1

Onderwerp: literatuurstudie 'triathlon'

Hoi ,
Ik ben een 6e jaarse studente aan de sportschool te Beveren.

Als eindwerk hebben we dit jaar een literatuurstudie gekregen over een zelfgekozen sportgerichte vraag.
Mijn vraag is uiteindelijk geworden:

" Hoe kan je best trainen voor een triathlon?"

Ik heb dit gekozen omdat ik het altijd al een boeiende sport vond , en hier meer over wou weten.

Nu zelf weet ik hier niet veel van , en informatie van internet kan soms zo verschillend zijn.
Dus misschien zouden jullie mij kunnen helpen , met jullie eigen ervaringen, hoe heb je getraind ?
Ze hebben mij ook verteld dat je best een speciaal diëet voor kunt volgen, misschien daar een beetje info over?

Ik zou jullie heel dankbaar zijn !
Alvast bedankt,
groeten Zoë

2 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (24-10-11 21:01:47)

Re: literatuurstudie 'triathlon'

Mag ik vragen welk niveau opleiding dit om gaat? Middelbaar of hoger onderwijs? Want als dit een literatuurstudie is voor hoger onderwijs, dan heb je algemeen aanvaarde bronnen nodig, en knipsels van dit forum heb je dan per definitie niets aan, omdat de expertise van de auteur(s) niet vastgesteld kan worden.

Ook moet je denk ik overwegen om je onderzoeksvraag te verfijnen. Nu is je onderzoeksvraag "Hoe kan je best trainen?" De ene persoon zal antwoorden: "op een fiets" en de ander kan antwoorden "zwetend", "in een jurk"  of " 's-avonds". Allemaal geldige antwoorden maar je kunt er niets mee.  Richt je op een bepaald aspect van de triathlon en bedenk een heldere (onderzoeks) vraag, bijvoorbeeld:

"Wat is de optimale hoeveelheid eiwitten in het dieet van een lange afstandstriatleet?
of
" Wat is het verband tussen hersteltijd na een training en de kans op een blessure bij beginnende triatleten?" 

Het klinkt misschien minder spannend, maar op die manier krijgt je onderzoek echt meer kwaliteit en diepgang. Je zult zien dat je zo ook meer en betere reacties krijgt.

Succes,
Roland

3

Re: literatuurstudie 'triathlon'

En als je dat hebt gedaan kan je ook een (gestructureerde) enquête maken, zodat je wat meer over de antwoorden kunt zeggen. Maar volgens mij is een literatuurstudie toch meer op basis van bestaande (wetenschappelijke) literatuur. De vraag is of een enquête dan zinvol is?

4

Re: literatuurstudie 'triathlon'

Klopt, al kun je voor een literatuurstudie ook wel informatie halen van een forum, mits je iets kunt zeggen over de kwaliteit van de bijdragen op dat forum. Het maakt dan in feite niet uit of het artikel is geschreven op verzoek van de onderzoeker...  Anonieme fora zoals deze zijn niet geschikt, maar we kunnen haar misschien wel helpen in de richting van een leuke onderzoeksvraag?

"Presteert een triatleet beter in zijn of haar thuisland of in het buitenland?"

Als het ook over de sport in algemene zin mag gaan:

"In welke landen is de triathlonsport het meest in opkomst en wat is de verklaring hiervoor?"

"Gaat het organiseren van een halve triathlon (tijdens de Holland Triathlon) ten koste van het aantal deelnemers op de hele afstand?"

5 Laatst bewerkt door Bleek (24-10-11 22:30:21)

Re: literatuurstudie 'triathlon'

Lijkt me een werkstuk voor een middelbare school. (google)

Het meest korte antwoord op de vraag is denk iets in de trant van 'door te zwemmen, fietsen en lopen.' Het een en ander heeft Bert Flier verduidelijkt:

http://www.triathlon226.nl/2011/08/wat- … jk-deel-1/
http://www.triathlon226.nl/2011/09/wat- … jk-deel-2/
http://www.triathlon226.nl/2011/09/wat- … jk-deel-3/

Maargoed, je onderzoeksvraag is niet heel prettig geformuleerd. Misschien dat je deze nog wat kan aanpassen.

6 Laatst bewerkt door Yoca (25-10-11 09:17:09)

Re: literatuurstudie 'triathlon'

Bleek schreef:

Lijkt me een werkstuk voor een middelbare school. (google)

Het meest korte antwoord op de vraag is denk iets in de trant van 'door te zwemmen, fietsen en lopen.' Het een en ander heeft Bert Flier verduidelijkt:

http://www.triathlon226.nl/2011/08/wat- … jk-deel-1/
http://www.triathlon226.nl/2011/09/wat- … jk-deel-2/
http://www.triathlon226.nl/2011/09/wat- … jk-deel-3/

Maargoed, je onderzoeksvraag is niet heel prettig geformuleerd. Misschien dat je deze nog wat kan aanpassen.

Zoë, het lijkt me een goed begin om het begrip 'smart' eens op te zoeken.

7

Re: literatuurstudie 'triathlon'

Als het de sportschool in Beveren-waas is ben ik daar ook nog naar school geweest :-)

8

Re: literatuurstudie 'triathlon'

ronnyke schreef:

Als het de sportschool in Beveren-waas is ben ik daar ook nog naar school geweest :-)

Dat is grappig :-)
Wat heb je daar gestudeerd ?

9

Re: literatuurstudie 'triathlon'

Roland_Amersfoort schreef:

Klopt, al kun je voor een literatuurstudie ook wel informatie halen van een forum, mits je iets kunt zeggen over de kwaliteit van de bijdragen op dat forum. Het maakt dan in feite niet uit of het artikel is geschreven op verzoek van de onderzoeker...  Anonieme fora zoals deze zijn niet geschikt, maar we kunnen haar misschien wel helpen in de richting van een leuke onderzoeksvraag?

"Presteert een triatleet beter in zijn of haar thuisland of in het buitenland?"

Als het ook over de sport in algemene zin mag gaan:

"In welke landen is de triathlonsport het meest in opkomst en wat is de verklaring hiervoor?"

"Gaat het organiseren van een halve triathlon (tijdens de Holland Triathlon) ten koste van het aantal deelnemers op de hele afstand?"

Dankje al voor de vele ideeën !
Ik ga het eens bespreken met één van mijn sportleerkrachten.
Eigenlijk mijn bedoeling was om op het einde van mijn literatuurstudie gewoon een beetje ervaringen van mensen op te schrijven , hoe zij hebben getraind, en welke blessures ze misschien hebben gekregen.
Want daar wil ik ook een apart onderdeel in maken.
Ik beschrijf eigenlijk in het groot alles over triathlon.
Techniek, training, uitrusting, stretchoefn, krachtoefn, het herstel van een triathlon..

toch al vriendelijk bedankt !!

10 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (26-10-11 20:33:48)

Re: literatuurstudie 'triathlon'

`Als je over alles spreekt, dan zeg je niets´  (als je begrijpt wat ik bedoel)

Maar ja, je moet het zelf weten. Wel erg leuk dat je triathlon als onderwerp hebt gekozen!

11

Re: literatuurstudie 'triathlon'

Toen ik daar naar school ging was dat nog geen sportschool. Heb daar gewoon middelbaar gedaan voor ik naar Antwerpen naar de vakschool ging. En op gebied van triathlon kun je mischien eens informeren bij het wtt triathlon team  om eventueel eens een training bij te wonen of meer inlichtingen over begeleiding.