1

Onderwerp: nu we toch bezig zijn: nog een nieuwe belg

Hallo iedereen,

Mijn naam is Jos ik ben 26 jaar en ik woon in Oudenaarde (de Vlaamse Ardennen).

Na mijn studententijd en eerste werkjaren woog ik plots zo een slordige 105kg. Daarop heb ik ingezien dat ik dringend terug iets van sport moest gaan doen (op mijn 12 gestopt met voetbal). Zodoende ben ik nu sinds een drietal jaar een recreatieve loper en weeg ik maar 85kg meer. Ik heb dit jaar totnogtoe zo een 1000km gelopen, waaronder vorige maand mijn eerste halve marathon in 1u43min (en ik was/ben daarmee doodcontent!!).

naast lopen heb ik begin dit jaar ook terug mijn favoriete sport opgenomen: fietsen. Ik heb dit jaar minder gefietst dan ik zou willen maar al bij al raak ik toch aan een 2700km. Algemeen merk ik overigens dat mijn natuurlijke aanleg voor het fiesten veel groter is dan die voor het lopen.

Ik plan in Mei een eerste keer een duathlon wedstrijd mee te doen (mijn twee favoriete sporten bij elkaar!) en vandaar dat ik dus op dit forum geland ben.

Nu heb ik echter één groot probleem; wanneer ik op dezelfde dag (of zelfs de dag erop) wil lopen en daarna fietsen krijg ik gegarandeerd felle krampen in mijn kuiten tijdens het fietsen...

Ik heb al vanalles geprobeerd om geen krampen te krijgen zoals zadel hoger/lager, magnesiumtabletten, warming up/cooling down, stretching...  en altijd kom ik tot dezelfde conclusie: er is maar één ding dat bepaald of ik krampen krijg en dat is het feit of ik al dan niet die dag of de dag ervoor gelopen heb...

Zijn er hier mensen die ook dat probleem hebben? Of die weten waaraan het kan liggen?

ik kijk er alvast naar uit om met jullie kennis te delen en te discussieren!

Groeten!

Jos

2

Re: nu we toch bezig zijn: nog een nieuwe belg

Denk dat het om te beginnen vooral aan het opbouwen zal liggen. Dit kun je best rustig aan doen en daar is deze periode ideaal voor. Fietspositie kan ook een oorzaak zijn maar zou eerst toch een beetje gerichter trainen en rustig bv half uurtje rustig lopen erna uurtje fietsen of omgekeerd niet 4u fietsen en nog 1u gaan lopen.

3 Laatst bewerkt door Jos_1984 (24-11-10 15:15:29)

Re: nu we toch bezig zijn: nog een nieuwe belg

bedankt voor uw reactie ronnyke!

een kennis (triathleet) adviseerde me ook al om deze winter mijn opbouw volledig over te doen en een veel bredere basis te leggen dan ik nu heb... ik loop regelmatig met hem en volgens hem moet ik het veel rustiger aan doen. Ik zie er echter tegen op om "van nul" te herbeginnen... heeft iemand hier dit ook ooit gedaan? hoe ga je dan te werk?

4

Re: nu we toch bezig zijn: nog een nieuwe belg

Jos_1984 schreef:

bedankt voor uw reactie ronnyke!

een kennis (triathleet) adviseerde me ook al om deze winter mijn opbouw volledig over te doen en een veel bredere basis te leggen dan ik nu heb... ik loop regelmatig met hem en volgens hem moet ik het veel rustiger aan doen. Ik zie er echter tegen op om "van nul" te herbeginnen... heeft iemand hier dit ook ooit gedaan? hoe ga je dan te werk?

Heel rustig aan smile

Begin van dit jaar volgde ik een (automatisch gegenereerd) marathon schema. na een aantal weken een blessure aan mijn knie gekregen (runners knee)

Tijdelijk gestopt (aantal weken) toen op advies van mensen op dit forum, heel rustig aan gaan lopen. snelheid omlaag, tijd uitbouwen.
Zover, dat ik in staat ben een rondje van 10 Km in ruim 60 minuten te doen, daarna verder opschroeven naar 12 a 13 km trainingen gecombineerd met interval en langzaam snelheid omhoog.
 
Resultaat: geen blessure (op de heup na maar dat is weer een ander verhaal) en conditie die aardig is.
15 gemeten KM in net 1:14 = 12,2Km/h

Het is alleen per situatie afhankelijk en ga bij een loopgroep kijken deze zijn over het algemeen kundig in opbouw. Hoe dan ook, ga zeker niet te hard.

5

Re: nu we toch bezig zijn: nog een nieuwe belg

Jos_1984 schreef:

bedankt voor uw reactie ronnyke!

een kennis (triathleet) adviseerde me ook al om deze winter mijn opbouw volledig over te doen en een veel bredere basis te leggen dan ik nu heb... ik loop regelmatig met hem en volgens hem moet ik het veel rustiger aan doen. Ik zie er echter tegen op om "van nul" te herbeginnen... heeft iemand hier dit ook ooit gedaan? hoe ga je dan te werk?

Allereerst welkom Jos.
Vanaf nul herbeginnen, been there, done that. Twee jaar geleden, na 8 maanden vrijwel niet gelopen te hebben vanwege knieblessures (eerst meniscus, daarna de andere kant overbelast) moest ik eerst beginnen met een kwartiertje rustig lopen on bosgrond (minder schokken, coördinatie verbeteren). Daarna langzaam uitbouwen, belastbaarheid vergroten. Conditie was er nog wel, ik kon/mocht blijven fietsen en zwemmen, maar tijdens het lopen gebruik je je spieren op een andere manier. En daar moesten ze dus weer aan wennen.

6

Re: nu we toch bezig zijn: nog een nieuwe belg

kan ik dan best gaan voor een hele periode enkel nog lange duurlopen aan lage intensiteit of mag ik blijven combineren met temporuns en interval volgens jullie?