1

Onderwerp: 1/2e triathlon van Didam ??

Gisteren de halve van Didam gedaan....

Wat een kleurloze wedstrijd, en wat erger was, wat een gebrekkige organisatie. Bij temperaturen van 30+ welgeteld 1 drinkpost op 2,5 km voor de kwart en 8e, voor de halve 2 drinkposten die op minder dan 2 km van elkaar lagen, waardoor op het gortdroge parcours het laatste stuk (alles vol in de zon, op paden met gebroken puien en verder ook nog deels onderverhard geen verzorging was. Verzorging : lauw water en sportdrank die gemengd was op een verhouding van 1 op 50...en dus geen zoden aan de dijk zet.

in een woord : Schandalig. Klachten alom van de deelnemers, veel deelnemers die al gebraden waren op de fiets (wederom : 1 post voor wat schamel water...in bekertjes...) en dus bij het lopen konden wandelen...

Heb het gered door eigen drinken, mede-teamgenoten die spul aangaven en door gewoon brutaal meer te pakken dan de zeer jonge vrijwilligers aangaven (gemiddelde leeftijd 8-10 jaar)...als het al aangegeven werd...

NTB : doe wat aan dit soort organisaties....onverantwoord !

2

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Wat een treurig typisch nederlands zeikw*** ben je toch ook. Zelf nadenken ho maar. Je wist toch zeker van te voren wat je te wachten staat?? Hoezo moet er vaker dan om de 20km bij het fietsen water zijn?? Je kan toch zeker bidons meenemen? Er was voor de halve 3x bevoorrading, bij de post waar je 2x langskwam en nog een keer bij het keerpunt. Als je geen 2km kan lopen zonder bevoorrading dan had je misschien beter kunnen gaan bridgen en daar zeiken over de thee of de biscuitjes. Verder waren de vrijwilligers die het drinken aangaven SUPERenthiousast en deden vreselijk goed hun best en voldeden daarnaast meer dan voldoende. Verder was de sportdrank ook nog is perfect gemixt, of drink je je limonade ook direct uit de fles?? Verder kon je ook gewoon krijgen wat je wilde bij de posten, niemand die je minder gaf.

Al met al een vreselijk treurige reactie die alle verantwoordelijkheid bij een ander legt. Het was toch zeker geen verassing dat het iets warmer zou zijn dan normaal? Als je binnen 20km fietsen al je drinken op de fiets al ophebt dan is er zeker een steekje los, waarom zou je voor 80km uberhaupt verzorging willen? En als je bij +30graden zeikt dat je water lauw is dan heb je het echt niet begrepen(dit was trouwens alleen lauw bij het keerpunt wat volgens mij een geimproviseerde extra bevoorrading was).

If you can't stand the heat stay out of the kitchen.

3

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Beide 1 bijdrage en dan al zo'n klaagzang, niet echt stimutlerend.

Admin Slotje a.u.b. draagt niet bij en is niet leuk.

4

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Hoi

Bij het fietsen was er  een extra ingelast halverwege het parcours.Ik zelf heb hier geen gebruik van gemaakt maar heb van andere deelnemers begrepen dat dit toch geregeld was.

Ik heb zelf de kwart gedaan en vond de waterposten ook wat karig.De organisatie had aangegeven dat er extra voorzieningen zouden zijn.Maar ook ik vond 1 drinkpost op de 2,5 km te weinig in deze omstandigheden.In mijn laatste loopronde werd er nog een extra post gemaakt bij de finish maar voor de meeste kwart deelnemers al aan de late kant.Ook was dit dan weer vrij kort op de post die er al was ingericht.

Ik vond de rest vd organisatie prima in orde en zal een volgende keer zeker weer meedoen

gr ramon

5

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Rory B schreef:

Er was voor de halve 3x bevoorrading, bij de post waar je 2x langskwam en nog een keer bij het keerpunt. Als je geen 2km kan lopen zonder bevoorrading dan had je misschien beter kunnen gaan bridgen en daar zeiken over de thee of de biscuitjes.

Het wedstrijdreglement van de NTB geeft aan dat bij een afstand groter dan de OD en een temperatuur boven de 23 graden Celcius, er minimaal elke 1,5km een waterpost moet zijn. Voor een ronde van 5 km betekent dat dus minimaal 4 waterposten.

De 4e waterpost is tijdens de wedstrijd (nabij de finish) nog extra toegevoegd.

6

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Rogier schreef:

Beide 1 bijdrage en dan al zo'n klaagzang, niet echt stimutlerend.

Admin Slotje a.u.b. draagt niet bij en is niet leuk.

Don't kill the messenger he...ik ben niet de enige....Als je ziet wanneer ik mezelf heb geregistreerd, dan weet je dat ik het forum al sinds 2007 volg en er ook bijdragen aan heb geleverd. Is wel een tijdje terug maar desalnietemin...ik ben triathleet, lid van de bond en volgens mij is het niet de bedoeling dat je eerst 5 aardige berichten moet geven voordat er wat kritiek gegeven kan worden.

En helaas ben je er niet bij geweest, want dan had je wellicht een beter oordeel kunnen vellen. Aan kritiek is niets mis en het was met recht gewoon een op zijn minst onwenselijke situatie, zoniet gewoon gevaarlijk. Je bent als organisatie aansprakelijk voor het welzijn van de deelnemers, wat niet af te kopen is door simpelweg via de site te melden dat er drinken genomen mag worden buiten de reguliere drinkposten ; niet iedereen had de mogelijkheid daartoe.

Daarom : Als je het organiseert, doe het dan goed...het is al een behoorlijke tijd warm, de vooruitzichten waren helder...De NB had hier in moeten grijpen....

7

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Remko schreef:
Rory B schreef:

Er was voor de halve 3x bevoorrading, bij de post waar je 2x langskwam en nog een keer bij het keerpunt. Als je geen 2km kan lopen zonder bevoorrading dan had je misschien beter kunnen gaan bridgen en daar zeiken over de thee of de biscuitjes.

Het wedstrijdreglement van de NTB geeft aan dat bij een afstand groter dan de OD en een temperatuur boven de 23 graden Celcius, er minimaal elke 1,5km een waterpost moet zijn. Voor een ronde van 5 km betekent dat dus minimaal 4 waterposten.

De 4e waterpost is tijdens de wedstrijd (nabij de finish) nog extra toegevoegd.

Dat laatste klopt...toen ik inmiddels ronde 3 inging.....Toen liepen inmiddels vele deelnemers van de 8e en de kwart te wandelen....maar dit was niet waterpost 4 (die was er niet namelijk), maar waterpost 3, vlakbij de finish en welgeteld 500 meter voor de eerste post, waardoor er gewoon een stuk van bijna 3 km waterloos was...Voor kwart en 8e triathleten dus 1 waterpost..

Verder was de 2e waterpost idd. een echte ''waterpost''...geen sportdrank. De later bijgevoegde waterpost was idd wederom gewoon alleen maar water. Gezien het hoge zoutverlies en het risico op kramp (zelfs ik had daar ondanks sportdrank last van) kan dat niet !

De triathleten die wat meer ervaring hebben (maar zelfs mijn clubgenoten vielen uit en dat zijn toch ervaren LD-jongens) weten veelal wat hen te wachten staat, maar de recreatieve triathleet is dan de dupe...met alle gevolgen voor de uitstraling van het evenement en voor de sport...Erg jammer van op zich een wedstrijd die veel potentie heeft....

en thee en biscuitjes...daar was het wel wat warm voor...:P Zou het houden bij sportdrank en wat gelvoeding...

8 Laatst bewerkt door triaatje (04-07-10 23:16:31)

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Rory B schreef:

Wat een treurig typisch nederlands zeikw*** ben je toch ook. Zelf nadenken ho maar. Je wist toch zeker van te voren wat je te wachten staat?? Hoezo moet er vaker dan om de 20km bij het fietsen water zijn?? Je kan toch zeker bidons meenemen? Er was voor de halve 3x bevoorrading, bij de post waar je 2x langskwam en nog een keer bij het keerpunt. Als je geen 2km kan lopen zonder bevoorrading dan had je misschien beter kunnen gaan bridgen en daar zeiken over de thee of de biscuitjes. Verder waren de vrijwilligers die het drinken aangaven SUPERenthiousast en deden vreselijk goed hun best en voldeden daarnaast meer dan voldoende. Verder was de sportdrank ook nog is perfect gemixt, of drink je je limonade ook direct uit de fles?? Verder kon je ook gewoon krijgen wat je wilde bij de posten, niemand die je minder gaf.

Al met al een vreselijk treurige reactie die alle verantwoordelijkheid bij een ander legt. Het was toch zeker geen verassing dat het iets warmer zou zijn dan normaal? Als je binnen 20km fietsen al je drinken op de fiets al ophebt dan is er zeker een steekje los, waarom zou je voor 80km uberhaupt verzorging willen? En als je bij +30graden zeikt dat je water lauw is dan heb je het echt niet begrepen(dit was trouwens alleen lauw bij het keerpunt wat volgens mij een geimproviseerde extra bevoorrading was).

If you can't stand the heat stay out of the kitchen.

Beste Rory,

ga eens Embrun doen...en dan weet je wat je te wachten staat (en als je hem hebt gedaan dan weet je wat het belang is van goede ravitaillering) ...Ik HEB nagedacht, maar praat voor de recreanten die voor de eerste keer een triathlon doen en dat juist niet weten (op de 8e en een kwart zeker het geval). Dus een kwestie van mensen in bescherming nemen. De klachten die er bij de organisatie binnen zijn gekomen spreken boekdelen, het aantal uitgevallen deelnemers en het aantal mensen dat uitgevallen is ook...Voor de vrijwilligers die er staan niets dan lof, maar als organisatie mag je ze wel fatsoenlijk instrueren...

Je reactie van zeikWIJF (have the balls my man !) is dan ook een beetje overtrokken, maar so be it..ik vergeef het je kerel...:P...Om in je eigen jargon te blijven...Koken moet kosten...(en anders moet je het laten)

Mod..heb mijn punt gemaakt....sluit m maar af...

9

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

triaatje schreef:

Gisteren de halve van Didam gedaan....

Wat een kleurloze wedstrijd, en wat erger was, wat een gebrekkige organisatie. Bij temperaturen van 30+ welgeteld 1 drinkpost op 2,5 km voor de kwart en 8e, voor de halve 3 (correctie ! ) drinkposten die op minder dan 2 km van elkaar lagen, waardoor op het gortdroge parcours het laatste stuk (alles vol in de zon, op paden met gebroken puien en verder ook nog deels onderverhard geen verzorging was. Verzorging : lauw water en sportdrank die gemengd was op een verhouding van 1 op 50...en dus geen zoden aan de dijk zet.

in een woord : Schandalig. Klachten alom van de deelnemers, veel deelnemers die al gebraden waren op de fiets (wederom : 1 post voor wat schamel water...in bekertjes...) en dus bij het lopen konden wandelen...

Heb het gered door eigen drinken, mede-teamgenoten die spul aangaven en door gewoon brutaal meer te pakken dan de zeer jonge vrijwilligers aangaven (gemiddelde leeftijd 8-10 jaar)...als het al aangegeven werd...

NTB : doe wat aan dit soort organisaties....onverantwoord !

10

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

De essentie is natuurlijk dat het je eigen verantwoordelijkheid is als je bij 33graden gaat sporten. Als volwassene moet je wel vaker risico's inschatten.

3 posten op 5km is inderdaad net niet 1per 1,5km. Later kwam daar een 4e bij. De 1/8e en 1/4 liepen een kortere ronde. Maar dat mensen moeten lopen ipv rennen heeft meer te maken met een waardeloze conditie dan met te weinig sportdrankt.

11

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Ik heb zelf de kwart gedaan en andere jaren waren er twee drinkposten. Het was wat dorstig weer maar vrijdag begonnen met goed drinken en op de fiets goed gedronken. Als je dan twee bekertjes aanpakt bij de drinkpost is het best goed door te komen.

Voor de halve was het wellicht wat weinig maar met een bottlebelt of supporter met bidon kom je een heel eind.

Om nou op een forum je frustraties te uiten is altijd erg makkelijk. Zou het mooier vinden als je in zo'n situaties contact op neemt met de organisatie zodat zij ook op de hoogte zijn en er voor volgend jaar wat aan kunnen doen.

12

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

willem schreef:

Ik heb zelf de kwart gedaan en andere jaren waren er twee drinkposten. Het was wat dorstig weer maar vrijdag begonnen met goed drinken en op de fiets goed gedronken. Als je dan twee bekertjes aanpakt bij de drinkpost is het best goed door te komen.

Voor de halve was het wellicht wat weinig maar met een bottlebelt of supporter met bidon kom je een heel eind.

Om nou op een forum je frustraties te uiten is altijd erg makkelijk. Zou het mooier vinden als je in zo'n situaties contact op neemt met de organisatie zodat zij ook op de hoogte zijn en er voor volgend jaar wat aan kunnen doen.

QFT

13

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Wat wordt er lekker geklaagd hier.. beetje jammer
maar doe je er ook wat mee, aangegeven bij de organisatie en evt NTB
want anders blijf je bezig en loop je de volgende keer tegen hetzelfde aan..

14

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

willem schreef:

Ik heb zelf de kwart gedaan en andere jaren waren er twee drinkposten. Het was wat dorstig weer maar vrijdag begonnen met goed drinken en op de fiets goed gedronken. Als je dan twee bekertjes aanpakt bij de drinkpost is het best goed door te komen.

Voor de halve was het wellicht wat weinig maar met een bottlebelt of supporter met bidon kom je een heel eind.

Om nou op een forum je frustraties te uiten is altijd erg makkelijk. Zou het mooier vinden als je in zo'n situaties contact op neemt met de organisatie zodat zij ook op de hoogte zijn en er voor volgend jaar wat aan kunnen doen.

is ook gebeurd...zoals vele anderen dat gedaan hebben Willem. Rory...ik zag je niet bij de deelnemers staan, dus als je niet weet waar je over praat...Twee ploeggenoten van me, beiden Embrun gedaan, vielen hier eveneens uit. Wellicht e.e.a. wat onderschat ? Zou kunnen en dat mag je ze dan aanrekenen. Om dat op een gebrek aan conditie te gooien ; nee, getuige het aantal uitvallers in combi met een gebrekkige verzorging... En 'wat dorstig' is absoluut een understatement...Eigen verantwoordelijkheid ? Helemaal gelijk...maar alleen voor zover deze reikt. We leven niet meer in de jaren '80 en we genieten van een professionele sport. Of zouden onze jongens in Afrika alles doen op peperkoek en bananen ?

Elke wedstrijd is een uithangbord voor onze sport...dit was er eentje met defecte neonverlichting zeg maar. Als NTB moet men hierop toezien en beter controleren op 'eigen verantwoordelijkheid' versus 'verantwoordelijkheid van de organisatie' ; als er iets gebeurt kan de laatste helaas niet alleen een beroep doen op 'verantwoordelijkheid' van de deelnemer alleen, maar hangt zowel de organisatie wegens nalatigheid als ook de NTB die toe moet zien op naleving van de eisen.

Maar nogmaals ; made my point...en dat van vele anderen....

15

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Jeetje Triaatje, je hebt je verdiept in droggredenen zie ik al: 'ik en vele met mij' tjonge jonge jonge. Heb je zelf geen mening? Heb je het gevoel dat jouw mening pas telt als vele anderen dat ook vinden?

Mensen die moesten lopen, heb je die bij andere triathlons soms nooit? Jouw ploeggenoten moesten lopen? Nee ja, dan is het rond dat kwam door de organisatie, dat kan immers nergens anders aan gelegen hebben.

Ga de wetenschappelijke literatuur eens naslaan op het opnemen van vocht en voeding en dan kom je terug en onderbouw je nogmaals dat iemand die wat te zoeken heeft in een 1/2 triathlon bij meer dan 33graden echt vaker dan 3x per 5km verzorging nodig heeft. Gaat je niet lukken zeg ik.

16

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Ik heb ook meegedaan in Didam en ik vond het een geweldige triatlon, beetje warm maar als getrainde atleet ga je daar natuurlijk niet over zeuren!

Het was heerlijk zwemwater en bij het fietsen stond een lekker briesje waardoor het fietsen echt genieten was

De drinkposten bij het lopen zijn natuurlijk ingericht op rennende atleten en dan kun je indien nodig elke 10 minuten een beker of mischien wel 2 bekertjes water drinken.

Als je gaat wandelen is het mischien beter dat je een gekoelde rugzak meeneemt waar je al je sportdrankjes, reepjes en gelletjes in kan stoppen.( tip : 4 daagse van nijmegen)

Op een forum anoniem je gal gaan spuien over een organisatie is natuurlijk het laagste wat je kunt doen.

Evenmin vind ik dat je een vergelijk moet maken met Embun, daar betaal je bij voorinschrijving tussen de 210 en 400 Euro om mee te mogen doen.
en dan kan ik je vertellen dat daar ook niet om de 1,5 Km drinkposten zijn ! Het is daar zelfs zo dat de mensen van de campings aan de route de la Madeleine naar Baratier bekertjes water vullen met water uit de naastgelegen beek, gezondheid !

Verder vind ik dat je organisaties als bv. Didam moet koesteren. Zonder deze mensen die belangeloos zoveel tijd hierin steken en bergen werk verzetten is er geen triatlon mogelijk. Denk hier ook eens aan

Hulde aan alle vrijwilligers van alle leeftijden die het mogelijk maken dat wij onze sport en hobby kunnen beoefenen !

ps. zulen we het woordje profesioneel maar niet gebruiken want dat klinkt een beetje belachelijk

17 Laatst bewerkt door Bigfietser (07-07-10 10:20:44)

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

@ Triaatje,

Ik begrijp je commentaar, maar deel je mening over de organisatie en de omstandigheden niet. Ik heb namelijk een heel goede race gehad en een goed resultaat gehaald op mijn eerste midden afstand race.

Wat jij roept over verantwoordelijkheid van de organisatie is een nieuwe trend sinds de dode bij de wandelvierdaagse in Arnhem. Ik woon in de mooie gemeente Bergen waar jaarlijks de halve van Egmond wordt georganiseerd en de MTB strandrace Egmond pier Egmond. Als multisporter schrijf ik me altijd in voor het combiklassement lopen en fietsen. Omdat ik in de duinen woon train ik altijd in de duinen en op het strand. Ik ken de parcoursen en de omstandigheden door en door. Wat gebeurde er afgelopen januari. De boel werd afgelast waarbij afgegaan is op de weersverwachting. Reden ingeval van zieken, gewonden konden deze niet snel genoeg worden afgevoerd en organisatie wilde verantwoordelijkheid niet nemen. Een enorme teleurstelling. Ik had het makkelijk gered. Maar vele andere waarschijnlijk niet en daarom het genomen besluit. Ik respecteer het besluit.

Vanwege bovenstaande ervaring heb ik de organisatie van Didam gebeld woensdag voor de wedstrijd. Mijn vraag was gaat het door als weersverwachtingen blijven zoals ze zijn. Antwoord: Ja, we hebben wel even getwijfeld over inkorten maar velen gaan ook naar Lanzerote of andere exotische bestemming om een iron man te doen dus kan dit ook. Ieder moet zijn verantwoording nemen. Als uitzondering kan je je op de dag zelf ook nog inschrijven voor de 1/4. Wat we wel gaan doen is drinkposten inrichten elke 2.5 km en mag je derden (tegen NTB regels in) drinken laten aangeven bij het fietsen en lopen.

Ik ben blij dat deze organisatie de verantwoordelijkheid bij mij heeft meer gelegd. Als het niet goed was gegaan was ik ook een uitvaller geweest.

PS: het uitvallen met lopen door kramp is niet te wijten aan een te kort aan drinkposten tijdens het lopen maar aan te weinig drinken tijdens het fietsen. Een water tekort bouw je op en ontstaat niet ineens (de gevolgen overigens wel). En met alle mogelijke bidons op je fiets zou dit niet nodig hoeven zijn. En de uitgevallen lange afstand sporters hebben veel meer ervaring Dit zou ze een voorsprong op andere moeten en beter met de warme omstandigheden om kunnen gaan?

Kortom ik ben blij met deze organisatie en kom volgend jaar zeker weer.

18

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Grappige discussie, al wordt er meer op de vorm dan op de inhoud gelet.

trisporter schreef:

Op een forum anoniem je gal gaan spuien over een organisatie is natuurlijk het laagste wat je kunt doen.

@trisporter: Niet onder je eigen naam met kinderachtige opmerkingen naar mede forum gebruikers vind ik persoonlijk nog lager wink Vrijwilligers zijn belangrijk, geen triathlon zonder deze mensen. Maar dat wil niet zeggen dat alles mag en kan en dat je alles moet pikken. Je mag best kritisch zijn!

Ik ben van start gegaan op de midden in Didam, weet dus hoe de omstandigheden waren.

Wat mag je verwachten voor 69/45 euro inschrijfgeld? Ik ben het dan met triaatje eens. Meer dan dat er nu was. Dit heb ik overigens ook aangegeven in mijn reactie op de evaluatiemail van de organisatie.

Over de warme omstandigheden. Mijn mening: Het is altijd de eigen verantwoording van de deelnemer om wel of niet te starten, maar het is ook de plicht van de organisatie om de deelnemer zo goed mogelijk te faciliteren. Ik vind dat dat beter had gekund.

19

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Dit jaar toch het NK midden afstand en ik ben er weer bij. Hebben ze toch wel iets goed gedaan wink

20

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Ik verbaas me wel vaker over het gebrek aan aanpassingsvermogen bij atleten als de omstandigheden veranderen. Elke 2,5km een druk post lijkt mij voldoende als je je hier op voorbereid. Zelfs bij 30+
Nu deel ik wel de mening dat Didam geen top wedstrijd is.
Ik stond een x te wachten om het parc ferme na het fietsen uit te mogen omdat ik het fiets parcours moest kruisen. De fietsers hadden voorhang. Zit je iet op te wachten als je 2e ligt.....

21

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Ik ben blij dat Didam dit jaar weer een halve heeft, en dan ook nog een NK! Veel leuker dan Nieuwkoop.

22

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Ik heb me in elk geval ingeschreven! Kijken of ik de afstand nog aankan. smile

23

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Voor degenen die nog mee willen doen:
De inschrijving was gesloten, maar er zijn extra startplaatsen vrijgegeven. Ik heb me nog snel ingeschreven.

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

24

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Akky,

Ik ben er ook bij!

25

Re: 1/2e triathlon van Didam ??

Opmerkelijk.

Ik zie net op Twitter van Koen (hier) /Trivelo (daar) dat 87 voudig Nederlands kampioen Bas Diederen op de wachtlijst staat om zijn titel te mogen verdedigen. Het zal allemaal wel loslopen en hij zal wel mee kunnen doen, maar om nou te zeggen "motiveer je beste atleten om ook in NL wedstrijden te blijven doen" Nee.