1

Onderwerp: hulp tijdens wedstrijden

Ik heb mij vandaag toch wel verbaasd over triathleten die hulp van buitenstaanders aannemen. Ten eerste zag ik een groepje van drie athleten bezig met het repareren van een fiets.. Dat vind ik dan nog wel collegiaal. Ieder heeft er namelijk slechts nadeel van en de fietser met panne kan dan tenminste zijn wedstrijd afronden.

Minder sportief vond ik mensen die tijdens het loopgedeelte iemand voor hun uit lieten fietsen. Wordt dit algemeen gedoogd? Vandaag was er niet erg veel wind en is het voordeel misschien niet groot maar toch vind ik dat geen goede ontwikkeling.  En ik doel uiteraard niet op jury-leden die zich per fiets op het parcours begeven maar echt gewoon persoonlijke begeleiders.

2

Re: hulp tijdens wedstrijden

Officiël mag dit niet, ook het aannemen van voedsel en/of drinken mag niet dacht ik...

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

3

Re: hulp tijdens wedstrijden

Frankiboy schreef:

Officiël mag dit niet, ook het aannemen van voedsel en/of drinken mag niet dacht ik...

Tenzij je 'coach' het bij een drankpost afgeeft en een vrijwilliger het weer aan de atleet geeft. Of de bidon op straat zet, wat je op straat vind is immers gevonden.

4

Re: hulp tijdens wedstrijden

Als coach voor een loper vooruit fietst mag het volgens mij niet, er naast wel.
Maar zolang de coach dan ook bij het fietsen voor de atleet uitloopt kan het mij weer weinig schelen smile

5

Re: hulp tijdens wedstrijden

Die "naast" is veelal met een korreltje zout te nemen. Als je al een halve fiets voor hebt en de andere helft is naast je dan heb je nog hetzelfde effect. Je hebt iets met tempo waar je kan in vastbijten. In beide gevallen zou het voor mijn part niet meer mogen.

6

Re: hulp tijdens wedstrijden

Ik lag een keertje allerlaatste. Mijn vriend liep mij tegemoed en liep met me mee, omdat ik het heel zwaar had. Kreeg hij een waarschuwing (of ik eigenlijk) van de jury dat dat toch echt niet mocht.... Ja als je nou 1e ligt...

7

Re: hulp tijdens wedstrijden

Jip schreef:

Ik lag een keertje allerlaatste. Mijn vriend liep mij tegemoed en liep met me mee, omdat ik het heel zwaar had. Kreeg hij een waarschuwing (of ik eigenlijk) van de jury dat dat toch echt niet mocht.... Ja als je nou 1e ligt...

Helemaal mee eens, van mij hoeft er echt niet opgetreden te worden als iemand op zo'n manier over de streep wordt geholpen, maar deze deelneemster met begeleider op de fiets werd 1e in haar categorie D20. En die fietste er zeker voor en niet naast.

P.S.: Ze liep nog verrekte hard ook in de laatste ronde smile

8

Re: hulp tijdens wedstrijden

Ja als je eerste ligt vind ik het ook niet kunnen. Maar verder achterin het veld bij mensen die het zichtbaar zwaar hebben (oké toppers kunnen het ook zwaar hebben...maar daar gaat het om de punten etc) heb ik er ook geen problemen mee. Echter een bidon aangeven overal langs het parcours aan een ieder door een eigen coach, zou ik ook weer geen moeite mee hebben. Je gaat heus niet 1min/km harder lopen omdat je een bidon aangereikt krijgt.

9

Re: hulp tijdens wedstrijden

Met die bidon aangeven heb ik toch wel wat moeite. Als de coach er niet was geweest had je die zelf moeten meesjouwen. En dat kost gewoon weer kracht en loopt minder prettig --> heeft dus wat mij betreft wel effect op je tempo. Als het argument is dat het niet veel uitmaakt zou ik zeggen, neem die bidon dan zelf mee.

Ik zeg: strenge regels, soepel beleid (en daar consequent naar handelen).

10

Re: hulp tijdens wedstrijden

eerste of laatste regels zijn regels en dat is triathlon. Als je het zwaar hebt als laatste of als eerste of het gaat om winst of finishen het gaat nog steeds om de prestatie die jezelf moet leveren zonder hulp van buiten af.

11

Re: hulp tijdens wedstrijden

@Paul Ik had inderdaad even niet nagedacht dat je dan zelf een bidon mee moest slepen. Dan geef ik je gelijk.

@draak: Ik begrijp dat regels regels zijn, maar kom op...als jij allerlaatste zou liggen en het niet meer ziet zitten en wèl wil finishen..dan is het toch alleen maar fijn dat er nog iemand je even oppept en erdoorheen kletst? Ik leverde uiteindelijk zelf de prestatie, toch? Als ik nou op zijn rug gesprongen was...

12

Re: hulp tijdens wedstrijden

Ikzelf kwam eens in de wisselzone en mijn bidons waren uit mijn fiets weg. Mijn vader had water in een frituur gaan halen en die mocht het niet aangeven van een ref. Dus tja..... rara hoe ik me voelde na 10km lopen en dan nog 60 moest fietsen.

13

Re: hulp tijdens wedstrijden

@Jip, als ik laatste zou zijn en ik zou met hulp van vrienden binnenkomen zou ik uitstappen en niet finishen.
je kan dan toch niet meer zeggen dat je een triathlon gedaan hebt. Dat hoort nou eenmaal zonder hulp.

14

Re: hulp tijdens wedstrijden

@Draak: Tuurlijk wel. Ik heb toch alles zelf gedaan? Hij heeft me niet geduwd, alleen moed ingesproken.
Dus volgens jou moeten dan alle supporters langs de kant  weg? Want die helpen ook op één of andere manier. Mijn vriend is toen alleen de laatste 3 km meegelopen, nadat hij zelf gefinished was. Als iemand de hele weg meerent vind ik het weer een ander verhaal.