1

Onderwerp: Tijdritfiets

Hallo collega triathleten of is het nu toch triat zonder h?

Ik vroeg me zo af wat jullie de belangrijkste drie of vier criteria vinden als je een tijdritfiets (voor gebruik in Nederland op de OD afstand) wilt kopen. Zonder over prijs te praten. En ik begrijp ook dat persoonlijke smaak een rol speelt.

Het doel is wel om zo hoog mogelijk te eindigen. Maar ik heb inmiddels begrepen dat gewicht niet zo een erg grote factor heeft. Eerder zou dan rolweerstand (soort banden, profiel, druk) en aerodynamica (door met name de houding op de fiets) een grotere rol spelen.

Dus..... vinden jullie bijvoorbeeld imago, kleur, zitbuishoek of andere zaken juist belangrijk?

groeten Erik

2

Re: Tijdritfiets

Triathlon is sinds enkele jaren weer met een h.

Gewicht en aero zijn leuk, maar die dikke er bovenop is de grootste windvanger. Comfort is belangrijker. Met name als je langere afstanden wilt gaan afleggen. Een stijlere zithoek vergroot je lichaamshoek (romp-benen) en maakt het lopen naderhand wat makkelijker en je kunt wat beter op je ligstuur kruipen. Afmontage speelt natuurlijk ook een rol. Imago is alleen belangrijk als je daar gevoelig voor bent.

3

Re: Tijdritfiets

Het belangrijkste is goed op de tijdritfiets te zitten want vele triatleten zitten werkelijk beroerd op de tijdritfiets
Een goede fietsmeting met videobeelden kan een uitkomst zijn en veel tijdswinst boeken
Het bedrag wat je kwijt bent is peanuts in vegelijking met de aanschaf van een tijdritfiets
Een stijlere zithoek zegt helemaal niets want ik rij met een Cervelo P 3 carbon in een zithoek van 75 graden met een 78 graden zithoek kan ik niet mee vooruit