleine vereniging zich wil plaatsen voor de verenigingscompetitiefinale dan moet dat wel, anders krijgen wij de afstanden gewoon niet vol en verliezen wij te veel punten.

Kortom: ik heb twee 'gedachten':

1 De grote clubs winnen verenigingscompetitiefinale (door de puntentelling maken studententriathlonverenigingen al helemaal geen kans, maar ala, daar heb ik me al bij neergelegd). Nu is een verenigingenwedstrijd sowieso altijd appels met peren vergelijken, dus welke manier van klassement opmaken je ook kiest, er zullen altijd mensen klagen, dus dat onderwerp moeten we maar laten rusten, maar ik wou het toch even noemen smile.

maar ik denk daarnaast dat:
2 Het circuit en de verenigingscompetie elkaar bijten.

Het is leuk dat er klassementen zijn zoals de verenigingscompetitie en het circuit, maar kunnen de kwalificatiewedstrijden voor de verenigingscompetitie niet beter samengevoegd worden met de circuit-wedstrijden? Nu heeft regio Oost het ook wel slecht getroffen dat er geen enkele circuit-wedstrijd samenvalt met een verenigingscompetitiewedstrijd. Is dat in andere regio's ook het geval? Hebben ze dat bewust gedaan?

Nog een vraag: zijn er mensen die van plan zijn echt actief aan dit circuit deel te nemen?

Moet ik gewoon niet zo klagen of zit er wat in? Ik zou best wel aan het circuit deel willen nemen, maar ik vind het ook wel leuk om met de hele verenging proberen ons te plaatsen voor de finale. Dit zorgt toch altijd voor een beetje team-spirit binnen je vereniging, kortom: dilemma.

9

Re: Scott Triathlon Circuit

Ik ben zeker van plan om  deel te nemen aan het scott triathlon circuit!!! Super initiatief.
De verenigings competitie leeft bij onze club 0,0 dus zal me mijn reed roesten. Heb 6 sprint triathlon uit het circuit in de planning opgenomen en nog enschede en stein. Ik ben weer onder de pannen dit seizoen.

heb het idee om stayer wedstrijden te doen in Belgie maar even doorgeschoven naar volgend jaar. vind 8 wedstrijden wel ff voldoende...

10

Re: Scott Triathlon Circuit

..dus mijn constatering dat het óf verenigingscompetitie is óf circuit klopt wel aardig.. als ik zou moeten kiezen zou ik ook voor circuit gaan, triathlon blijft immers een individuele sport, maar het grote voordeel van de verenigingscompetitie is dat je nieuwe leden makkelijker kan verleiden om aan een eerste triathlon mee te doen onder het mom van 'we hebben je nodig'. Aloha heeft gezien het karakter van de vereniging altijd relatief veel nieuwe leden, zodoende.

Volgend jaar dan maar aan het circuit meedoen.

11

Re: Scott Triathlon Circuit

YES, WOEHOE, en nog meer uitzinnige kreten.

Ik ben (blijkbaar) 2e geworden in de OD series H20 met een totaal van 904 punten op ruime afstand van nr3.
Wat een prestatie!

Toch vreemd, ik ben nergens in een top20 geëindigd in een van de 7 triathlons die ik gedaan heb afgelopen zomer. Wel hard mn best gedaan en ben zeer tevreden, maar 2e?

Iets verder kijken brengt duidelijkheid, samen met de nr1 ben ik de enige die de minimaal 4 wedstrijden uit de serie heeft gedaan. De nrs 3 t/m 5 hebben aan 3 wedstrijden meegedaan en 6 t/m rest 1 of 2 wedstrijden. De meeste punten worden gegeven voor het feit dat je überhaupt hebt meegedaan, dus zo wordt ik dus tweede.

In de andere leeftijdscategorieën is de eindstand wel mooi opgebouwd, met terechte nr 1 t/m 3.

Ik (28) doe nog zeker 1 jaar mee in de categorie H20, dus ik wil alle 20ers oproepen om volgend jaar nog meer mee te doen aan de Scott Triathon Circuit wedstrijden zodat we een mooie en verdiende eindstand krijgen.

12

Re: Scott Triathlon Circuit

Ik heb 'm ook gewonnen, op de Sprint afstand. Maar alleen de nummer 2 heeft vier wedstrijden, de rest heeft minder dan 4 wedstrijden meegedaan dus tellen niet mee voor het klassement. Dat zet de overwinning enigszins in perspectief.

Was wel stuivertje wisselen met de nummer 2, ik sneller in Utrecht, hij sneller in Veenendaal, en ik had hem weer te pakken in Enschede. Maargoed, bij de H30 sprint afstand en H50 was er wel een leuke competitie gaande, dus dit nieuwe circuit moet gewoon wat aan populariteit winnen smile

13

Re: Scott Triathlon Circuit

Nooit gerealiseerd. Ik heb blijkbaar in Utrecht (OD) en Veenendaal (SPrint) aan circuit wedstrijden meegedaan. m et 1 wedstrijd ben ik al 90e en 40e in die circuits. Goed idee om er wat meer nadruk op te leggen in het bondsblad ofzo! Nu zie ik misschine 10 man per afstand die werk van het circuit hebben gemaakt.

14

Re: Scott Triathlon Circuit

Ter info voor volgend jaar.
Voor het "aantrekkelijke prijzenpakket" hoef je niet aan de Series mee te doen.
De benzinekosten om naar de wedstrijden te gaan kan je er niet mee betalen.

15

Re: Scott Triathlon Circuit

Had je dat verwacht dan? Alleen bij NK's en hele serieuze wedstrijden kun je in Nederland wat geld verdienen, maar verder is kostenneutraal of zelfs reiskostenneutraal sporten in de triathlon wel ongeveer onmogelijk. En om de triathlonseries nou als serieuze competitie te beschouwen... maargoed, misschien wordt dat het wel als er wat mee te verdienen is.

16

Re: Scott Triathlon Circuit

ZFL schreef:

Ter info voor volgend jaar.
Voor het "aantrekkelijke prijzenpakket" hoef je niet aan de Series mee te doen.
De benzinekosten om naar de wedstrijden te gaan kan je er niet mee betalen.

Altijd prettig als nieuwe forumleden in hun eerste bijdrage gaan azijn zeiken... Ik kijk nu al uit naar meer!

17

Re: Scott Triathlon Circuit

Ik vond de kadobon van 80 euro een ruime beloning voor mijn 2e plaats H30+!!
Maar inderdaad zou het leuk zijn als het wat sterker bezet zou zijn. Het was het eerste jaar en ik heb met een paar collega triatleten een leuke strijd geleverd. Wie weet volgend jaar meer strijd

18

Re: Scott Triathlon Circuit

Naast dat prijzenpakket (ik moet zeggen dat het wel lastig is om een goede besteding bij Scott te zoeken voor die €80,-) was de uitreiking zelf leuk om bij te zijn en de trofee vind ik in ieder geval erg mooi. Dus wat mij betreft erg geslaagd.

Geniet dus vooral van die triathlon's en mocht je er toevallig al drie doen uit het circuit, doe dan vooral ook die vierde. Er is volgens mij niets zo goed voor het verhogen van het niveau als goede competitie.