1

Onderwerp: De eerste...

De kop is eraf.... gistermiddag m'n allereerste triathlon ooit gedaan. De (1/8e) stadstriathlon in Veendam. Super om te doen. Hoewel het zwemmen best heftig was (druk, veel geduw), maar dat kwam ook doordat er gezwommen werd in een behoorlijk smal kanaal denk ik.

Een mooi aantal verbeterpunten gevonden (met name tijdens het wisselen) zo schoven de zolen in mn fietsschoenen bijvoorbeeld direct naar mn tenen toen ik ze met natte voeten probeerde aan te trekken. Ook het omdoen van de garmin forerunner na het fietsen ging niet soepel en kostte behoorlijk wat tijd.

Toch gefinished in 1:12 waarmee ik voor een eerste keer heel tevreden ben....

op naar een volgende!

2

Re: De eerste...

Ik heb vandaag mijn eerste kwart achter de rug:

- ongeveer 1 minuut verloren vanwege een harde schop in mijn maag van een schoolslagzwemmer,
- fietsen ging lekker, rond de 1:08 op mijn woonwerkfiets,
- lopen viel zwaar, redelijk veel kramp (2 kuiten en 1 bovenbeen) in de eerste vier kilometer. ongeveer tien seconden stretching en daarna er maar gewoon doorheen gelopen. Tweede helft van het lopen ging 'redelijk' maar best zwaar (duh..)

Mijn eindtijd lag rond 2:22 maar ik weet de precieze tijd nog niet. In ieder geval tevreden met een ongeval en blessurevrije prestatie waar ik als omputernerd best trots op ben.

3

Re: De eerste...

Wees idd maar fier!  Ik doe volgende week mijn allereerste kwarttriathlon en hoop hetzelfde te kunnen zeggen.  1/8e gaat wat te snel (vorig jaar 2 meegedaan). Dat is van begin tot einde spurten... ik heb het liever op langere afstanden...

MENS SANA IN CORPORE SANO

4

Re: De eerste...

Koenneman schreef:

De kop is eraf.... gistermiddag m'n allereerste triathlon ooit gedaan. De (1/8e) stadstriathlon in Veendam. Super om te doen. Hoewel het zwemmen best heftig was (druk, veel geduw), maar dat kwam ook doordat er gezwommen werd in een behoorlijk smal kanaal denk ik.

Een mooi aantal verbeterpunten gevonden (met name tijdens het wisselen) zo schoven de zolen in mn fietsschoenen bijvoorbeeld direct naar mn tenen toen ik ze met natte voeten probeerde aan te trekken. Ook het omdoen van de garmin forerunner na het fietsen ging niet soepel en kostte behoorlijk wat tijd.

Toch gefinished in 1:12 waarmee ik voor een eerste keer heel tevreden ben....

op naar een volgende!

Handdoekje meenemen voor je voeten, ik drook mijn voeten ook altijd af. In mijn fietsschoenen heb ik zooltjes van Specialized (met ondersteuning), die verschuiven echt niet.
Forerunner heb ik altijd al bij het zwemmen om, is wel de 310XT, dus voor alle onderdelen inclusief wissels bruikbaar en waterdicht.
En  dat zwemmen went wel in de drukte, ik kom van heel ver wat dat betreft (2,5 geleden pas met zwemmen en borstcrawl begonnen).

5

Re: De eerste...

een harde schop in mijn maag van een schoolslagzwemmer

Is er wel eens overwogen het schoolzwemmen te verbieden? Met deze slag neem je 3 x zoveel ruimte in als de vrije slag en de schoppen kunnen iemand lelijk raken. Met de vrije slag kun je hoogstens met je uitgestoken hand iemand op de voeten aantikken.

6 Laatst bewerkt door tripaolo (23-05-11 13:02:53)

Re: De eerste...

gisteren mijn eerst gedaan in Ter Aar, 1/8...nog steeds geen officiele uitslagen...maar mijn report staat hier...

http://www.tripaolo.com/2011/05/my-firs … r-aar.html

tevreden met mijn 1:07:12, wel een paar stome fouten gedaan...

Cervelo P2 2011, Ultegra 6700, Zipp 404f en 808r (firecrest carbon clinchers)
blog: www.tripaolo.com
twitter: www.twitter.com/tripaolo
QR CODE: http://kimtag.com/PAOLO

7

Re: De eerste...

Vele triatleten die het zwemonderdeel matig of minder goed beheersen liggen meestal voorop in het water en dat zou juist niet moeten laat de snelste zwemmers/sters voorop liggen
Op deze manier kan een ieder vlot weg op zijn / haar eigen niveau en krijg je een betere start
Deze trend zie je ook in het lopen bij grote wedstrijden en dan zie je lopers voorin staan waarbij ik mij afvraag wat doe je hier eigelijk ( 10 jaar wedstrijdatleet geweest )
Schoolslagzwemmers in een triatlon moeten zeker niet voorop liggen
Veendam is in vergelijking met een Ironman een kleine wedstrijd waar 2500 triatleten weg willen en dan zie je wel eens dingen gebeuren wat bijna niet meer verantwoord is

8

Re: De eerste...

beetje dubbelzijdig plakband en je zooltjes zitten vast.
geen horloge omdoen en je hebt zo weer een pr op je volgende wedstrijd

9

Re: De eerste...

Triatleethans schreef:

Vele triatleten die het zwemonderdeel matig of minder goed beheersen liggen meestal voorop in het water en dat zou juist niet moeten laat de snelste zwemmers/sters voorop liggen
Op deze manier kan een ieder vlot weg op zijn / haar eigen niveau en krijg je een betere start

Ik had mijn baangenoten dan ook gevraagd naar hun zwemtijden en daaruit opgemaakt dat ik de langzaamste zou zijn. Dus bij de start als laatste weggegaan. 'Helaas'  bleek ik een van de snellere en heb ik dus 40 banen moeten knokken om te passeren. Volgende keer maar wat minder bescheiden, denk ik...

10

Re: De eerste...

Jack33 schreef:

een harde schop in mijn maag van een schoolslagzwemmer

Is er wel eens overwogen het schoolzwemmen te verbieden? Met deze slag neem je 3 x zoveel ruimte in als de vrije slag en de schoppen kunnen iemand lelijk raken. Met de vrije slag kun je hoogstens met je uitgestoken hand iemand op de voeten aantikken.

Ik denk dat het praktisch niet haalbaar is. Als iemand om welke reden ook op adem moet komen en zijn hoofd in de lucht steekt, kun je die persoon kwalijk gelijk diskwalificeren. Al ben ik het helemaal eens met de nadelen van die schoolslagzwemmer, ik gun hem zijn plezier. Overigens, deze persoon was nog behoorlijk rap met zijn schoolslag, ik denk zo'n minuut of 20 op de 1000 meter... flinke trappen dus smile

11

Re: De eerste...

draak schreef:

beetje dubbelzijdig plakband en je zooltjes zitten vast.
geen horloge omdoen en je hebt zo weer een pr op je volgende wedstrijd

Of talkpoeder in je fietsschoenen en loopschoenen, schiet je er ook zo in.

12

Re: De eerste...

.... En de tweede:  zojuist ingeschreven voor de Hellas Triathlon in Utrecht. Een week of zes om het buitenzwemmen nog wat beter onder de knie te krijgen, en een paar koppeltrainingen. Conditie en tempo zijn wel in orde om richting de 2 uurs grens te gaan, lijkt me. Op het fietsen valt in ieder geval niet veel winst te halen in een paar weken.

13

Re: De eerste...

Roland_Amersfoort schreef:

Op het fietsen valt in ieder geval niet veel winst te halen in een paar weken.

Niet mee eens, de echte snelheidstraining voor fietsen en lopen begint typisch net pas in de laatste 4-5 weken.

14

Re: De eerste...

@ Ghen, echt waar? Dat is op zich goed nieuws aangezien mijn seizoensopener (Hengelo gld) nog een paar weken weg is. Lopen is wel in orde maar het fietsen mist nog wat. Wat zou je adviseren om in de komende weken nog wat extra km/h in het systeem te krijgen. Extensieve interval of intensieve interval?

15

Re: De eerste...

ghen schreef:
Roland_Amersfoort schreef:

Op het fietsen valt in ieder geval niet veel winst te halen in een paar weken.

Niet mee eens, de echte snelheidstraining voor fietsen en lopen begint typisch net pas in de laatste 4-5 weken.

MAar die 4-5 weken heb ik er net op zitten. Zondag namelijk wedstrijd gedaan smile Om dan weer 4-5 weken continu tempotraining te doen vind ik echt niet verstandig.

16

Re: De eerste...

Dorter schreef:

@ Ghen, echt waar? Dat is op zich goed nieuws aangezien mijn seizoensopener (Hengelo gld) nog een paar weken weg is. Lopen is wel in orde maar het fietsen mist nog wat. Wat zou je adviseren om in de komende weken nog wat extra km/h in het systeem te krijgen. Extensieve interval of intensieve interval?

Aangenomen dat je een goede basisconditie hebt, elke week 3-4 keer gaan fietsen (hoeft niet lang te zijn, een uurtje), en harder dan je gewoon bent.  Geen rustige duurtrainingen, maar temporitten, intervallen, ... het mag pijn doen.  In het weekend een snelle groepsrit (vind mensen die sneller zijn dan jou), en ook daar uit je comfortzone durven komen.  Ride often, ride hard!

17

Re: De eerste...

Groepsrit, we zijn wel triatleten hier hoor! Triatleten fietsen zomer en winter in hun zwembroekie. Dan kan je toch niet bij zo'n fietsclub aankomen??

Ik maakte er deze lente een sport van om met mijn Tibetaanse wollen muts op zondagochtend met 38 km/uur en twee handen bovenop het stuur langs die 'clubjes' in hun oranje plastic pakkies te rijden. Dan moet je ze eens zien kijken, geweldig!

Maar verder snijdt het wel hout hoor, wat Ghen zegt. In een korte tijd kun je flink wat tempo bijtrainen, maar die stijgende lijn kun je niet meer dan een paar weken volhouden.

18

Re: De eerste...

oh, ik hoop trouwens dat niemand op dit forum nu denkt: "oh, dus dat is die halve gare die ik steeds tegenkom op de Veluwe...."

19

Re: De eerste...

: "oh, dus dat is die halve gare die ik steeds tegenkom op de Veluwe...."

Het is dat ik niet op de veluwe woon. Anders had ik het zeker wel gedacht

Gelukkig hebben we de foto's nog.......