1

Onderwerp: Eerste 1/8 trathlon !

Hallo,


In Ieper(B) doe ik voor het eerst een 1/8 trathlon. Fietsen ( reed dit jaar de Dolomitenmaraton) en lopen is geen probleem, maar men zwemmen is niet zo goed. Ik ga wekelijks zwemmen in de Damse vaart (dichtbij Brugge (B)). Schoolslag lukt aardig, maar bij crow krijg ik soms pijn aan de rug en heb ik wat problemen met afstanden Heb vroeger 50 en 100m gezwommen en ik heb het daardoor moeilijk om een trager tempo te zwemmen .Mag je tijdens het  zwemmen veranderen van slag ?
Voeding ? Wat eet of drink men bij 1/8 ? Iets vooraf eten (zo'n gelleke) en wat drinken tijdens het fietsen ?
Kledij ? Ik heb zo'n 3/4 zwempak. Wat doe men eronder aan ? Een koersbroek ?
Dus ik zit nog met wat vragen !

Mvg
Derry

2

Re: Eerste 1/8 trathlon !

Derry schreef:

Hallo,


In Ieper(B) doe ik voor het eerst een 1/8 trathlon. Fietsen ( reed dit jaar de Dolomitenmaraton) en lopen is geen probleem, maar men zwemmen is niet zo goed. Ik ga wekelijks zwemmen in de Damse vaart (dichtbij Brugge (B)). Schoolslag lukt aardig, maar bij crow krijg ik soms pijn aan de rug en heb ik wat problemen met afstanden Heb vroeger 50 en 100m gezwommen en ik heb het daardoor moeilijk om een trager tempo te zwemmen.

Och, je gaat vanzelf rustiger zwemmen als je op 100m snelheid vertrekt smile Simpelweg iets minder druk per slag geven. Over de rugpijn valt over het internet niet veel nuttigs te zeggen.

Mag je tijdens het  zwemmen veranderen van slag ?

Ja hoor.

Voeding ? Wat eet of drink men bij 1/8 ? Iets vooraf eten (zo'n gelleke) en wat drinken tijdens het fietsen ?

Vooraf wat sportdrank, tijdens het fietsen ook een slok of 2/3 uit m'n bidon (ook sportdrank). Dit doe ik iig altijd, geen idee wat andere triathleten doen,

Kledij ? Ik heb zo'n 3/4 zwempak. Wat doe men eronder aan ? Een koersbroek ?

3/4 zwempak? Wat bedoel je daarmee? Een tri-suit is het makkelijkste omdat je daarin kan zwemmen, fietsen (zit soort van zeem in) en hardlopen dus hoef je niet om te kleden.

3

Re: Eerste 1/8 trathlon !

Hallo,

Met een 3/4 zwempak bedoel ik zo'n neopreenpak met kort armen en benen . (18 euro bij Decathlon)
Ik was van plan om daar een koersbroek onderaan te dragen.

Mvg
Derry

4

Re: Eerste 1/8 trathlon !

dat lukt wel bij een 1/8e, pak wel de broek met de dunste zeem ivm het lopen en pak je meest losse fiets trui, want die krijg je moeilijk aan als je nat uit het water komt.

Als het goed bevalt kun je altijd volgend jaar een triahlonpakje kopen.

Succes!

5

Re: Eerste 1/8 trathlon !

even ook een vraagje. als het water te koud is en een wetsuit verplicht is. is een trisuit dan ook toegestaan of alleen een wetsuit.

6

Re: Eerste 1/8 trathlon !

In dat geval is een echte wetsuit verplicht (zoals je zelf al zegt); wat je daaronder draagt mag je zelf weten. Een trisuit is wezenlijk anders dan een wetsuit (trisuit bevat geen neopreen dat je warm(er) houdt en helpt drijven).

7

Re: Eerste 1/8 trathlon !

Hallo,

Die 1/8 triathlon in Ieper heb ik kunnen uitdoen.
Heb zeer slecht gezwommen door de koude ! Heb en wedstrijdo openwater gezwommen begin sept, en daar was ik vlugger op 1km dan de 750m in Ieper. Het goedkope wetsuit van decathlon bewees zijn diensten niet ! Dus dat moet de volgende keer anders . Ik zwem ook schoolslag, wat maakt dat je al met een achterstand begint. Zal deze winter wat trainen op de crow.
Door de koude wist ik de eerste km's van het fietsen niet waar ik mee bezig was. Vanaf km 5 van het fietsen ging het altijd maar beter.Door ik grotere afstanden (100 to 170 km) die ik normaal fiets, heb ik wel en te kort aan snelheid. Een probleem bij de 3 sporten, versnellen zit er niet meer bij. Oud worden?
Tijdens het lopen had ik weinig problemen.
De voorbereiding op de start kon ook beter. Alles was nieuw. Waar is de start? Waar mijn loopschoenen ? Wat moet ik aan ? Waar zet ik mijn auto? Wat en wanneer moet ik eten ? Schoenen ik plastiek zakje? Allé ,zeer veel vragen zodat je niet echt rustig kon starten. Teveel moeten haasten.
Als er iemand mij kan helpen met schema's ? Ze zijn welkom.

Grtz
Derry

8

Re: Eerste 1/8 trathlon !

Derry schreef:

Hallo,

De voorbereiding op de start kon ook beter. Alles was nieuw. Waar is de start? Waar mijn loopschoenen ? Wat moet ik aan ? Waar zet ik mijn auto? Wat en wanneer moet ik eten ? Schoenen ik plastiek zakje? Allé ,zeer veel vragen zodat je niet echt rustig kon starten. Teveel moeten haasten.
Als er iemand mij kan helpen met schema's ? Ze zijn welkom.

Bij triatlon moet je inderdaad op voorhand al die dingen uitdokteren en daarop de timing van je wedstrijddag opstellen, anders kan je wel eens voor verassingen komen te staan. In Ieper hebben vele atleten de start van hun wave gemist. Had deels ook wel te maken met filevorming bij het inchecken in de wisselzone (bij de kwart toch) en de verplaatsing naar de zwemstart.

Zo te zien ga je er wel een vervolg aan breien volgend jaar...

9 Laatst bewerkt door Jacob (28-09-10 07:40:40)

Re: Eerste 1/8 trathlon !

Je gebrek aan snelheid is niet omdat je alleen maar langere afstanden fietst. Het is omdat je tijdens die ritjes waarschijnlijk alleen maar toertempo aanhoudt, daarom.

Trouwens, het is crawl en niet kraai, maar we begrijpen wat je bedoelt.
De triathlonsport ontdekken is een proces dat wel even duurt.
1e triathlon stond ik ook gewoon een te strak shirt aan te trekken in T2.
Maar dat leer je wel af door de fouten die je maakt, adviezen die je krijgt en de dingen die je leest.

En met mij is het ook redelijk goed gekomen smile

Schema; als je er echt meer werk van wil maken zou ik voor een (online) traimer gaan die zijn schemas op maat voor jou maakt.
Of je moet zelf genoeg panache hebben om rondzwevende standaardsxhema's te kunnen aanpassen.
Koop iig eens een goed triathlon basis boek. Welke zijn op dit forum wel te vinden. Dus even goed zoeken!

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

10

Re: Eerste 1/8 trathlon !

Oei ! Ik schreef crow ipv crawl ! Sorry !

11

Re: Eerste 1/8 trathlon !

Derry schreef:

Oei ! Ik schreef crow ipv crawl ! Sorry !

ikzelf ga ook meedoen dit jaar in ieper. Enige tips?

12

Re: Eerste 1/8 trathlon !

Koop een goed zwempak ! Ik had zo'n pakje uit decathlon ! Ik kon gewoon niet normaal zwemmen door de koude !
Wees ruim op tijd zodat je alles in de wisselzone op een deftige manier kan organiseren en op je gemak naar de start kan gaan !

Veel geluk

Derry

13

Re: Eerste 1/8 trathlon !

Derry schreef:

Koop een goed zwempak ! Ik had zo'n pakje uit decathlon ! Ik kon gewoon niet normaal zwemmen door de koude !
Wees ruim op tijd zodat je alles in de wisselzone op een deftige manier kan organiseren en op je gemak naar de start kan gaan !

Veel geluk

Derry

pakje uit de decathlon? bedoel je dan de speedo wetsuit die ze verkocht hebben of die jammer pakken?

Ikzelf heb zo'n speedo wetsuit, is niet het warmste pak dat er bestaat. Maar vind hem wel genoeg als beginnerspak, nooit echt te koud gehad.

14

Re: Eerste 1/8 trathlon !

Zo'n neopreenpakje met korte broek en korte mouwen ! Ik zwem ermee in den Damse vaart vanaf begin juni tot begin sept. Maar op de dag in Ieper was het niet voldoende !