1

Onderwerp: Triathlon fiets als recreatiefiets

Zelf heb ik geen ervaring met triathlon of triathlon-fietsen. Dit als eerste.

Nu wil ik zelf een fiets gaan opbouwen (niet mijn eerste) en heb op Internet een prachtig frame gezien dat wordt geadverteerd als triathlon frame. Door zijn extreme geometrie is het ook duidelijk geen normaal frame (achterwiel 'in' frame zegmaar). Nu is mijn vraag of ik een dergelijk frame ook kan gebruiken als gewoon racefiets frame of dat de geometrie zo anders is dat het een tourrit van 100 km, Limburgs Mooiste of zelfs de Alpe d'Huez gewoon niet te doen is.

Graag hoor ik van jullie ervaringsdeskundigen!

Fiets groet

2

Re: Triathlon fiets als recreatiefiets

Het lijkt me duidelijk dat een TT fiets is bedoeld voor een TT stuur en de bijbehorende zithouding. Een beugelstuur op een TT frame zou ik dus voor mijzelf nooit doen. En in veel gevallen wil je voor recreatieverkeer (stad, heuvels) liever een beugelstuur dan een ossekop/TT. Maar uiteindelijk is het mogelijk dat dat voor jouw lichaamsmaten nog redelijk uitpakt. (Als je armen hebt die een meter langer zijn dan je benen?!?)

Maar als je niet heel zeker van je zaak bent zou ik het afraden.

3

Re: Triathlon fiets als recreatiefiets

Sommige Tijdrit/triathlon frames kun je prima opbouwen als koersfiets. Je ziet zo nu en dan wel eens een Cervelo P2 voorbij komen in koers setup.

De geometrie is echter wel heel anders dan een koersframe. Je stuur zal dus in verhouding vrij laag staan, of je zult gebruik moeten maken van een flink aantal spacers.
De rijeigenschappen zul je niet veel last van hebben als je slechts een beetje toert, alleen met klimmen is het toch iets minder fijn lijkt me.

Tot slot; het lijkt wel een beetje vreemd als je met zo'n fiets aan komt zetten tijdens een toertocht als Limburg Mooiste. Aan de andere kant vermaak ik me dan altijd prima om zulke mensen wink