Roland_Amersfoort schreef:Eigenlijk niet cynisch bedoeld, hooguit een tikje kritisch. Ik moest denken aan zeilers die met harde wind liggen stoeien met volle zeilen, terwijl je dan met een verkleind (gereefd) zeil gewoon harder gaat.
Dennis60 twijfelt tussen een disc of een hoog achterwiel. Een disc is onder normale omstandigheden aerodynamischer dan een hoge velg. Dus zou ik altijd voor een disc kiezen. Als het ‘echt’ hard waait, wil je dan wel met hoge velgen rijden? Dan voel je, je ook daar niet mee op je gemak. (hoewel ik het als geen probleem ervaar met een disc)
De vergelijking met het zeil van een zeilboot loopt volgens mij mank omdat het zeil kan bewegen en het schip de neiging zal hebben dit zijl te volgen. Een achterwiel zit gefixeerd in het frame. Een dicht voorwiel zou natuurlijk een heel ander verhaal zijn.
En de vraag of een disc nog voordeel heeft bij hoge windsnelheden? Zolang ik hem dan combineer met een lager profiel voorwiel heb ik totaal geen last van stuurproblemen. En zolang ik geen last van stuurproblemen heb is een disc altijd sneller. Ik denk zelfs, hoe meer wind, hoe meer voordeel, zeker als deze van zijkant komt. Bij zijwind is het voordeel van een disc het grootst (binnen de grenzen dat je er nog mee kunt rijden natuurlijk).
Nogmaals, Dennis60 staat voor de keuze of een disc, of een hoog achterwiel. Niet allebei.
Als hij het budget heeft voor beide, zou ik i.p.v. een hoog achterwiel, een halfhoog voorwiel nemen, die je kan gebruiken bij harde wind, als je hoge voorwiel niet comfortabel meer is.
Tenzij je van plan bent je voor Kona te kwalificeren natuurlijk, dan is een hoog achterwiel wel weer handig..