1

Onderwerp: Wielen voor 1/4 triathlon's

Beste atleten,

Ik heb een Felt AR4 2010 racefiets en ik ben op zoek naar carbonwielen voor 1/4 triathlonwedstrijden. Nu weet ik niet wat de beste combinatie is en wat voor wielen ik moet kiezen? Ik geef enkele voorbeelden:

- Mavic Cosmic Carbone SLE (front-rear 52 deep)
- Reynolds Strike (front-rear 66 deep)
- Reynolds Strike (rear 66 deep)- Assault (front 46 deep)
- SRAM 60 voor en SRAM 80 achter.

Wat zou ik het best kiezen? Ik vraag dit omdat ik weet dat het heel winderig is in Belgie en omdat er veel bochtenwerk komt bij kijken in de 1/4 wedstrijden.

PS: Ik ben nogal redelijk nieuw in dit.

2

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

Mag ik een andere vraag stellen?
Wil je ruim € 1000 uitgeven aan iets "waar je nieuw in bent" omdat het gewoon mooi staat of omdat je 5 seconde sneller wilt zijn?

Beetje lullige opmerking, maar als je nieuw bent weet je dan wel wat je met de huidige combinatie rijdt?
Rij je nu podium met de Felt en zijn huidige wielen? Hoe lang doe je over een kwart?

Ik snap zelf niet zo goed waarom er dure wielen onder een fiets van een "gemiddelde atleet" moeten, als je dat bent tenminste :-) Ik stoot natuurlijk meteen mensen tegen het hoofd, maar ik rij zelf bij de eerste 20% in de uitslagen op mavic wielen van € 300 en met wielen van € 1200 ga ik echt niet in een kwart 5 minuten sneller fietsen, afgezien van het feit dat je het nooit kunt controleren.

Laat ik eerlijk zijn, als ik een paar duizend euro over zou hebben zou ik er ook mooie wieltjes in zetten, maar niet omdat het "winderig is" op een bepaald parcours, gewoon omdat het mooi staat en het "tussen de oren" helpt om sneller (?) te gaan :-)

A+

3

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

Hey Petitmas,

Je bent zeker niet lullig aan het doen en ik begrijp je opmerking. Maar het zit zo. Ik ben twee weken geleden gevallen met de fiets. Nu is het zo dat ik net iets meer geld van de verzekeringen heb gekregen dan nodig is. Dus ik heb het er nu voor over om dure wielen onder mijn felt te zetten. Anders zou ik dit nooit doen.

Mijn beste tijd op de 1/4 triatlon is: 2u22 en dat in mijn eerste jaar.
Volgend jaar wil ik graag de 1/2 Iron Man doen van Antwerpen.

Hopelijk heb je een antwoord op mijn eerste vraag.

Nogmaals ik begrijp je antwoord!En ja, het zit me tussen de oren smile

4

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

Ik zou geen enkele van de bovenstaande wielen in mijn velo willen hebben :-) ikzelf sta nu in beraad voor ofwel de nieuwe bontrager wielen die pas volgend jaar uitkomen of de zipp 404 full carbon. Mischien die reynolds wielen maar die ken ikzelf niet.

5

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

Freken

Kijk ff op het prikbord : Wielen te koop.....................ZIPP................€ 1175.............nieuw ! Ik zou niet wachten.
Enne......2.22 als snelste is best netjes voor je 1e jaar................afhankelijk van de afstanden (of ze kloppen) en de omstandigheden en het parcours. Je weet, je kan zelfs dezelfde wedstrijd op hetzelfde parcours een jaar later niet meer vergelijken met die voorgaande editie :-)

Nou, succes met de wielen, ik gniffel nog steeds wanneer ik mannen met wielen van € 2000 of meer inhaal op mijn Cube Aerium Pro :-)...................en ja, ik kan ook nog een beetje lopen :-)

Veel trainingsplezier

A+

6

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

Haha, ik gniffel als ik mannen met een Cube Aerium Pro inhaal op mijn Cube Aerial instappertje met zijwieltjes smile Maar ja, meestal loop ik daarna als een natte lap...

7

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

Beetje flauwe opmerkingen vind ik hoor.
(Je komt ze wel vaker tegen)

Ik rijd bijvoorbeeld als 'middelmatige' ook op een veel te dure fiets. Nou en!
De hobby bestaat m.i. enerzijds uit deelnemen/presteren/trainen en anderzijds uit mooi spul kopen. big_smile
Als je het kan betalen, waarom niet? We werken er hard voor.

If you ain't fast, look fast!
wink

8

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

On topic:
Ik heb Mavic Carbon SL.
Zien er mooi uit en goede value for money (lees: betaalbaar)

9

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

Sander B schreef:

If you ain't fast, look fast!
wink

Amen! Leuke Planet X gekocht (met hoge velgen, jawel) voor een opruimprijs vanwege magazijn leegmaken. Had ik hem moeten laten staan omdat ik toevallig niet de stenen uit de straat trap? Kijk eens aan, toevallig kan ik best aardig zwemmen. Moet ik dan ook maar smalende opmerkingen gaan maken over medetriathleten in hun BlueSeventy Helix, Orca Alpha en noem maar op wat voor 450,00 euro+ pakken ze dragen die ik in mijn blote piel op achterstand zwem? Kom op zeg, we zijn prakisch allemaal recreanten. Gun jezelf en een ander zijn sport-lolletje, of het nou een mooie fiets is of een strak pak. Materiaal-geil zijn hoort immers ook bij triathlon.

10

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

petitmas schreef:

Freken

Kijk ff op het prikbord : Wielen te koop.....................ZIPP................€ 1175.............nieuw ! Ik zou niet wachten.

A+

Waar precies staat deze aanbieding?

11

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

http://www.triathlon226.nl/prikbord/pri … ?ID=1#4058

12

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

Sander B schreef:

Beetje flauwe opmerkingen vind ik hoor.
(Je komt ze wel vaker tegen)

Ik rijd bijvoorbeeld als 'middelmatige' ook op een veel te dure fiets. Nou en!
De hobby bestaat m.i. enerzijds uit deelnemen/presteren/trainen en anderzijds uit mooi spul kopen. big_smile
Als je het kan betalen, waarom niet? We werken er hard voor.

If you ain't fast, look fast!
wink

Helemaal mee eens!
Zou er anders een grens moeten komen voor je een dure tijdritfiets mag kopen?
Kunnen we de wedstrijdschoentjes, en zoals Dorter al zegt, de wetsuits ook schrappen.

13

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

Hahaha, ik moet hier wel om gniffelen hoor, jullie weten 't allemaal weer fijn te verwoorden smile.

Ben 't er helemaal met eens. Voor mij maken ook de mooie spullen deel uit van de triathlonlol en ik ben bijzonder middelmatig op sportgebied.
Maar toch... ik gniffel ook wel eens in mezelf als ik met m'n kabouterfietsje mannen op tijdmachines inhaal....

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

14

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

Ook volledig mee eens! Mijn fietsen zijn voor mij al een hobby op zich en ik ben er steeds mee bezig om ze op te tunen :-) nu nieuwe wieltjes besteld en een rotor crankstel en eind volgend jaar doe ik hem terug weg en komt er een nieuw machien. En mijn prestaties die zijn zeker niet om te stoefen maar het is dan ook maar een hobby voor mij.

15

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

Sander B schreef:

On topic:
Ik heb Mavic Carbon SL.
Zien er mooi uit en goede value for money (lees: betaalbaar)

Same...

Btw, welke wielen wil je... Band of tubes? Ik zou toch voor de "veiligheid" gaan en op z'n minst velgen kopen met een alu rand. Gaan langer mee en met banden ben je tenminste, als gemiddelde triatleet, zeker dat niet door pech aan de kant wordt gezet. Of je moet echt al helemaal weg zijn van tubes natuurlijk.

16

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

Hoi allen

Ik begon mijn eerste stukje al met zelfkennis :  beetje lullige opmerking...........
en vervolgens schrijf ik ook nog : Laat ik eerlijk zijn, als ik een paar duizend euro over zou hebben zou ik er ook mooie wieltjes in zetten

Dus eh.....Dorter en Sander....................niet meteen beginnen met "flauwe en smalende opmerking" want dat gaf ik zelf meteen al toe en JA ik ben het er ook mee eens dat het oog zeker wat wil. Maar ik mag toch ook mijn menig verkondigen dat IK het zonde van het geld vind om (bijvoorbeeld) een fiets van € 3500 te kopen terwijl je nog geen 33 gemiddeld rijdt?

Dat wil dus niet zeggen dat je dat dus niet moet doen, maar IK zou het niet doen. Maar ongeacht op welk forum je ook schrijft als Nederlander, er is niets leuker dan een ander direct van kritiek te voorzien. En dan gaan jullie zeggen dat ik daar natuurlijk ook aan mee doe en dan verwijs ik weer naar de eerste regeltjes van dit bericht :-)

Dus.................vooral mooie spullen blijven kopen, ongeacht de prijs.

17

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

Beste Petitmas, jij mag je mening verkondigen en daarnaast mag je gniffelen wat je wilt. En ik mag daarvan vinden wat ik wil. Mooi toch?

18

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

petitmas schreef:

Hoi allen

Ik begon mijn eerste stukje al met zelfkennis :  beetje lullige opmerking...........
en vervolgens schrijf ik ook nog : Laat ik eerlijk zijn, als ik een paar duizend euro over zou hebben zou ik er ook mooie wieltjes in zetten

Dus eh.....Dorter en Sander....................niet meteen beginnen met "flauwe en smalende opmerking" want dat gaf ik zelf meteen al toe en JA ik ben het er ook mee eens dat het oog zeker wat wil. Maar ik mag toch ook mijn menig verkondigen dat IK het zonde van het geld vind om (bijvoorbeeld) een fiets van € 3500 te kopen terwijl je nog geen 33 gemiddeld rijdt?

Dat wil dus niet zeggen dat je dat dus niet moet doen, maar IK zou het niet doen. Maar ongeacht op welk forum je ook schrijft als Nederlander, er is niets leuker dan een ander direct van kritiek te voorzien. En dan gaan jullie zeggen dat ik daar natuurlijk ook aan mee doe en dan verwijs ik weer naar de eerste regeltjes van dit bericht :-)

Dus.................vooral mooie spullen blijven kopen, ongeacht de prijs.

Ik vraag me ook wel is af waarom  'sommige mensen' zo een dure tijdritfiets kopen (en er vervolgens een houding op hebben waarvan je zegt.... wink).
Maar om het zonde te vinden van het geld als iemand 33 gemiddeld rijdt.. Tja.. Hoe hard moet je dan rijden?
Als ik zo redeneerzou (bijna?) niemand op dit forum zo een dure tijdritfiets nodig hebben, aangezien niemand prof is.

Een tijdritfiets kan je, binnen je eigen grenzen, sneller maken. Als jouw doel als atleet is goed presteren, dan helpt een tijdritfiets daarbij. Of je nou 33 of 40 gemiddeld rijdt.

19

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

bij 33 gem. kun je alleen maar langer profiteren van het voordeel van je tijdrit fiets smile

20 Laatst bewerkt door Yoca (20-09-11 15:35:37)

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

DeDuif schreef:
petitmas schreef:

Hoi allen

Ik begon mijn eerste stukje al met zelfkennis :  beetje lullige opmerking...........
en vervolgens schrijf ik ook nog : Laat ik eerlijk zijn, als ik een paar duizend euro over zou hebben zou ik er ook mooie wieltjes in zetten

Dus eh.....Dorter en Sander....................niet meteen beginnen met "flauwe en smalende opmerking" want dat gaf ik zelf meteen al toe en JA ik ben het er ook mee eens dat het oog zeker wat wil. Maar ik mag toch ook mijn menig verkondigen dat IK het zonde van het geld vind om (bijvoorbeeld) een fiets van € 3500 te kopen terwijl je nog geen 33 gemiddeld rijdt?

Dat wil dus niet zeggen dat je dat dus niet moet doen, maar IK zou het niet doen. Maar ongeacht op welk forum je ook schrijft als Nederlander, er is niets leuker dan een ander direct van kritiek te voorzien. En dan gaan jullie zeggen dat ik daar natuurlijk ook aan mee doe en dan verwijs ik weer naar de eerste regeltjes van dit bericht :-)

Dus.................vooral mooie spullen blijven kopen, ongeacht de prijs.

Ik vraag me ook wel is af waarom  'sommige mensen' zo een dure tijdritfiets kopen (en er vervolgens een houding op hebben waarvan je zegt.... wink).
Maar om het zonde te vinden van het geld als iemand 33 gemiddeld rijdt.. Tja.. Hoe hard moet je dan rijden?
Als ik zo redeneerzou (bijna?) niemand op dit forum zo een dure tijdritfiets nodig hebben, aangezien niemand prof is.

Een tijdritfiets kan je, binnen je eigen grenzen, sneller maken. Als jouw doel als atleet is goed presteren, dan helpt een tijdritfiets daarbij. Of je nou 33 of 40 gemiddeld rijdt.

En dan is de vraag.. Wanneer ben je een atleet. Om eens een discussie op te starten.

Beetje off-topic, om er verder over te discussieren:
http://www.triathlonforum.nl/viewtopic. … 091#p16091

21

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

@yoca, dat is wel heel ver off topic, start dit eens op een relevante plaats in het forum. Ik doe mee in de discussie.

22

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

Haha, jammer dat we niet met z'n allen bij elkaar zitten rondom ons kampvuur hier. Ik waardeer en respecteer al het commentaar hoor. De gemiddelde snelheid die ik noemde was meer om het "ergens" aan te relateren. Een fiets van ettelijke duizenden euro's en dan "niet snel rijden" zit voor mij in dezelfde categorie als een Canon Mark 1 fototoestel kopen en bewogen foto's maken :-)

Dorter...........helemaal eens :-) !

Vanzella..............jij bent ook vast fan van Herman Finkers :-) hahahaha. Herman : een vriend van mij liep een marathon in 3 uur. Nou ik was wel even een stuk fitter want ik was na 21 km al bij die 3 uur.

Goed....................verkassen allemaal naar : wanneer ben je een atleet...............waar moet ik heen?

23

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

petitmas schreef:

Haha, jammer dat we niet met z'n allen bij elkaar zitten rondom ons kampvuur hier.

Dan moeten we daar komend voorjaar met zijn allen misschien maar eens voor zorgen. Triathlonforum-trainingsweekend ofzo. Mag jij me leren fietsen.

24

Re: Wielen voor 1/4 triathlon's

Kamperen is bij ons heeeeel goedkoop hoor, kampvuur is gratis :-)
Fietsen bij ons..................check www.everytrail.com en dan zoeken op "Confolens"
Knappe jongen als je op bepaalde parcourtjes boven de 32 gemiddeld komt :-)

Maar eh.............zonder dollen, we hebben al 3 jaar een groep fietsers (schaatsers) hier mogen ontvangen met 4 overnachtingen inclusief 3 gangen diner. Mijn vrouw kookt boven gemiddeld, ook voor de (duur)sporter. Dus een trainingsstage van hoeveel dagen dan ook is hier zeer goed mogelijk. Op 30 minuten een fantastisch zwemmer en lopen en fietsen direct vanaf onze lokatie.

Kom maar op met ideeën, voorstellen en data :-)

A+