1

Onderwerp: GPS sporthorloge

Goedendag,

Momenteel bezit ik een Polars Rs300 horloge. Leuk horloge maar mis toch wel de GPS functie (en nee de armband dat werkt niet!!).

Met welke horloges hebben jullie goede ervarignen ? Waar werkt de GPS functie ook goed van ?? (het liefts ook op het strand/bos).

Groeten,

Patrick

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

2

Re: GPS sporthorloge

garmin 310xt is voor mij nog steeds ideaal. Makkelijk in omgang en tot op de meter precies. De nieuwste garmins schijnen nog beter te zijn maar wat ingewikkelder dus niet direcht iets voor mij ;-)

3

Re: GPS sporthorloge

Als je graag wat alternatieven wilt zien, kun je ook nog kijken naar de Timex Triathlon. Niet dat die echt veel beter of goedkoper is...

4

Re: GPS sporthorloge

Bijna even goed en veel goedkoper is de Garmin Forerunner 305.  Heel tevreden van.

5 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (09-09-11 21:11:15)

Re: GPS sporthorloge

305 is niet waterdicht, toch? Zou niet mijn eerste keuze zijn, al moet ik toegeven dat het eigenlijk alleen iets uitmaakt in buitenwater, aangezien de HR functie in het water toch niet werkt. Ik gebruik persoonlijk een 'normaal' horloge bij het zwemmen, maar als ik een GPS-horloge wilde, koos ik een waterdicht model.

6

Re: GPS sporthorloge

Ik zwem niet dus dat scheelt wink

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

7

Re: GPS sporthorloge

Patrick_vN schreef:

Ik zwem niet dus dat scheelt wink

Ik heb een RF305, als je een keer samen wil lopen moet je het zeggen, ik heb er ook een bike pod bij a. zeker als je er niet mee wil zwemmen is het een goede deal. 160 voor het horloge, +-45 voor de bikepor

8

Re: GPS sporthorloge

Garmin 305, voor onder de 120 euro op eBay.

9 Laatst bewerkt door Patrick_vN (12-09-11 10:37:32)

Re: GPS sporthorloge

Hoe is jou GPS ontvangst Rogier ? Heb je ook nog ontvangst als je de bossen in gaat ? (stedelijk gebied hebben we niet echt hier dus dat scheelt)

Nadeel van die 305 vind ik dat die wel rete groot is. Ervaringen met de 405 ??

Groeten

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

10

Re: GPS sporthorloge

Patrick_vN schreef:

Hoe is jou GPS ontvangst Rogier ? Heb je ook nog ontvangst als je de bossen in gaat ? (stedelijk gebied hebben we niet echt hier dus dat scheelt)

Nadeel van die 305 vind ik dat die wel rete groot is. Ervaringen met de 405 ??

Groeten

Altijd ontvangst, zelfs in de bossen (beuken en denne) altijd positie. ik pik het signaal meestal binnen 2 a 3 minuten op.
Wat ik begreep was het ontvangst binnen stedelijk gebied ook goed.

Dat hij groot is, is imho wel pretting. ik zie in een oogopslag afstand, snelheid, tijd en HR.  uiteraard instelbaar en mogelijk tot 12 verschillede gegevens (4 per scherm, roulerend)

De 405 is idd kleiner maar wat ik ervan gehoord heb (kennis) is deze minder vriendelijk in gebruik, niet gericht op multisport en kan bij nat weer storing geven met de mouw op de "ring". Echter, ik heb zelf geen 405 dis kan dit niet bevestigen.

Als je niet zwemt is de 305 absolute veel horloge voor relatief weining geld.
De software is aardig maar niet bijzonder. Integratie met sporttracks is mogelijk met alle voordelen van dien.

11

Re: GPS sporthorloge

Duurt het toch nog zo lang voordat je verbinding hebt ? Jij gaat al lopen dan en wacht tot je GPS verbinding hebt ? Of ga je staan wachten ?

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

12

Re: GPS sporthorloge

Als je in beweging bent duurt het oppikken van de satellieten langer.

Ik leg mijn 305 op de vensterbank (binnen) terwijl ik m'n schoenen aandoe.  Heeft gewoonlijk positie vast binnen de 30 seconden.

13

Re: GPS sporthorloge

Hoe ervaren jullie het "grote" horloge. Aangezien de meeste lopers toch niet de dikkste polsen hebben (ik al helemaal niet).

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

14

Re: GPS sporthorloge

De grootte is voor mij geen enkel probleem.

Maar als ik mijn ouwe Polar RS100 af en toe nog eens aandoe, is die steeds weer verrassend klein en licht. :-)

15

Re: GPS sporthorloge

denk dat je de meeste snelheid wint door die dingen thuis te laten met een wedstrijd, zie zo vaak mensen rommelen met horloges en tellertjes tijdens wedstrijden.....
Viel me vorig jaar tijdens hawaii op dat veel toppers geen hartslagmeter om hadden tijdens het lopen.
(wel veel vermogensmeters op de fiets)

16

Re: GPS sporthorloge

Tijdens wedstrijden heb ik ook niks om. Ja gewoon m'n Polar Rs300 maar die heb ik altijd om. (gaat nooit af). Het is voor mij puur m'n trainingen. En zo nu en dan train ik gewoon helemaal zonder om niet afhankelijk te worden van apperatuur.

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

17

Re: GPS sporthorloge

Patrick_vN schreef:

Hoe ervaren jullie het "grote" horloge. Aangezien de meeste lopers toch niet de dikkste polsen hebben (ik al helemaal niet).

Het is in het begin even wennen, maar geen bezwaar. Ik merk wel dat ik tijdens langere lopen een andere "route"maak met mijn linker arm (nee niet dat die rechts gaat en ik links). Maar dat is een nuance verschil.
Ik blijf het een prima ding vinden.

Nogmaals, even afspreken, doen we een rondje, rustig (ik heb jou tempo niet) en weet je gelijk of het je bevalt.

Een van de feine functies van het horloge is de mogelijkheid programma's te lopen, hierbij kun je afstand tijd hardslag en calorien(!)  gebruiken als maatvoering.

een programma kan dan een vorm hebben als

Doe warming up
1 Loop x tijd, met en doel HR van zone 3
2 loop 400 meter met een HR zone 5
3 Loop 200 met een snelheid van 15km/h
4 Loop tot HR is < zone 2
Hethaal stap 1 tot 4 totaal 8 keer
Doe de cooldown

maar dat is geheel zelf te programeren en zeker niet beperkt tot deze stap. er zijn onnoemelijk veel mogelijkheden

18 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (30-10-11 23:31:11)

Re: GPS sporthorloge

Ik ben een van die 1% van de wereldbevolking zonder telefoon, maar ik was bereid om de aanschaf te overwegen. Dus had ik  vandaag een Iphone geleend met GPS en runkeeper. Na een klein uur fietsen gaf mijn zeer nauwkeurige fietsklok van 19 euro aan dat ik 30.3km had gefietst. De Iphone meldde een afstand van ruim 40 km!  Nu kan ik mij echter nauwelijks voorstellen dat half sportend Nederland toch rondloopt met dat spul als het zo onnauwkeurig is, dus vraag ik mij af:

- wat zijn de mogelijke oorzaken voor de meetfout?
- hoe vaak treden dit soort meetfouten op?
- is dat verschillend per merk telefoon?

Overigens gebruik ik meestal afstandmeten.nl als ik de afgelegde afstand wil weten. Ideaal voor looptrainingen van 10-20km, tot op enkele meters nauwkeurig, maar het wordt bewerkelijk voor een fietstocht van 100+km

19

Re: GPS sporthorloge

Zo'n afwijking wel erg veel, m'n Xperia Arc zit er ook wel wat naast maar zeker niet zo veel. Al gebruik ik m'n telefoon hier nooit voor, alleen al omdat de accu dan zo snel leeg is.

Over waarom dat ding de mist in gaat. Ik weet niet hoe nauwkeurig/sterk die GPS dingen zijn. En dan heb je nog de frequentie waarin dat ding meet waar je bent. Misschien niet helemaal te vergelijken, maar dit is wat een telefoon meet met 1hz GPS ontvanger:
http://www.rally-photo.net/NIELS/kaartje_zandvoort_crap.jpg

En dit is wat je krijgt als je met 5hz bluetooth ontvanger werkt:
http://i931.photobucket.com/albums/ad160/NielsWH/assen_met_een_fatsoenlijke_GPS.jpg
Dit is in een auto, dus hogere snelheden en grotere afwijkingen.

Als je een export maakt van je route naar google maps oid kun je wel zien waar hij de mist in gaat, bochtige stukken, stukken door het bos e.d.