1

Onderwerp: zwemmen eind mei

hallo allemaal,

Eind mei wil ik misschien meedoen met m'n eerste 1/8 triathlon. Hierbij zal worden gezwommen in een niet al te breed en diep kanaal. Kan iemand (uit ervaring) zeggen hoe groot de kans is dat je op dat moment in het jaar zonder wetsuit hieraan kan deelnemen?

Bedank alvast!

2

Re: zwemmen eind mei

Eind mei moet het normaal gesproken wel kunnen, maar het is geheel afhankelijk van de weersomstandigheden. Als het maar flink zonnig is warmt buitenwater vrij snel op. Het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van hoe kouwelijk je zelf aangelegd bent.

3

Re: zwemmen eind mei

het is niet afhankelijk hoe kouwelijk je bent er zijn namelijk regels voor vanuit de NTB.
Ik meen onder de 16 graden mag je niet zonder wetsuit starten.
Zal er om houden denk ik.....

4

Re: zwemmen eind mei

Bedankt voor jullie reactie! Ik weet inderdaad van de ondergrens (dacht overigens dat die voor 1/8e op 14 graden ligt). Blijft het ngo steeds wel afhankelijk van hoe kouwelijk je bent aangelegd want misschien is een wetsuit bij een watertemperatuur van 16 graden ook wel prettig (daar ben ik ook wel benieuwd naar).

Misschien toch maar eens opzoek naar iets om te huren.... want om nou voor je eerste keer direct een wetsuit te kopen is misschien ook wel overdreven. Weet iemand daarvoor een goed adres (liefst in de bovenste helft van Nederland).

5

Re: zwemmen eind mei

De opmerking van Draak is correct, maar hoe kouwelijk je bent is in de praktijk weldegelijk belangrijk aangezien de regels van de NTB bedoeld zijn voor de veiligheid en niet voor het comfort. Bij 16,2 graden watertemperatuur zul je mij in elk geval niet zonder wetsuit in open water aantreffen...

De watertemperatuur is momenteel rond de 12 a 13 graden. Ik kijk hier regelmatig voor een indicatie.

http://live.actuelewaterdata.nl/waterte … rtemp.html

Het scheelt ook of het een stromend water (rivier/kanaal) of stilstaand water is. Ik zwem zelf vaak in Bussloo, als op bovengenoemde site Amerongen op 16 graden staat haal ik het wetsuit en een wat dikkere badmuts meestal weer tevoorschijn.... Was het al maar zover...

6

Re: zwemmen eind mei

Ik heb wel eens begin juni in een kanaal in Bodegraven gelegen zonder pak. Het water was toen maar net boven de 16 graden, ik was dan ook de enige zonder pak. Op zich is het voor 500m prima te doen smile En ik ben een redelijke koukleum.

Maar het hangt allemaal van hoe zonnig en warm het de maand voor de wedstrijd is, of het überhaupt mogelijk is.

7

Re: zwemmen eind mei

Vorig seizoen heb ik in het Rutbeek (begin september) de 1/8e gedaan zonder wetsuit. Ik was een van de weinigen zonder wetsuit en het was koud, brr..!!! Ik geloof dat het water iets van 18 of 19 graden was. Ik vond het nogal tegenvallen toen ik het water in stapte.. :s

8

Re: zwemmen eind mei

dank voor jullie antwoorden. Ik ga toch maar het zekere voor het onzekere nemen (wil deze stress er bij een eerste triathlon niet bij hebben), en ga dus op zoek naar een pak om te huren...