Maar ja, een normaal disc wiel is ook niet de lichtste , kijk maar naar de gemiddelde HED of Pro disc wielen (ca 1400gram). Wil je lichter dan kom je bij Corima (Disc tubular: 1010gr) of Zipp (999 tubular) : 860gram), maar laatsgenoemde ook gelijk 2.5-3x zo duur als een HED)
Aan de andere kant; als je het gewicht eenmaal in beweging hebt blijft het ook makkelijker op snelheid, dus bij een niet al te bochtig parcours is dat geen minpunt. Natuurlijk is een disc wel weer windgevoeliger.
Last but not least: voorwiel heeft het meest invloed op je aerodynamica.
Wat is het ideale wiel?
-soepele naven
-stijf doch comfortabel (carbon is daarvoor ideaal)
-sterke spaken, plat
-hoge velg, hoog genoeg, maar niet te hoog om weggedrag te nadelig te beinvloeden. ca 30-45mm is goed te doen als voorwiel, hoger vereist meer kracht om het zaakje onder controle te houden
-gewicht; indien er veel geaccelereerd of geklommen dient te worden, maar vind dit een van de minst belangrijke punten van het hele rijtje.
imho loont het iig om ook 2ehands te kijken, scheelt een hoop
Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800