1

Onderwerp: Nu al in het buitenwater??

Hallo.

Ik ben geen triathleet.. Ik ben coach van het nederlands dames onderwaterhockey-team.

Wij willen graag komende week als onderdeel van een trainingsweekend in het buitenwater zwemmen.

Dit wordt een afstand van 1 km waar de dames gemiddeld 13 minuten over doen.

Is dat nu (begin april) mogelijk qua temperatuur? Aangezien wij dit niet regelmatig doen zullen de dames geen beschikking hebben over badmutsen en/of wetsuits.

Is dit verantwoordelijk?

Als ervaren buitenwaterzwemmers hoor ik graag jullie reactie(s).

PS.. Als test zullen wij 'm als coachingsteam waarschijnlijk eerst zelf zwemmen.

2

Re: Nu al in het buitenwater??

voor de mensen die net als ik dachten dat die een (verlate) grap was...
http://www.osvh.nl/onderwaterhockey.html

on-topic: ik zou t niet doen...

3

Re: Nu al in het buitenwater??

haha brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr  kruikentijd

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

4

Re: Nu al in het buitenwater??

Ligt eraan waar je je trainingsweekend houdt he? Op de Azoren? Ik zeg doen.

5

Re: Nu al in het buitenwater??

Nee het gaat zeker niet om een grap..

zie ook: www.onderwaterhockey.nl.. De vereniging in Hilversum is slechts 1 van de velen in NL..

@Juhroen: Waarom niet doen?? Onderkoeling? Of is er nog iets anders wat ik onderschat of over het hoofd zie??

6

Re: Nu al in het buitenwater??

Gekopieerd van de site van de Bond (NTB)

"De zwemmer heeft een badpak/ zwembroek en (indien gewenst) een zwembril nodig. Een badmuts wordt verstrekt door de organisatie. In evenementen waar gezwommen wordt in buitenwater is het dragen van een zogenaamd wetsuit toegestaan, maar in de meeste gevallen niet verplicht. Bij een watertemperatuur onder de 16 graden is het dragen van een wetsuit wél verplicht."

Onder 16 graden watertemperatuur is het onverstandig om zonder wetsuit te zwemmen. Ik neem aan ivm kou en dus grote kans op spierproblemen tijdens het zwemmen met als uiterste gevolg verdrinking.... Aangezien het in NL nog nauwelijks warmer is geweest dan 16 graden hoef je niet te rekenen op een hogere watertemperatuur. Zelfs in augustus starten de meeste mensen nog in wetsuit bij triathlons in open water...

Cervelo P2 2015 ~ FFWD disc ~ Veltec Speed 6.0 voor ~ ISM PN 1.1 zadel
Stevens Carbon Force II ~ Veltec Speed 6.0 achter ~ Shimano Ultegra ~ Adamo zadel

7

Re: Nu al in het buitenwater??

Watertemperatuur is nu ws graad of 10, 11. Zie deze thermometer. Persoonlijk zou ik daar zonder pak niet een kwartier lang in willen liggen. Mét wetsuit zou ik daar zelfs niet graag in willen liggen.

Maar omdat triathleten watjes zijn qua open water zwemmen, eens kijken wat de KNZB voor regels heeft wat betreft open water zwemmen. Uit Reglement D 'wedstrijdzwemmen' van de knzb, art 6:

Het is niet toegestaan open water wedstrijden doorgang te doen vinden indien het water niet aan een
bepaalde minimum temperatuur voldoet. Deze is voor de verschillende soorten wedstrijden als volgt
vastgesteld:
a. wedstrijden, waarvan de nummers een lengte van 1000 meter niet te boven gaan 15(C;
b. wedstrijden, waarvan de nummers een lengte van 1000 meter te boven gaan 16(C.

Waarom de 1000m eigenlijk in open water?

8

Re: Nu al in het buitenwater??

Bleek schreef:

Waarom de 1000m eigenlijk in open water?

Inderdaad! Waarom eigenlijk het buitenwater in?

9

Re: Nu al in het buitenwater??

Triatleten zijn zeker geen watjes in het openwater
Mijn tweede kwartje ooit was in Nieuwkoop in een watertemperatuur van 14 graden en een buitentemperatuur van 13 graden
Ik weet nog heel goed dat we meer dan 10 minuten in het water lagen omdat de organisatie problemen had met de tijdwaarneming voordat we weg konden
Ik heb nog nooit zo een kramp gehad in mijn bovenbeen toen ik mijn wetsuit uit moest trekken en moest erg lang op een been staan voordat ik het andere been zonder kramp naar beneden kon doen
Eindresultaat na fietsen en lopen was wel de eerste plek H40 in 2003

10

Re: Nu al in het buitenwater??

Cozumel schijnt prettig te zijn nu

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

11

Re: Nu al in het buitenwater??

Waarom het buitenwater in?? Een beetje uitdagen. Iets anders dan normaal doen. (kilometer moeten ze wekelijks zwemmen in het zwembad) Niet alleen fysiek, maar ook mentaal eens even over een drempeltje heen moeten.

Maar als ik jullie zo hoor moeten we het niet doen. Blijkbaar onderschatten we water van 10 graden..

Misschien moeten we het inkorten tot 500 meter.. wink

12

Re: Nu al in het buitenwater??

Onderwaterhockey! Geweldige sport!
Net als waterpolo ook een mooie trainingsvorm voor triatleten! Echter om nou met de huidige buitenwatertemperaturen openwaterzwemmen als trainingsvorm voor onderwaterhockey te gebruiken, lijkt me een beetje overdreven...

13

Re: Nu al in het buitenwater??

Stuk over "koud water": http://muien.nl/nl/koudwater.html

14

Re: Nu al in het buitenwater??

The iceman can smile

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

15

Re: Nu al in het buitenwater??

Arnoutdv schreef:

Stuk over "koud water": http://muien.nl/nl/koudwater.html

En vervolgens wordt daar gemeld;

"Warm zwemmen lukt niet in koud water, namelijk de warmteafgifte neemt toe ten gevolge van de toegenomen stroming. (Een gevolg van de zwemactiviteit. De afgifte is veel sterker dan de warmte productie, zodat de lichaamstemperatuur daalt. Vandaar dat recreatieve prestatietochten slechts gehouden mogen worden in water met een minimum temperatuur van 16 graden Celsius bij tochten van 500 meter of minder en 18 graden Celsius bij tochten die langer zijn dan 500 meter. Zwem- en springwedstrijden kunnen slechts plaats vinden bij een watertemperatuur van tenminste 15 graden Celsius"

Misschien moeten we het inkorten tot 500 meter.. wink

Ik zou het inkorten tot een duik en er weer uit ...

16

Re: Nu al in het buitenwater??

Heb er sinds vorige week twee keer in gelegen, en ik zou het zonder wetsuit afraden, ik betwijfel (met alle respect) of de dames het einde zouden halen.

Bedenk wat het met de moraal zou doen als iedereen er halverwege uitklimt?

17

Re: Nu al in het buitenwater??

Nu al in het buitenwater? Wat voor wetsuit heb je dan? Ik dacht dat het water toch wel 13 a 14 graden moet zijn, nu is toch maar 9 of 10 maximaal?
Ik heb een 3mm dik wetsuit, maar voeten, handen en gezicht bloot, middelmatige koukleum, min 13 graden is toch vrij normaal of zit ik ernaast en moet het nu al kunnen?

18

Re: Nu al in het buitenwater??

Ik heb een tweedehands Foor Quantum en dan met mijn gezicht en handen in de vaseline is het net te doen. Heb sinds januari intensief getraind in het zwembad, maar ben dat echt helemaal zat. Constant voeten in je gezicht, veel last van het chloor, condooms en tampons in het water etc. In het kanaal is het heerlijk rustig.

Het is met een goed suit in ieder geval goed te doen om zelf vast te stellen of het al gaat of niet, zou ik zeggen!

19 Laatst bewerkt door gerard50 (09-04-11 22:00:22)

Re: Nu al in het buitenwater??

nou ik weet niet welk zwembad jij zwemt lijkt mij allemaal een beetje overdreven.en vaseline in je gezicht en handen volgens mij geen grip en een lekkend brilletje als gevolg.

Roland_Amersfoort schreef:

Ik heb een tweedehands Foor Quantum en dan met mijn gezicht en handen in de vaseline is het net te doen. Heb sinds januari intensief getraind in het zwembad, maar ben dat echt helemaal zat. Constant voeten in je gezicht, veel last van het chloor, condooms en tampons in het water etc. In het kanaal is het heerlijk rustig.

Het is met een goed suit in ieder geval goed te doen om zelf vast te stellen of het al gaat of niet, zou ik zeggen!

20

Re: Nu al in het buitenwater??

Roland_Amersfoort schreef:

Ik heb een tweedehands Foor Quantum en dan met mijn gezicht en handen in de vaseline is het net te doen. Heb sinds januari intensief getraind in het zwembad, maar ben dat echt helemaal zat. Constant voeten in je gezicht, veel last van het chloor, condooms en tampons in het water etc. In het kanaal is het heerlijk rustig.

Het is met een goed suit in ieder geval goed te doen om zelf vast te stellen of het al gaat of niet, zou ik zeggen!

als ik hoor hoe dat zwembad erbij ligt zeg ik typisch gevalletje Rijkswaterstaat inschakelen.
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d … wembad.pdf

21

Re: Nu al in het buitenwater??

Buiten water nog eventjes niet maar mocht het weer zo blijven dan ga ik toch over en paar weken eens proberen hoe het is om in de Yzerenman in Vught te zwemmen
Deze plas is nergens dieper dan 3 meter erg helder water en het ligt bijna in zijn geheel in de zon water warmt dus relatief snel op maar koelt ook weer erg snel af
Er gaat niets boven buiten water zwemmen geen last van chloorlucht of wat dan ook

22

Re: Nu al in het buitenwater??

Vind dat die dames toch wel flink hard kunnen zwemmen als ze allemaal gem. 13 minuten over kilometer doen..?