1

Onderwerp: ffwd of zipp

ik zit in twijfel of een zipp 900 disc met een zipp 808 voorwiel of voor iets minder geld een ffwd disc en een SET F9R tubular met dt 240 naven, incl. wieltas en ventielverlengers.

wat zouden jullie nemen ( kiezen ) luxe probleem

2

Re: ffwd of zipp

Als ik jou was dan liet ik de disc gewoon weg en kocht ik de Zipp 808 voor en achterwiel ofschoon de Fast Forward set
F9R ook niet te versmaden is
Wanneer je een disc t.o.v de Zipp 808 gaat rijden zul je niet veel tijd winnen en wanneer het echt waait is het niet zo fijn om over de weg te zwabberen met een disc
Als ik jou luxeprobleem zou hebben dan kocht ik de Zipp 1080 achterwiel en de Zipp 808 voorviel voor tubes en dan ben je nog een stuk goedkoper uit dan met de Zipp 900 en en 808 voorwiel

3

Re: ffwd of zipp

triatleethans,
bedankt voor je reactie en de keuze voor een disc is eigelijk om 2 redenen:
* ik heb ook nog een set kuiper wielen van 80mm
* en mentaal doet  zo een disc ook wel wat =d

4

Re: ffwd of zipp

niemand reactie of ervaring met deze wielen verder????

5 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (08-09-11 22:45:22)

Re: ffwd of zipp

Nope, geen geld voor (over).

Het setje wielen waar jij het over hebt, kost meer dan vijf keer mijn auto en mijn fiets bij elkaar... Niet gek dat ik er geen mening over heb.

6

Re: ffwd of zipp

Als je al setje 80mm hebt dan zou ik mooi een disc kopen. Kun je bijna altijd wel mee rijden. Welke disc is je eigen keuze. Net wat je mooi vindt en je geld voor over hebt.

7

Re: ffwd of zipp

Ik zou altijd een disc achter nemen. Ik heb zelf een FFWD-disc achter, voor een F9R.
Ik snap de mensen die denken dat je last hebt van de wind met een disc niet. Heb je dan nog nooit met een disc gereden? Dan zou je er niet over moeten oordelen.
Je hebt absoluut geen last van de wind op je achterwiel, wél op je voorwiel. Daar stuur je mee en is dus veel nerveuzer met wind, vooral met windstoten van de zijkant merk je dat je met een hoog voorwiel rijdt.

Achter heb ik nog nooit problemen gehad.
Ter illustratie: Met windkracht 6 rijd ik met een disc achter en met een normaal wiel voor.

8

Re: ffwd of zipp

ik zou absoluut voor de zipp wielen gaan.... als geld geen rol speelt. ;-) Komen toch net wat beter uit de test.

9

Re: ffwd of zipp

Yoca schreef:

Ter illustratie: Met windkracht 6 rijd ik met een disc achter en met een normaal wiel voor.

En biedt een dicht wiel dan ook nog daadwerkelijk voordeel?

10

Re: ffwd of zipp

Roland_Amersfoort schreef:
Yoca schreef:

Ter illustratie: Met windkracht 6 rijd ik met een disc achter en met een normaal wiel voor.

En biedt een dicht wiel dan ook nog daadwerkelijk voordeel?

Tikje cynisch, maar wel juist denk ik deze vraagstelling smile

11

Re: ffwd of zipp

Eigenlijk niet cynisch bedoeld, hooguit een tikje kritisch. Ik moest denken aan zeilers die met harde wind liggen stoeien met volle zeilen, terwijl je dan met een verkleind (gereefd) zeil gewoon harder gaat.

12

Re: ffwd of zipp

Roland_Amersfoort schreef:

Eigenlijk niet cynisch bedoeld, hooguit een tikje kritisch. Ik moest denken aan zeilers die met harde wind liggen stoeien met volle zeilen, terwijl je dan met een verkleind (gereefd) zeil gewoon harder gaat.

Dennis60 twijfelt tussen een disc of een hoog achterwiel. Een disc is onder normale omstandigheden aerodynamischer dan een hoge velg. Dus zou ik altijd voor een disc kiezen. Als het ‘echt’ hard waait, wil je dan wel met hoge velgen rijden? Dan voel je, je ook daar niet mee op je gemak. (hoewel ik het als geen probleem ervaar met een disc)

De vergelijking met het zeil van een zeilboot loopt volgens mij mank omdat het zeil kan bewegen en het schip de neiging zal hebben dit zijl te volgen. Een achterwiel zit gefixeerd in het frame. Een dicht voorwiel zou natuurlijk een heel ander verhaal zijn.

En de vraag of een disc nog voordeel heeft bij hoge windsnelheden? Zolang ik hem dan combineer met een lager profiel voorwiel heb ik totaal geen last van stuurproblemen. En zolang ik geen last van stuurproblemen heb is een disc altijd sneller. Ik denk zelfs, hoe meer wind, hoe meer voordeel, zeker als deze van zijkant komt. Bij zijwind is het voordeel van een disc het grootst (binnen de grenzen dat je er nog mee kunt rijden natuurlijk).

Nogmaals, Dennis60 staat voor de keuze of een disc, of een hoog achterwiel. Niet allebei.
Als hij het budget heeft voor beide, zou ik i.p.v. een hoog achterwiel, een halfhoog voorwiel nemen, die je kan gebruiken bij harde wind, als je hoge voorwiel niet comfortabel meer is.
Tenzij je van plan bent je voor Kona te kwalificeren natuurlijk, dan is een hoog achterwiel wel weer handig.. wink

13

Re: ffwd of zipp

mannen ,
allereerst bedankt voor jullie mening,
inmiddels zijn de wielen besteld ( zipp 900 disc en een 808 voorwiel )
verder heb ik al een aantal setjes om mee te wisselen dus welke wind er ook staat komt goed.

14

Re: ffwd of zipp

Mocht je een setje kwijt willen, de mijne zijn tot de draad versleten...

15

Re: ffwd of zipp

Roland_Amersfoort schreef:

Eigenlijk niet cynisch bedoeld, hooguit een tikje kritisch. Ik moest denken aan zeilers die met harde wind liggen stoeien met volle zeilen, terwijl je dan met een verkleind (gereefd) zeil gewoon harder gaat.

Hier wil ik toch even op inhaken. Een zeilboot gebruikt zijn zeil voor voortbeweging. Terwijl een disc juist gemaakt is om zo weinig luchtweerstand te hebben...

Daarnaast is een gereefd zeil volgens mij een verkleind zijl. Een hoog wiel is geen ‘verkleinde disc’ maar een heel andere vormgeving (een gat in het midden wink). Een 650c disc lijktmij wel minder luchtweerstand te hebben, maar daar hebben we het nu niet over.