1

Onderwerp: Welk zadel bevalt jullie?

Even zitten spitten in de katern "spulletjes" maar niet gevonden; meningen over zadels en bijbehorende pijntjes. Ik ben zelf vrij gevoelig voor zadelpijn, waardoor ik wat aan het rommelen ben geslagen met verschillende zadels. Op mijn triathlonfiets zit een ISM Adamo Road zadel die bij wedstrijden prima zit. Plaats ik hetzelfde zadel op mijn racefiets of mountainbike... mwoah, niet om over naar huis te schrijven. Zal ongetwijfeld te maken hebben met de afstand (aangezien ik momenteel niet verder ga dan OD) en je bij een gemiddeld trainingstochtje wel over de 40km zit. Op de racefiets heeft een poos een Selle NT1 gezeten die op zich ook wel redelijk zat, maar na 80km en meer ook niet echt comfort bood. Kan ook aan mij en mijn weke zitvlees liggen natuurlijk.

Op welke zadels rijden jullie? En maken jullie onderscheid tussen verschillende zadels op verschillende fietsen (aangenomen dat je in het bezit bent van meerdere exemplaren)? Zijn er van hier die ervaringen hebben met Selle SMP-zadels?

2

Re: Welk zadel bevalt jullie?

Tja, welk zadel zit na 80km nog wel "comfortabel"? Zelf heb ik het adamo-zadel en mijn kontje krijgt niks anders meer. Ik heb maar één fiets en gebruik het zadel dus zowel bij OD's als 140km lange toertochten.... Denk dus wel dat dit ook heel erg persoonlijk is, want voor mij werkt de Adamo dus wel érg goed.

Cervelo P2 2015 ~ FFWD disc ~ Veltec Speed 6.0 voor ~ ISM PN 1.1 zadel
Stevens Carbon Force II ~ Veltec Speed 6.0 achter ~ Shimano Ultegra ~ Adamo zadel

3

Re: Welk zadel bevalt jullie?

Houdt er ook rekening mee dat je niet op iedere fiets in dezelfde houding zit waardoor je zadel ook anders zit/voelt..

4

Re: Welk zadel bevalt jullie?

Ik heb een tijdje smp zadels gehad op mijn mtb en racefiets maar heb ze er terug afgehaald kon er niet langer dan 2u opzitten heb nu selle italia de flite max gel en die zit wel goed op mijn tt fiets staat die selle sn tt ook goed vind ik fietspositie heeft er ook veel mee te maken zat in het begin op mijn tt fiets ook met zadelpijn en na mijn fietspositie zat ik ideaal op hetzelfde zadel. In het veltec magazine staat er een artikel over dit geval.

5

Re: Welk zadel bevalt jullie?

Heb een Fyzik Arione Tri II. Daar heb ik probleemloss trainingsritten van 200 km mee gefietst, maar daarna was ik natuurlijk wel blij dat ik er was.... Tijdens mijn enige Ironman kwam ik er echter glimlachtend af! (90% op mijn tijdritstuur gehangen). Zonder pijn.

Wel goed afstellen, staat bij mij een klein beetje naar voren gekanteld. En je kunt tijdens het fietsen een beetje schuiven (voor achter). Ik zou geen ander zadel willen. (Had daarvoor een gewone Arione, maar die is wat harder op de punt; vind de Tri net iets lekkerder).

triathlon is 3x leuker!

6

Re: Welk zadel bevalt jullie?

Ik rij op een specialized toupe 130mm. Zonder problemen van sprint tot halve triathlons en trainingsritten van 100km.
was eerst sceptisch omdat het een heel smal en hard zadel is maar ben er heeeel blij mee. Heb hem nu ook op mijn atb gezet.