1 Laatst bewerkt door HansH (25-01-11 22:20:07)

Onderwerp: Carbon Wielen uit China!

Wil even een ervaring met jullie delen: ik heb na wat aarzelen besloten om full carbon draadwielen in China te bestellen! De ervaring is uiteindelijk positief. (Maar heb er nog niet op gefietst....). Na wat zoeken kwam ik op het UK bikereview forum een mogelijk betrouwbare en goede leverancier tegen (Yishunbike), die nog een aanbieding had ook.

Heb 60mm clinchers besteld. Deze werden na vier (...) weken geleverd. Helaas was de voorvelg niet helemaal perfect, er zat een hobbel in het carbon aan de zijkant en het was vlak daarnaast indrukbaar. Balen dus. Heb toen gereclameerd, foto's opgestuurd en een filmpje (probeer op foto's maar eens te laten zien dat het niet vlak is). Tony van Yishun beloofde me een nieuwe velg, maar ik heb toen geprotesteerd en gevraagd om een nieuw wiel. Uiteindelijk heb ik dat ook gekregen, via Karen, en we zijn nu wel weer 3 weken verder.

Min:
- lange levertijd (ligt niet aan DHL, die is er in drie dagen)
- elke keer is er weer een ander verhaal, waarom het lang duurt (we sturen ze volgende week, want de spaken zijn op....)
- bezorgdheid of het wel goed komt, je kunt moeilijk je verhaal gaan halen
- paypall blijkt in de praktijk geen bescherming te geven tegen dit soort zaken (alleen als er niets bezorgd wordt)

Plus:
- mooie wielen! (zal nog wel een plaatje erop zetten)
- snelle verzending via DHL
- voor een prijs van iets meer dan 500 Euro all in (inclusief 2x(...) invoerrechten)!
- uitstekende service (was ik nog het meest bang voor)

Eind goed, all goed! (wel nog even fietsen...) (Tijdens Ironman Frankfurt zat ik in een hotel met twee Finnen die de duurste ZIPPS hadden, echter één wiel was niet goed en leverde telkens een lekke band op.... en dan betaal je wel iets meer).

Heb ook mooie frames gezien, misschien iets voor volgend jaar...

triathlon is 3x leuker!

2 Laatst bewerkt door HansH (25-01-11 22:15:39)

Re: Carbon Wielen uit China!

http://img695.imageshack.us/img695/7430/20102011winter0002.jpg

ze lijken niet erg zwart, maar dat zijn ze natuurlijk wel.... ;-)

triathlon is 3x leuker!

3 Laatst bewerkt door HansH (25-01-11 22:18:27)

Re: Carbon Wielen uit China!

http://img402.imageshack.us/img402/116/20102011winter0005.jpg

triathlon is 3x leuker!

4

Re: Carbon Wielen uit China!

Ha Hans,

Thanks voor je post. Ik heb afgelopen herfst ook getwijfeld om wat carbon wielen over te laten komen! Echter, gezien de inspanningen toch maar even uitgesteld. Hoe heb je uiteindelijk de bestelling geplaatst? Via Alibaba ofzo?

Was het redelijk makkelijk geregeld met de invoerrechten?

Ze lijken inderdaad op de foto metallic groen!

5 Laatst bewerkt door HansH (25-01-11 23:59:39)

Re: Carbon Wielen uit China!

Dag Jeroen,

ik heb ze rechtstreeks bij Yishun besteld. Zag onlangs pas dat je via Alibaba gebruik kunt maken van Escrow betalingsbeveiliging, waarbij het geld pas naar de leverancier gaat als je gekregen hebt wat je besteld hebt, dat is dus beter dan Paypall. Invoerrechten gaan per kilo of zo, eerste keer (2 wielen) ruim 40 euro, tweede keer (1 wiel) 31 euro. DHL regelt dat, je rekent met hun af.

Heb er een plaatje van hun site bijgedaan, maar zo zien ze er ook uit.

http://img717.imageshack.us/img717/176/60c.jpg


Ze zijn echt mooi glanzend zwart, hoor, zal er nog wel eens een andere foto van maken.

triathlon is 3x leuker!

6

Re: Carbon Wielen uit China!

Interessant! Misschien wel leuk een setje te kopen als trainingswielen.

Ziet er kek uit en voor dit soort bedragen kun je ook nog eens relaxed rondrijden op training, zonder dat je bij iedere put bang hoeft te zijn dat je mooie dure wielen naar de kloten gaan. Ik ben wel benieuwd naar een review als je ermee hebt gereden, en of je niet toevallig een mannetje van 50kg bent smile

7

Re: Carbon Wielen uit China!

Weet je ook wat ze wegen? Er rijd er hier ook een rond op zulk soort wielen maar die wegen als lood en zijn zo slap als een vaatdoek.....dus zie ik er de nut niet van in als dat het wel mooi staat. Nu merk ik al redelijk snel ofdat een wiel stijf is aangezien ik 86kg weeg en toch vaak op de 'grote plaat' rond rij...
Ben benieuwd wat je ervaringen zijn na een stevige test......

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

8

Re: Carbon Wielen uit China!

Ik heb even op de sites gekeken. Ze claimen een gewicht van 1450 gram voor de 50mm tube wielen en 1650 voor draad. Bij 88mm velgen 1650 om 1895.

9

Re: Carbon Wielen uit China!

@HansH Wanneer ik een set wielen ga kopen wil ik eerst voelen wat ik heb en bij een redelijke fietsenhandel kun je zo een set altijd uitproberen
Na een test weet ik precies wat voor een vlees ik heb in de kuip en kan dan beslissen of ik ze wel niet wil kopen wil
Verder ben ik een huiverig voor produkten uit China want hoe zijn de garantievoorwaarden als er iets mis mee gaat
Even terug komen op Zipp daar wordt ook het een en ander over gezegd maar ik heb een set 808 set voor tubes uit 2005 en daar is nog niets mis mee zelfs nog geen spaak aan te hoeven laten spannen
Zipp is duur maar over een lange periode gezien valt het prijsverschil per jaar nog best wel mee

10

Re: Carbon Wielen uit China!

@thunderstorm: Op de site geven ze 1670 gram aan voor de 60mm draadwielen. Mijn weegschaal gaf 1723 aan (kan ook aan het wegen liggen, wel eens geprobeerd wielen op een keukenweegschaal te wegen???). Ik weeg zelf al weer 75 kg (daar moet dus weer wat af), kan nog niets zeggen over de stijfheid, maar weet ook niet of ik dit goed kan beoordelen.

@Triathleethans: ik gun je uiteraard je Zipps van harte (zoveel geld heb ik niet...of niet ervoor over...), maar huiverig voor produkten uit China, dat herken ik. Dat beschrijf ik ook in mijn stukje. Maar laten we ons goed realiseren dat bijna alle Carbon Wielen uit China komen (geldt ook voor de frames...). Dat gaf bij mij de doorslag om het gewoon te proberen. Ik betaal niet graag voor de stickers...En hoe het met de garantievoorwaarden zit heb ik nu juist omschreven... Gratis nieuw wiel, met gratis transport via DHL, zonder dat ik het oude wiel hoefde op te sturen: een foto was voldoende. Zoiets heb ik zelden meegemaakt. En moet ik bij een zgn bekende leverancier nog zien. (Hoewel, de Roseversand racefiets van mijn vrouw kreeg na twee jaar verfbarstjes in de voorvork - met het carbon was niets aan de hand, maar de vork werd zonder problemen omgeruild - maar ja ook Rose is natuurlijk geen merk...)

Die 808's zijn ongetwijfeld beter, maar dat mag dan ook wel want ze zijn immers bijna 5x (!) zo duur....
Dus dat prijsverschil vind ik echt niet mee vallen. Voor die prijs van 808's koop ik een full carbon P3-lookalike, een echte ultegraTT set (of desnoods SR-Red), TT stuur en wielen. Hou ik nog geld over voor een ijsje ook! (en mijn eigen stickers, evt..)

Het hangt er denk ik ook vanaf hoe snel je bent. Ik ben gewoon niet snel genoeg om het verschil te rechtvaardigen. Dus dat zal bij jou mogelijk anders zijn. Wat zou het verschil zijn in tijd tussen 808's en mijn NN (No Name) SpeedWheels 6.0? 1 minuut op een OD? Dan sta ik nog niet op het podium.... Maar ik heb net zoveel plezier hoor, dus dat geeft niet.

Maar wie weet, ik heb er nog niet op gefietst, misschien zak ik er wel doorheen.... (Op UKBikereview zijn er tientallen mensen die ze hebben, heb er nog geen ellende gelezen, dus er is hoop!)

triathlon is 3x leuker!

11

Re: Carbon Wielen uit China!

Ik ben het eens met Hans. Het ligt idd ook aan het niveau waarop je acteert. Zelf ben ik een middenmoter en is het gewoon mooi/leuk om een keer z'n setje aan te schaffen maar dan niet voor de bedragen waarvoor ze hier in NL te koop zijn.

Door werkervaring heb ik wat meer inzicht gekregen in de prijsstructuur en supply chain bij diverse fietsfabrikanten en je wilt niet weten wat de winstmarges zijn en hoeveel onderdelen domweg uit China komen. Kwaliteit vind ik dus geen argument, dat zit tussen de oren! Uiteraard zijn er de uitzonderingen.... tis immers een groot land!

Blijft wel een feit dat het prettiger is om zelf naar de FM/handel te kunnen rijden als er iets mis is, ipv te communiceren met de Chinese leverancier.

@Hans - Laat even weten als je er doorheen zakt incl. foto, dan weet ik dat ze iig niet daar moet bestellen!

12

Re: Carbon Wielen uit China!

En uuh Hans... nu je geld over heb moet je het natuurlijk niet gelijk in ijs spenderen anders kom je nooit onder die 75kg uit... smile

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

13

Re: Carbon Wielen uit China!

Jaa.... Thunderstorm, ik zit nu aan de wijn, dat is ook niet goed natuurlijk. Het wordt tijd dat ik weer eens serieus ga trainen. Misschien moet ik me toch voor Antwerpen 70.3 opgeven. Dat helpt altijd goed bij mij. Eerst opgeven, dan aan de bak...

En daarna een biertje en een ijsje..... (tijdens Ironman Frankfurt vorig jaar was ik 73, dat voelde prima, maar ik heb het gevoel dat ik dat niet meer ga halen.... was een beetje een eenmalige actie, 20++ uren in de week trainen mocht maar één keer van thuis, en terecht...). Er zijn meer dingen/....

You need two things to do an Ironman: the will to train and the will to finish (badly).   Het wordt tijd dat ik weer aan the will to train ga werken..... (ook al mag ik niet meer dan een halve doen.. maar dan graag met die NN SpeedWheels 6.0 wel sneller als twee jaar terug in Zwitserland...... ook al is het maar een minuut..)

Ik geef liever geld uit aan een ervaring dan aan spullen, is mijn conclusie... (en aan goede wijn, natuurlijk..)

triathlon is 3x leuker!

14 Laatst bewerkt door BlackDog (28-01-11 19:53:36)

Re: Carbon Wielen uit China!

Ik koop enkel nog maar wielen/frames in China...kwestie om je weg te vinden. 

btw... Als je goed zoekt vind je wel Chinese fabrikanten/verdelers die 2jaar garantie geven op hun wielen/frames. Levenslange garantie is iets waarmee Merken de klant verblinden maar als je goed weet wat er allemaal (of eerder slechts) valt onder de levenslange garantie...dan vind ik een merkframe al lang de moeite niet meer. Bijna 90% van de gevallen komen niet onder de garantie terecht.

Zo goed als 100% wat van carbon is komt uit China...dus vind ik die "Chinese rommel" al lang verleden tijd en niet eens een accuraat gegeven. 

En zoals Jeroen zegt...je wil niet weten welke marge grote merken op het "made in China" materiaal hebben.

Ik zal eens een voorbeeld geven. Merk koopt frame aan  die voor hun netto 300€/frame kost, de fietshandelaar moet 2000€ betalen voor het frame en de officiële verkoopsprijs van het frame in de winkel is 2500€... Dus diegene die denken dat een fietshandelaar de helft op verdient....volledig verleden tijd!  En dat geldt ook voor drinkbushouders enz... Ik betaal voor een setje Carbon brinkbushouders 25€ verzending incluis en als ik dan naar Van Eyck (de goedkoopste winkel toch...?) ga kijken zie ik 4ZA (of zoiets) dezelfde drinkbushouders hebben voor bijna 50€/stuk...Vind ik best wel hilarisch.


Ik raad wel aan om eerst nog eens met de wielen naar een goeie fietsmaker te gaan en de spaken te controleren op spanning.  Het wiel is maar zo sterk als de spanning op de spaken... Buiten dat de velgen super zijn vind ik de spakenspanning bij aflevering niet zoals het hoort.

15

Re: Carbon Wielen uit China!

Toch effe kleine uitleg over invoerrechten.

Invoerrechten is een procentueel bedrag dat je betaalt op je aankoop en afhangt van in welk land het product vervaardigd is. Ligt normaal rond de 5-6% voor producten uit China.

In België is het alleszins zo:

-BTW: betaal je op de goederen+transportkosten ... en dat bedraagt 21%
-Invoerrechten: betaal je op de goederen ... en dat bedraagt 5-6%.


Hoe het in Nederland is...geen flauw id...ik vind het alleszins belachelijk lage prijzen die je hebt moeten betalen aan DHL.

16 Laatst bewerkt door HansH (28-01-11 21:53:04)

Re: Carbon Wielen uit China!

@blackdog

Ik heb er nog even naar gekeken. Je hebt helemaal gelijk De invoerrechten stonden bij DHL op 0 en de bedragen die ik noemde waren inderdaad BTW. Dat is in Nederland 19%. Dus dan valt het nog wel mee. De rekening was in overleg met Yishun op 100 dollar gezet voor de set. Overigens betaal je volgens het overzicht van DHL in Nederland in beide gevallen over kosten artikel + transportkosten.

En bedankt voor de tip: de spakenspanning zal ik zeker laten controleren!

triathlon is 3x leuker!

17 Laatst bewerkt door HansH (01-02-11 20:54:49)

Re: Carbon Wielen uit China!

Van het weekend mee gefietst, voelde goed strak, maar wat zegt dat.... in ieder geval leverde het tussen de oren een snel gevoel op! Dus dat is al leuk meegenomen. De weg was vochtig en de temperatuur rond het vriespunt, dus veel harder als 30 durfde ik niet... Een objectieve vergelijking zal ik nooit echt kunnen maken denk ik, want de belangrijkste factor in snelheid ben ik toch zelf.

Daarom vandaag maar weer even op de indoorfiets gezeten, dat levert denk ik toch meer op dan nieuwe wielen. Maar ik ben er wel echt heel erg blij mee!

http://img248.imageshack.us/img248/8817/20102011winter0032.jpg

triathlon is 3x leuker!

18

Re: Carbon Wielen uit China!

Wel mooie wielen zo, alles zwart. Zijn dat continetal sprinter tubes?? Of had je nou draadwielen?? In dat geval welke banden zijn dat dan?

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

19

Re: Carbon Wielen uit China!

Continental Grand Prix 4000S. Draadbanden dus. Ik koop de banden in duitsland, 47,50 per paar. Maar ik zag dat die Sprinter Tubes daar ook heel betaalbaar zijn...

triathlon is 3x leuker!

20

Re: Carbon Wielen uit China!

Ik heb gisteren even een quote opgevraagd bij Yishun via Alibaba voor 60mm draadwielen. Ben benieuwd. Kan nu idd via escrow betalen, wat erg prettig is.

21

Re: Carbon Wielen uit China!

Waar gaat jullie voorkeur naartoe.

Carbonwielen voor tubes of voor bandjes.

De carbonwielen te gebruiken voor bandjes hebben bijna altijd een carbonnen velgrand. Zoals de wegen er in Vlaanderen momenteel bijliggen zou het niet zo snel duren vooraleer men hier of daar een put raakt en ernistige schade toebrengt aan de carbonvelgrand met als resultaat wielen ---> vuilbak.
Is het aan te raden om voor wielen met bandjes te kiezen of toch beter voor de tubewielen te gaan.

22

Re: Carbon Wielen uit China!

Tom1975 schreef:

Waar gaat jullie voorkeur naartoe.

Carbonwielen voor tubes of voor bandjes.

De carbonwielen te gebruiken voor bandjes hebben bijna altijd een carbonnen velgrand. Zoals de wegen er in Vlaanderen momenteel bijliggen zou het niet zo snel duren vooraleer men hier of daar een put raakt en ernistige schade toebrengt aan de carbonvelgrand met als resultaat wielen ---> vuilbak.
Is het aan te raden om voor wielen met bandjes te kiezen of toch beter voor de tubewielen te gaan.

Je bedoeld net andersom, tube wielen zijn meestal voledig uit carbon en draadbanden hebben meestal een alu rand. Het is net wat je wilt, tubewielen zijn....op papier... sneller omdat de rolweerstand van een goede tube beter zou zijn. Ga je er mee toeren en af en toe een wedstijdje dan zou ik voor de draadbanden gaan want dat is zeker als je lek rijd een stuk eenvoudiger en goedkoper. Let ook op dat je met volle carbon wielen ook speciale remblokjes nodig heb en deze niet mag gebruiken op alu velgen, dus als je vaak wisselt van wielen moet je daar wel op letten dat je elke keer je blokken moet wisselen. Zelf heb ik op mijn tt fiets volledige carbon wielen met tubes maar die gebruik ik alleen in wedstijden.

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

23

Re: Carbon Wielen uit China!

Carbon wielen voor draadband zijn ook volledig in carbon te verkrijgen. De "chinese" zijn alleszins zo.

De draadbandversies zijn bijna 100usd duurder dan de tubeversies omdat het proces om de velg volledig in carbon te krijgen met een stevige rand waar de draadband kan achterklemmen technisch moeilijker is om te vervaardigen.

24

Re: Carbon Wielen uit China!

@Thunderstorm naast de Zipp 808 set heb ik enkele jaren geleden ook een set Xentis Mark 1 TT heel goedkoop op de kop kunnen tikken
Voor deze set met tubes heb ik geen speciale remblokken nodig op de website van Xentis staat vermeld dat ze met gewone remblokken gebruikt kunnen worden en de remwerking is zeer goed
Het grote voordeel van fullcarbonwielen voor tubes is het gewichtverschil dezeflde wielen in de draadbanduitvoering
( Zipp serie ) wegen ongeveer 300 gram zwaarder en dan komt het gewichtverschil van de banden nog bij
Bij pech in de wedstrijd ben ik binnen 2 minuten weer weg en dat gaat in vele gevallen een stuk sneller dan het verwisselen van een binnenbandje
Je moet tenslotte de buitenband ook controleren op eventuele steentjes of wat dan ook en dat kost ook tijd
Een goede soepele tube zoals Vittoria of Veloflex loopt een stuk fijner dan welke draadband dan ook voor mij de reden om in de wedstrijden met tubes te rijden

25

Re: Carbon Wielen uit China!

@ Traitleethans, het klopt dat het niet altijd vermeld staat en dat het voor de remwerking niet veel uit maakt maar de slijtage gaat wel veel sneller als je met die zelfde remblokken ook met alu velgen rijd. Zo had mijn trainings maatje een scheur in zijn carbon velg (op het remvlak) en kreeg te horen dat het door de remblokken in combi met alu velgen kwam. Er kunnen aluminium deeltjes in/op het remblok komen en dit werkt als een schuurpapier op je carbon velgen. Ik doe het in elk geval niet...
Kan jij een tube binnen 2 min vervangen??? lijm jij ze dan niet?? Of bedoel je ff vullen met anti lek? Als je je tube moet vervangen ben je de lul want ik durf met een niet geplakte tube niet meer vol gas door de bochten anders rolt hij er af....

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!