1

Onderwerp: Stuurpen omdraaien

Omdat ik het niet het budget heb voor een racefiets én een tijdritfiets, wil ik zoveel mogelijk uit mijn gewone racefiets halen voor niet-stayerwedstrijden.  Ik heb een opzetstuur en het zadel zet ik dan ook een 2-tal cm naar voren.  Ik heb een licht oplopende stuurpen (130) en vroeg me af of het omdraaien van de stuurpen zodat die naar beneden wijst ook geen aerodynamischer houding zou geven?  Het gaat hier over de 1/4 afstand, dus 'maar' 40km fietsen smile

2 Laatst bewerkt door Arnoutdv (31-08-11 13:30:13)

Re: Stuurpen omdraaien

Staat je stuur dan al op de laagste stand? Zitten er nog spacers tussen?

3

Re: Stuurpen omdraaien

het stuur kan niet meer lager, er zit niks meer van spacers tussen.  Het opzetstuur zet ik steeds loodrecht op het stuur

4

Re: Stuurpen omdraaien

De stuurpen omdraaien is wel mogelijk maar dit gaat wel een serieus verschil geven. Gewoon een keertje proberen he is het niet goed gewoon terug omdraaien. is al bij al maar 6 boutjes losmaken denk ik.

5 Laatst bewerkt door JanR (31-08-11 14:40:07)

Re: Stuurpen omdraaien

Tja, is lastig. Al er een 'rise' in de stuurpen zit en je draait em om dan gaat ie logerischerwijs naar beneden en dan zit je met je bovenlichaam lager, maar dit hoeft niet altijd beter te zijn. Misschien zit je al wel veel te diep. Hoewel, op een racefiets gebeurt dat niet zo gauw... zet anders eens een fototje van je houding online, dan kan misschien adh daarvan gezegd worden op je je stuurpen om moet draaien ja of de nee. Ik heb mijn stuurpen iig wel standaard naar beneden staan, terwijl ik er geen triathlons mee doe trouwens, maar ik heb van die lange aapachtige slungelarmen.

6

Re: Stuurpen omdraaien

Hier kan je een foto vinden, ik vermoed dat ik nog wel wat dieper kan wink

http://1.bp.blogspot.com/-amaZvc5GqBY/T … C00478.jpg

7

Re: Stuurpen omdraaien

Idealiter zou je moeten beginnen om dichter bij het stuur te gaan zitten.
Je ellebogen zouden ongeveer in 90 graden moeten staan.
Probeer je zadel zo ver mogelijk naar voren te zetten, eventueel kijken of je zadelpen 180 graden kan draaien.

8

Re: Stuurpen omdraaien

Thx smile   Het zadel kan niet meer naar voor, zal es zien om de zadelpen te draaien.  Een kortere rechtere stuurpen zou dus ook al een verbetering zijn zo te horen.

9

Re: Stuurpen omdraaien

Het gaat ook om de plaats tov je bracket, dus heb je misschien ook een foto waar je benen op staan?

10

Re: Stuurpen omdraaien

Ik rijd ook op een wegfiets, voor tri's draai ik de zadelpen om, zadel in de voorste stand, alle spacers eruit, opzetstuur erop, fietscomputer verplaatsen en klaar. Nog geen vijf minuten werk. Ik ga persoonlijk niet lopen zagen aan de stuurstang om drie gram te besparen, dat zit me niet in de weg. Stuurpen heb ik nog nooit omgedraaid. Ik heb wel het opzetstuur aangepast om het lager te kunnen monteren.

11

Re: Stuurpen omdraaien

Als bij wonder staat er deze maand een artikel in het magazine 220Triathlon over hoe je best je race-fiets ombouwt naar een "tijdritfiets".  Ik ga de stuurpen niet omdraaien, maar een andere steken voor niet-stayer wedstrijden: de kortste en geen op- of aflopende, gewoon een rechte, zo behoudt je de stuureigenschappen en zit je toch nog ietwat 'comfortabel'.  Thx iedereen smile