1

Onderwerp: Vaststellen categorie van een col

maar dan geen trui dus.............

Als ik een "colletje" hier rij van 2,5 km lang, hoogteverschil van 100 meter, dan is het stijgingspercentage 4%
Maar is dat dan een 4e categorie?

Kan op internet niet vinden wat de begrenzingen zijn  van de diverse categoriën

A+

2

Re: Vaststellen categorie van een col

Geen idee of wat ik nu zeg enig hout snijdt, maar zaterdag tijdens de Vuelta etappe was er een col zonder categorie, wat een behoorlijk klim was, maar deze had geen categorie aanduiding omdat er geen punten vielen te behalen op de top, aldus de commentator van VRT2.

3

Re: Vaststellen categorie van een col

Hoe het categoriseren in zijn werk gaat is mij niet duidelijk. Maar hierbij een aardig stukje over zwaarte-indexen van heuvels. Er zullen ongetwijfeld verbanden of overeenkomsten zijn.

http://heuvelsfietsen.nl/methode.php

4

Re: Vaststellen categorie van een col

Op www.cyclingcols.com kun je een hele berg bergen vinden, met zwaarteindexering en beschrijving, ook in jouw regio.

De categorien indeling in de grote ronden is subjectief. Neem de Vuelta, die hadden geloof ik bergpunten op een heuvel van 30m in Drenthe, maar slaan klimmen van 5-6km over dit jaar, omdat er dan iedere 20km een bergsprint is dit jaar.

5

Re: Vaststellen categorie van een col

Volgens mij wordt er inderdaad gewoon door de parcourbouwers een sticker opgeplakt, zonder objectieve criteria. In de eerste week Vuelta zat een soort verkeersdrempel die bergpunten opleverden, gewoon om het klassement alvast op gang te brengen.

6

Re: Vaststellen categorie van een col

Eem aankomst bergop in een grote ronde telt ook nogal eens zwaarder mee (lees: wordt in een hogere categorie ingedeeld) dan als dezelfde col eerder in de etappe ligt.

7

Re: Vaststellen categorie van een col

@Vanzella..........helaas niet mijn regio. Ik zit aan de westkant van Frankrijk :-)
Wil niet zeggen dat je hier zonder zware benen thuis komt na 2 uur fietsen hoor :-)

Ik dacht eigenlijk dat een 1e categorie een bepaald aantal kilometers en een bepaald gemiddeld stijgingspercentage zou hebben, maar dat is dus kennelijk niet zo. Nou ja, via de GPS weet ik nu in ieder gavel wat he gemiddeld stijgingspercentage is.

A+