1

Onderwerp: Zwemmen zonder inspanning: Total Immersion zwemworkshop

Her en der wordt de Total Immersion zwemmethode al vermeld als methode om borstcrawl zonder inspanning te leren zwemmen.
Ikzelf heb de ervaring gehad die de meesten erover vermelden: vooraf is het eerder zwoegen door het water, en lijkt borstcrawl een kwestie te zijn van conditie op te bouwen (maar gaat de vooruitgang tergend traag). Na kennismaking met Total Immersion (TI) blijk je te kunnen snijden door het water alsof er nooit een eind aan hoeft te komen.
Omdat ik geen zin had om voor een TI-sessie naar de Verenigde Staten te reizen, ben ik aan de slag gegaan om Total Immersion naar de Benelux te halen (voor zover ik weet, is dit uniek). Fiona Laughlin geeft in het weekend van 3 en 4 december in Lier (bij Antwerpen, België) een TI-zwemworkshop.

Voor zij die geïnteresseerd zijn om ook deel te nemen, zet ik hieronder nog wat info op een rij:

Total Immersion is een zwemmethode waarbij je met minder energie sneller zwemt.

Stagneren je zwemprestaties ondanks je wekelijkse zwemtraining(en), of piekt je hartslag tijdens en na de zwemsessie? Zie je andere zwemmers met minder moeite toch sneller door het water glijden? Dankzij de TI-zwemmethode leer je zwemmen op een manier dat geen afstand meer te lang is, en aan een tempo waarmee je heel wat zwoegers in het zwembad het nakijken geeft. De wintertijd is de ideale periode om op een nieuwe manier aan je zwemmen te werken.

Op zaterdag en zondag 3 en 4 december geeft Fiona Laughlin, TI-coach en dochter van TI-oprichter Terry Laughlin, een Total Immersion zwemworkshop.
Door het beperkt aantal plaatsen is een individuele begeleiding gegarandeerd. De zwemworkshop staat dan ook open voor beginners en gevorderden. De enige voorwaarde is dat je bereid bent kritisch je eigen zwemstijl te bekijken. Dat laatste is ook letterlijk te nemen: dankzij videoanalyse krijg je zicht op je eigen zwemstijl, zowel vóór als na de workshop. Die analyse krijg je achteraf mee, waardoor je achteraf heel concreet aan je verbeterpunten kan werken.

“The Total Immersion (TI) approach to swimming uses peaceful, focused practice and to improve efficiency and speed at the lowest energy cost – ideal for triathlon.” Ingrid Loos Miller

Meer over Total Immersion:
Kijk alvast eens naar: http://www.youtube.com/watch?v=rJpFVvho0o4
Website: www.totalimmersion.net

Meer info over de workshop contacteer Stijn Rottiers

Good to know: Van onze krachtinspanning tijdens het zwemmen, draagt maximaal 5% bij aan onze voortstuwing. De rest van onze energie gaat verloren in het water. Wat snellere zwemmers voorhebben op tragere zwemmers, is niet zozeer meer kracht, maar allereerst een betere stroomlijning. Het goede nieuws is, stroomlijning kan je leren. Het is de deur naar sneller zwemmen.

2

Re: Zwemmen zonder inspanning: Total Immersion zwemworkshop

Stijn schreef:

Her en der wordt de Total Immersion zwemmethode al vermeld als methode om borstcrawl zonder inspanning te leren zwemmen.

Zonder inspanning?

Stijn schreef:

Total Immersion is een zwemmethode waarbij je met minder energie sneller zwemt.

sneller dan wat?

Stijn schreef:

Stagneren je zwemprestaties ondanks je wekelijkse zwemtraining(en), of piekt je hartslag tijdens en na de zwemsessie?

Zou je niet een dokter moeten opzoeken als je hartslag tijdens inspanning niet piekt?

Stijn schreef:

Zie je andere zwemmers met minder moeite toch sneller door het water glijden?

Hoe zie je een "hoeveelheid moeite" die iets kost?

Stijn schreef:

Good to know: Van onze krachtinspanning tijdens het zwemmen, draagt maximaal 5% bij aan onze voortstuwing. De rest van onze energie gaat verloren in het water.

Wat gebeurt er met de 5% energie die bijdraagt aan de voortstuwing en niet verloren gaat aan het water?

3 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (28-10-11 12:58:34)

Re: Zwemmen zonder inspanning: Total Immersion zwemworkshop

thijs schreef:
Stijn schreef:

Good to know: Van onze krachtinspanning tijdens het zwemmen, draagt maximaal 5% bij aan onze voortstuwing. De rest van onze energie gaat verloren in het water.

Wat gebeurt er met de 5% energie die bijdraagt aan de voortstuwing en niet verloren gaat aan het water?

Logisch, dan blijf je versnellen en ga je na een uur zwemmen al gauw met zo'n 147 kilometer per uur door het water. Zie dan maar eens veilig T1 door te komen. smile

Bij een vermogen van 400W * 0.05 = 20W neemt de kinetische toe met 20J/s. Na een uur zwemmen heb je dan 3600s * 20 J/s = 72.000J opgebouwd. De kinetisch energie = 1/2 * massa * (snelheid^2 ), dus: 72.000 = 1/2 * 60 * (snelheid^2 )

snelheid = 147 km / uur

Waar kan ik me opgeven??

De truc zit'm natuurlijk in het woordje 'maximaal' 5%. In werkelijkheid neemt de weerstand toe naarmate je versnelt en gaat uiteindelijk alle energie verloren aan weerstand. Het rendement zakt dan naar 0% en je snelheid is omgekeerd evenredig aan je weerstand. Dus hoe minder weerstand, hoe hoger je uiteindelijke snelheid en dat is iets dat we allemaal wel weten.

4

Re: Zwemmen zonder inspanning: Total Immersion zwemworkshop

je maakt volgens mij toch wel een rekenfoutje. We hebben het over zwemmen zonder moeite dus 400W lijkt me wel een beetje aan de hoge kant voor een uurtje zwemmen. wink

5

Re: Zwemmen zonder inspanning: Total Immersion zwemworkshop

Dat is geen rekenfout maar een uitgangspunt. smile

6

Re: Zwemmen zonder inspanning: Total Immersion zwemworkshop

zo. ff stijn verbaal afmaken:) fijn!

7

Re: Zwemmen zonder inspanning: Total Immersion zwemworkshop

Juhroen schreef:

zo. ff stijn verbaal afmaken:) fijn!

sorry hoor maar als je met dit soort statements komt verdien je dat ook!

8

Re: Zwemmen zonder inspanning: Total Immersion zwemworkshop

ja natuurlijk. zeker gezien het feit dat ie al zo lang geregisteerd is:)

9

Re: Zwemmen zonder inspanning: Total Immersion zwemworkshop

Ik geef toe dat onze berichten enige cynisme bevatten, maar ook een serieuze noot en hopelijk een klein vleugje humor. We hoeven het hier echt niet altijd met elkaar eens te zijn, dat zou een saaie boel worden. En als iemand hier zijn eigen evenementen promoot (wat op zich best moet kunnen) dan moet je ook tegen een weerwoord opgewassen zijn, hoor!

10

Re: Zwemmen zonder inspanning: Total Immersion zwemworkshop

Ik heb veel filmpjes hiervan op youtube gezien en geloof er zeker in. ben het nu 3 weken aan het proberen en ik moet zeggen het begint erop te lijken dat het werkt. Ik heb stijn ook een mail gestuurd voor wat informatie

Gr Tim

11

Re: Zwemmen zonder inspanning: Total Immersion zwemworkshop

Geloof op basis van youtube filmpjes. Lijkt me heerlijk.

Viel me pas 3 posts later op dat er " Thijs"  stond en geen " Cesar". En Thijs, uit mijn mond is dat een compliment.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

12

Re: Zwemmen zonder inspanning: Total Immersion zwemworkshop

Als iets redelijk klinkt dan wil ik dingen best gaan oefenen en uitvinden om te kijken of het werkt.
Helaas kan ik niet meegaan omdat het te prijzig is voor mij

13

Re: Zwemmen zonder inspanning: Total Immersion zwemworkshop

Ik heb een paar jaar geleden de DVD en het boek besteld, en aan de hand daarvan geoefend. Ik moet zeggen: wonderbaarlijk. Het aantal slagen per  25m ging terug van 25 naar 15, zonder snelheidsverlies (of moet ik zeggen: zonder dat ik langzamer ging?) Dankzij deze methode van een paar baantjes uitputtende crawl naar de benodigde 4 km gegaan. 

Dat neemt niet weg dat ik niet zo van nieuwe leden hou die rare promotiepraatje houden......

Het is gewoon een goede methode om gecontroleerd en rustig te leren zwemmen!

triathlon is 3x leuker!

14

Re: Zwemmen zonder inspanning: Total Immersion zwemworkshop

Beste forumleden,
Mijn excuses dat ik volgens sommigen zomaar een promopraatje houd.
Ten eerste, als Vlaming kom ik niet zo vaak op dit Nederlandse forum, en tot nu dus al helemaal niet om er actief aan bij te dragen.
Ten tweede, aan mijn promopraatje houd ik persoonlijk niets over, behalve dan dat het me lukt om een TI-cursus te volgen in de Benelux (en dus niet naar de UK of de VS te moeten). Het inschrijvingsgeld is niet weinig, maar dient volledig om de kosten (fee Fiona, haar vlieg- en treintickets, haar overnachtingen,...) te dekken. (De 6/1 ratio (maximaal 6 deelnemers voor 1 coach) garandeert een persoonlijke begeleiding.)
Opnieuw, het is een unieke mogelijkheid om TI zo dicht bij huis te kunnen volgen. In het andere geval ben je aan transport en overnachtingen veel meer geld kwijt.
Ik weet dat de TI-methode bij sommigen op heel wat scepsis botst, maar mijn persoonlijke ervaringen (tot nu zonder persoonlijke TI coaching) en die van andere zwemmers nadat ze TI hebben leren kennen, maken dat ik niets terugtrek van de beloftes die ik in mijn eerste bericht vermeldde.
Mvg,
Stijn