1

Onderwerp: Warming Up

Hey,

Ik wist even niet in welk topic dit het beste kon dus vandaar bij algemeen..

Wat voor warming up doen jullie voor een wedstrijd? En hoe lang? Zelf merk ik dat ik geen goede starter ben en dat ik eigenlijk wel een langere warming up kan gebruiken dan de 10 minuutjes inlopen op het wedstrijdterrein.. Benieuwd hoe jullie dit doen.

Thanks,
Lieke

2

Re: Warming Up

Ik loop of fiets eigenlijk praktisch niet in, ik bewaar mijn energie liever voor de wedstrijd. Ik loop alleen een paar keer vlot van het zwemwater naar het parc fermee richting mijn fiets om tijdens de wedstrijd niet verkeerd te lopen. Ik probeer voor het zwemmen wel even 5 minuutjes los te draaien op de kant en als het kan en stukje in te zwemmen. Vooral in buitenwater zodat het wetsuit al volgezogen is met water. Na het zwemmen ben ik wel genoeg opgewarmd voor het fietsen, na het fietsen ben ik wel voldoende opgewarmd voor het lopen.

3

Re: Warming Up

ik deed meestal geen warming up. De wedstrijd spanning en de adreneline shot van de start was voldoende voor snelle starts.
Was....nu heb ik astma gekregen en moet een warming up doen. Deze bestaat uit eerste een stukje hardlopen en daarna even met elastiek mijn armen opwarmen. Alleen hardlopen en daarna gaan zwemmen is natuurlijk niet handig als warming up.
Ik vraag me wel af of een warming up veel langer als 10 a 15 minuten handig is voor een triathlon. Zeker als de warming up a specifiek is.

4

Re: Warming Up

Is ook afhankelijk welk type wedstrijd je gaat doen denk ik toen mijn schoonbroer veldcross deed vertrok die al met een hartslag van 160. Maar als je een IM of marathon gaat lopen denk ik dat je niet echt moet opwarmen. Denk voor een sprintafstand dat een 10tal min voldoende moet zijn dan kun je beter specifieker op je start trainen als je die sneller wil hebben.

5

Re: Warming Up

Bij een triathlon, als het mogelijk is stukje warm zwemmen. Anders geen warming up. Deze zondag eens proberen om van tevoren een stukje te fietsen of te lopen, kijken of dat wat uitmaakt.

Bij een pure loopwedstrijd wil ik toch wel een minuutje of 20 warmlopen incl enkele versnellingen.

6

Re: Warming Up

ronnyke schreef:

Denk voor een sprintafstand dat een 10tal min voldoende moet zijn dan kun je beter specifieker op je start trainen als je die sneller wil hebben.

Met een slechte start bedoel ik meer dat ik een beetje een diesel ben.. Zoals met hardlooptraining, na pakweg 15 min kom ik pas lekker in me ritme en kan ik rustig een uur verder. Maar het begin kom ik altijd lastig op gang..

Maar met mijn 10 minuutjes beetje warmlopen, armen zwaaien en als het kan ff 1 of 2 baantjes inzwemmen zit ik wel goed dus..? Uitgaande van 1/8e..

Thanks,
Lieke

7

Re: Warming Up

Ik probeer altijd minimaal 15 minuten te zwemmen, maar dat kan/mag niet altijd. In dat geval dribbel ik heel rustig een paar minuutjes. Echt rennen doe ik nooit, dan krijg ik snel kramp in de kuiten tijdens het zwemmen.

De start van een triathlon gaat nooit rustig dus een goede warming up is volgens mij belangrijk. Ik heb overigens hetzelfde als jij, ik heb ook 15 minuten of meer nodig om op gang te komen. Een "koude start" met harde sprint naar de eerste boei heeft echt een verschrikkelijke uitwerking op de rest van mijn zwemonderdeel.

Als het water koud is laat ik in ieder geval altijd het wetsuit vol lopen voor de start, ook als verder zwemmen niet kan. Anders krijg ik een halve shock als ik het water induik bij de start.

Als de wedstrijd laat op de dag is werkt een klein stukje lopen/fietsen na het ontbijt ook erg goed bij mij. Dan gaat de warming up kort voor de wedstrijd veel sneller dan als ik een paar uur alleen maar rondhang.

8

Re: Warming Up

Geen warming-up = geen stretching. Na het stretchen heb ik altijd het gevoel dat ik veel efficienter beweeg, dus voor mij zeker wel een warming up! Een minuut of 10/15 opwarmen, dan stretchen en tot slot proberen warm te blijven tot de start.