1 Laatst bewerkt door Peter84 (11-06-11 18:40:19)

Onderwerp: Nieuw wielsetje voor allround gebruik: hoge velgen?

Ik ben op zoek naar een wiel setje. Daarbij ben ik uitgekomen op het merk Soul (zie www.bikesoul.com/2009). Mooie wielen voor een zacht prijsje! En op de diverse internet fora lees ik vrijwel uitsluitend positieve verhalen.

Ik twijfel alleen nog tussen twee modellen:

S3.0 SL
Prijs: 500 USD
Gewicht: 1400 g
Velghoogte: 31 / 31 mm

S4.0
Prijs: 520 USD
Gewicht: 1700 g
Velghoogte: 41 / 41 mm

De genoemde prijzen zijn inclusief verzending, maar exclusief eventuele duane kosten.

Ik ben een recreatief triathleet, dus die paar seconden winst die je met hogere velgen kunt halen zijn voor mij niet super belangrijk, maar het staat natuurlijk wel heel cool. Ik vraag me alleen af of zo'n hoge velgen comfortabel genoeg zijn. Ik wil het setje namelijk gebruiken voor zowel trainen, touren als triathlon wedstrijden. Daarbij wil ik ook nog wel eens af en toe gaan klimmen. Dus ben eigenlijk op zoek naar iets wat ik heel allround kan gebruiken. Misschien is de S3.0 dan een betere keuze: lichter, comfortabeler bij cross wind, etc. Maar wel minder aero...

Wat denken jullie?

2

Re: Nieuw wielsetje voor allround gebruik: hoge velgen?

300gram extra voor 1cm hogere velg, dan zou ik zeker voor het eerste setje gaan. Zeker als je er ook de bergen mee in wilt.

Ik heb echter geen ervaring met hoge velgen, dus het is puur theoretisch.

3

Re: Nieuw wielsetje voor allround gebruik: hoge velgen?

Zijn ze carbon? Hoge carbon velgen kunnen smelten in de bergen, als je een stevige remmer bent is dat wel iets waar je bedacht op wil zijn.

4 Laatst bewerkt door Peter84 (12-06-11 12:55:57)

Re: Nieuw wielsetje voor allround gebruik: hoge velgen?

Mario schreef:

Zijn ze carbon? Hoge carbon velgen kunnen smelten in de bergen, als je een stevige remmer bent is dat wel iets waar je bedacht op wil zijn.

Nee, beiden zijn aluminium. Carbon zou helemaal fantastisch zijn voor deze prijs...

Maar ehm, mijn vraag is nog steeds: zijn wielen met 40mm hoge velgen ook geschikt voor training en tourtochten? Meestal zie je dat mensen twee wielsetjes hebben: hoge velgen voor wedstrijden en lage velgen voor al het andere. Meestal zijn de hoge velgen van carbon en aangezien carbon wat kwetsbaarder is kan ik me indenken dat je deze dan alleen met wedstrijden wilt gebruiken. Maar misschien is er ook een andere reden... Misschien dat hoge velgen vanwege hun grote stijfheid niet zo comfortabel zijn, veel druk op je stuur bij crosswind, etc. Of valt dit nog mee bij velgen tot 40mm? Graag jullie ervaringen.

5

Re: Nieuw wielsetje voor allround gebruik: hoge velgen?

ik heb 60mm carbon velgen voor die prijs uit china laten komen (zie "carbon velgen uit china").  Natuurlijk voel je de zijwind, maar ze fietsen wel erg lekker..... en ze staan cool... wink

triathlon is 3x leuker!

6

Re: Nieuw wielsetje voor allround gebruik: hoge velgen?

Het effect van de zijwind bij 40mm hoge velgen valt zeker nog mee hoor. Het is pas vanaf 50mm dat je bij zeer felle zijwind niet onmiddellijk moet proberen om zonder handen te rijden. 
Maar alles hang natuurlijk ook af van je stuurkunsten en gewicht. Hoe zwaarder je weegt hoe gemakkelijker je de fiets onder controle kunt houden.

Ik veronderstel dat je nu toch ook al een wielsetje hebt? Moest je je dan toch niet zeker voelen bij heel straffe wind, dan kan je eventueel het voorwiel van je huidig setje plaatsen, en een achterwiel met de hogere velg. Maar zoals ik al zei, bij 40mm zal dit niet nodig zijn smile

Ikzelf ga dit wielsetje kopen. Ook niet superduur (wel iets duurder dan jouw voorstel), maar wel nog iets hogere velg, en volledig uit carbon.

@mario: hoge velgen smelten?
Als je bedoelt dat de remblokjes snel -zeer snel- afslijten, dat klopt wel. Maar de velgen smelten? Wat bedoel je daar precies mee?
Vorig jaar (juli 2010) de Marmotte meegereden op Fulcrum Racing Speed's, ook hoge carbonnen velgen, maar geen problemen gehad met smeltende velgen smile (en het was warm onderweg! wink )

7

Re: Nieuw wielsetje voor allround gebruik: hoge velgen?

Tja het verbaasde mij ook, maar een vriend van me fietste Marmotte vorig jaar met een paar carbon hoge velgen erop (was er volgens mij nog een euro of 1200 voor kwijt ook), en wist ze zodanig te overhitten dat het materiaal beschadigd raakte en de wielen vervangen moesten worden. Toen hij in Nederland weer bij de fietsenmaker kwam claimde die dat hoge carbon velgen er ook niet voor bedoeld waren. Kan natuurlijk een slechte fietsenmaker of een slechte set velgen zijn geweest, maar 't leek me wel een relevante opmerking voor de topicstarter.

8

Re: Nieuw wielsetje voor allround gebruik: hoge velgen?

Dan kan je vriend niet zo goed dalen smile (Niet dat ik top daal, verre van) Langdurig (slepend) remmen + carbon velgen kan er voor zorgen dat het epoxy in de velg smelt en dan is de velg dus niets meer waard is. Tevens, als je een latex biba gebruikt, kan deze ontploffen door de warmte ontwikkeling van het remmen. Met butyl biba's gebeurt dit een stuk minder snel.

In mijn TT heb ik 41mm alu velgen zitten (standaard Giant spul) en daar fiets ik mijn trainingen + wedstrijden mee. Bij windkracht 4 vind ik het onprettig worden om te fietsen met 41mm voor, dan stop ik er een lage velg in. Maar ik ben dan ook niet zo'n held op de fiets en weeg slechts 67kg. Daarom zou ik zeggen; 30mm is voldoende voor all round gebruik, en een stukje lichter dan de 40mm.

9

Re: Nieuw wielsetje voor allround gebruik: hoge velgen?

topaz schreef:

Ikzelf ga dit wielsetje kopen. Ook niet superduur (wel iets duurder dan jouw voorstel), maar wel nog iets hogere velg, en volledig uit carbon.

Dit zijn wel tube wielen, niet echt handig voor triathleten.

10

Re: Nieuw wielsetje voor allround gebruik: hoge velgen?

wezep schreef:
topaz schreef:

Ikzelf ga dit wielsetje kopen. Ook niet superduur (wel iets duurder dan jouw voorstel), maar wel nog iets hogere velg, en volledig uit carbon.

Dit zijn wel tube wielen, niet echt handig voor triathleten.

Mee eens. Daarom heb ik die wielen uit China laten komen. Zijn draadbanden.....

triathlon is 3x leuker!

11

Re: Nieuw wielsetje voor allround gebruik: hoge velgen?

@peter84:
300gram en 1 cm verschil, dan zou ik toch ook voor het eerste setje opteren.

wezep schreef:
topaz schreef:

Ikzelf ga dit wielsetje kopen. Ook niet superduur (wel iets duurder dan jouw voorstel), maar wel nog iets hogere velg, en volledig uit carbon.

Dit zijn wel tube wielen, niet echt handig voor triathleten.

Waarom niet handig voor triatleten?

12 Laatst bewerkt door Peter84 (13-06-11 10:19:10)

Re: Nieuw wielsetje voor allround gebruik: hoge velgen?

Bedankt voor alle reacties!

topaz schreef:

Het effect van de zijwind bij 40mm hoge velgen valt zeker nog mee hoor. Het is pas vanaf 50mm dat je bij zeer felle zijwind niet onmiddellijk moet proberen om zonder handen te rijden.
Maar alles hang natuurlijk ook af van je stuurkunsten en gewicht. Hoe zwaarder je weegt hoe gemakkelijker je de fiets onder controle kunt houden.

Ja, ik weeg 67 kg, net als Bleek.

Bleek schreef:

In mijn TT heb ik 41mm alu velgen zitten (standaard Giant spul) en daar fiets ik mijn trainingen + wedstrijden mee. Bij windkracht 4 vind ik het onprettig worden om te fietsen met 41mm voor, dan stop ik er een lage velg in. Maar ik ben dan ook niet zo'n held op de fiets en weeg slechts 67kg. Daarom zou ik zeggen; 30mm is voldoende voor all round gebruik, en een stukje lichter dan de 40mm.

Hier kan ik wel wat mee! Bedankt voor het delen van je ervaringen met 41mm velgen. Ik begin steeds meer te neigen naar de 30mm velgen...

topaz schreef:

Ik veronderstel dat je nu toch ook al een wielsetje hebt? Moest je je dan toch niet zeker voelen bij heel straffe wind, dan kan je eventueel het voorwiel van je huidig setje plaatsen, en een achterwiel met de hogere velg. Maar zoals ik al zei, bij 40mm zal dit niet nodig zijn

Nee, ik heb een klein ongelukje gehad. Daarbij is mijn voorwiel helemaal ingedeukt. Achterwiel is nog prima in orde. Maar ik zit er wel aan te denken om er nog een los voorwiel bij te kopen, zodat dit setje (Shimano RS10) weer compleet is. Lage velg voor en hoge velg achter is dan ook nog een optie.

13

Re: Nieuw wielsetje voor allround gebruik: hoge velgen?

topaz schreef:

@peter84:
300gram en 1 cm verschil, dan zou ik toch ook voor het eerste setje opteren.

wezep schreef:
topaz schreef:

Ikzelf ga dit wielsetje kopen. Ook niet superduur (wel iets duurder dan jouw voorstel), maar wel nog iets hogere velg, en volledig uit carbon.

Dit zijn wel tube wielen, niet echt handig voor triathleten.

Waarom niet handig voor triatleten?

Dat vraag ik me ook af, waarom raad je tubes af voor triathleten?

14

Re: Nieuw wielsetje voor allround gebruik: hoge velgen?

RubenM schreef:
topaz schreef:

@peter84:
300gram en 1 cm verschil, dan zou ik toch ook voor het eerste setje opteren.

wezep schreef:

Dit zijn wel tube wielen, niet echt handig voor triathleten.

Waarom niet handig voor triatleten?

Dat vraag ik me ook af, waarom raad je tubes af voor triathleten?

Een lekke band is duur, en dus zijn de wielen alleen voor wedstrijden. Een goed tube kost al snel 50 euro. Soms kun je de levensduur rekken door een busje pitstop oid in te spuiten bij een lekke band, maar dat werkt alleen bij kleine gaatjes.

Om mee te rijden vind ik tube wielen geweldig! Ik rijd mijn wedstrijden met Fulcrum Racing Speed wielen en vittoria CX evo tubes.

15

Re: Nieuw wielsetje voor allround gebruik: hoge velgen?

RubenM schreef:
topaz schreef:

@peter84:
300gram en 1 cm verschil, dan zou ik toch ook voor het eerste setje opteren.

wezep schreef:

Dit zijn wel tube wielen, niet echt handig voor triathleten.

Waarom niet handig voor triatleten?

Dat vraag ik me ook af, waarom raad je tubes af voor triathleten?

Tubes hebben zo hun voor en nadelen.
Voordeel zou de rolweerstand/grip zijn (al is een combinatie van Vittoria Open Corsa Evo CX II met een latex binnenband ook perfect).
Voordeel bij lekrijden is dat je ook de buitenband wisselt (bij een normale band moet je ook de buitenkant controleren op steentje/scherpe spul).

Verder zie ik niet iedereen tubes vervangen tijdens een wedstrijd.
Diegene die er handigheid in hebben, vinden dat het niet veel voorstelt.
Maar je moet wel de bestaande tube eraf trekken en een nieuwe er netjes opleggen.

Verder kun je tijdens een lange triathlon makkelijk 2 of 3 binnenbandjes meenemen.
2 of 3 tubes (en eventueel een busje Pittstop) wordt al een stuk lastiger.

Even voor de duidelijkheid: ik heb nog nooit met tubes gereden en geen ervaring mee.
Dit zijn meer ervaringen die ik van clubleden heb gehoord en op fora heb gelezen.