1 Laatst bewerkt door Things (31-05-11 12:36:48)

Onderwerp: Nieuwkoop

Iemand nog naar Nieuwkoop geweest afgelopen weekend?

Zag net de uitslag voorbij komen op triathlonweb en het deelnemers veld leek toch niet al te sterk (zowel dames als heren). Bij de heren was je met de 6e tijd van dit jaar was vorig jaar 19e geworden.

Er stond natuurlijk wel wat wind maar vorig jaar was het ook bft 5 en veel regen/hagel tijdens het fietsen.
Was er iets bijzonders aan de hand of is dit puur het verlies van de NK status? Of het (al een paar jaar) ontbreken van goed weer tijdens deze wedstrijd (ze hebben ook wel pech hoor)?

Het lijkt er toch op dat voor 1 van de weinig halves van Nederland er maar weinig enthousiastme van de (sub)topatleten is. Ligt dit aan Nieuwkoop of het enthousiastme voor halve(s) in Nederland?


(Offtopic: Zelf doe ik trouwens niet meer mee omdat ik vorig jaar teleurgesteld ben in de organisatie (dit naar aanleiding van topic: http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=1279 waar een een beetje hulp bij het zoeken en communiceren al teveel gevraagd bleek van de organisatie).

*Edit: Offtopic opmerking genuanceerd

2

Re: Nieuwkoop

wat is dit nu weer voor opmerking? het weer was zeker niet hetzelfde dan vorig jaar wat al resulteerd dat er veel meer golven waren dan 2010.

wat betreft de opmerking over het NK kan ik alleen maar aangeven dat dit het risico is van meedoen en dat je ZELF veranwoordelijk ben voor je spullen ( lees: het zijn allemaal vrijwillegers die voor ons klaar staan in weer en wind )
dus bij deze niet minder dan lof voor de organisatie en volgens jaar weer NK

3

Re: Nieuwkoop

Hier wil ik (als deelnemer 2010 en 2011) wel even op ingaan.

Al 10 jaar lang komt de nederlandse (sub)top naar Nieuwkoop. Een wedstrijd met sub-optimale locatie (Zuid-Holland Zuid), maar met NK status. Als er dan een jaar geen NK is, en er is een vol schema anderzijds met andere wedstrijden én een andere halve (Westervoort) binnen een paar dagen, dan is 1+1 ook voor jou 2.

De wedstrijd was inderdaad gewoon langzamer (Diederen zelf ook 4,5 min langzamer) vanwege extreem harde wind (harder dan vorig jaar).

Het lijkt erop dat je gewoon een stok zoekt om mee te slaan, vanwege je ontevredenheid over vorig jaar.
Wellicht terecht die ontevredenheid. Maar die opmerking wbt het verlies NK is klasseloos.

Ik heb gezien dat de organisatie in ieder geval dingen heeft aangepast zodat het niet weer gebeurd; helm mocht niet meer aan de fiets worden gehangen en werd door de vrijwilligers in de tent meteen in de loopzak gedaan en dichtgeknoopt.

Volgend jaar, inshallah, weer naar Nieuwkoop.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

4 Laatst bewerkt door Things (31-05-11 12:37:13)

Re: Nieuwkoop

Misschien had ik het iets meer aan moeten kleden en zeggen dat ik Nieuwkoop altijd een leuke wedstrijd vind en er met veel plezier heb meegedaan. Ik zie in de uitslag dat het veld dit jaar echt aanmerkelijk minder snel was dan vorig jaar. Ik was gewoon verbaasd dat het verschil zo groot was t.o.v vorig jaar(en) en vroeg me af of dat alleen om een NK status ging of dat de omstandigheden dit ook nog konden verklaren (gedeeltelijk dus gezien het antwoord van Jacob).

De locatie lijkt me nu niet echt een probleem voor Nieuwkoop. De reisafstand naar de grote steden (muv Groningen natuurlijk :-P) is vrij beperkt. Ik wist niet dat Westervoort een halve deed dit jaar maar het overige programma lijkt me niet drukker dan andere jaren. Ook was/is er over deze wedstrijd helemaal niets gezegd op dit forum. Dit terwijl er over elke kleine 1/8 in Nederland wel voorspelling of een andere discussie geopend wordt.

Met het bericht over Almere en de afgelasting van Stein moet de vraag misschien zijn: Ligt het specifiek aan Nieuwkoop of is er uberhaubt geen liefde voor halve+ wedstrijden in Nederland (behalve als er een titeltje op te halen is)?

Leek mij een leuk discussie onderwerp. De offtopic toevoeging geeft alleen mijn persoonlijke reden om niet meer mee te doen maar had beter verwoord kunnen worden (toevoegingen gemaakt).

5

Re: Nieuwkoop

Het is natuurlijk erg makkelijk om zo'n opmerking te plaatsen. Dan had je er zelf bij moeten zijn en mee moeten doen om het veld sterker te maken.

Erik-Simon Strijk was vorig jaar tweede in Almere en Thomas Naasz 5e. Volgens mij is Jacob ook best sterk. Daarnaast nog Martijn Boot, Bas Diederen en Cees Colijn. Mi allemaal sterke deelnemers en (sub)top van NL.

Er stond een vreselijke golfslag en onderweg waaide je bijna van je fiets af.

6

Re: Nieuwkoop

Ik deed ook mee in 2010 en 2011. Ik ben van mening dat je niet twee verschillende wedstrijden moet gaan vergelijken. Het waaide harder dan vorig jaar, daar ben ik van overtuigd zelfs behoorlijke golfslag in het water. Alleen vorig jaar koelde ik knetterhard af op de fiets. De een kan beter tegen de kou en de andere beter tegen de wind. Dus de tijden zeggen niet altijd alles.

Daarnaast is het volgens mij vrij normaal als een wedstrijd NK status verliest dat er dan wat minder sterke atleten aan de start staan. Andersom kan je het ook stellen, met NK status krijgt een wedstrijd sterkere atleten aan de start. Kijk maar naar Amsterdam en Didam, daar staat volgens mij een behoorlijk sterk startveld aan de start.
Didam zit ook al helemaal vol voor de halve (300+ deelnemers). Maar Nieuwkoop heeft voor mij vanwege de optimale ligging de voorkeur en een normaal tijdstip om te starten.

7

Re: Nieuwkoop

Things schreef:

Het lijkt er toch op dat voor 1 van de weinig halves van Nederland er maar weinig enthousiastme van de (sub)topatleten is. Ligt dit aan Nieuwkoop of het enthousiastme voor halve(s) in Nederland?

Weinig halve triathlons? Ondanks het wegvallen van Stein en de halve in Groningen houd je nog wel wat keuze over.

28 mei Nieuwkoop
2 juni Westervoort
12 juni Terheijden
2 juli Didam
7 aug Leiderdorp

8

Re: Nieuwkoop

Hier wat foto's die ik genomen heb van de wedstrijd:  http://www.flickr.com/photos/63652882@N … 873881106/