1

Onderwerp: Strandfiets?

Ik lees vaak dat mensen het hebben over een 'strandfiets'. Wat is dat eigenlijk? Brede banden kan ik mij voorstellen, en misschien een lichter verzet?

2

Re: Strandfiets?

Mountainbike met vast vork (aan de verende vork heb je niets)
Zo breed als mogelijke band met zo weinig mogelijk profiel (Swalbe Big Apple, Geax Tattoo, ...)
Deze dan met een lage druk gebruiken.

Persoonlijk rijd ik met een koerscasette achter. De opeenvoling is daar iets aangenamer daar er geen grote verschillen nodig zijn (meest toch rechtdoor)

Tegenwoordig zijn de 29ers ook enorm in trek voor het strand. (heb er zelf ook eentje)

3

Re: Strandfiets?

Da's net zoiets als een pekelfiets. Barrel dat mag roesten met dikke banden.

4

Re: Strandfiets?

ben mijn oude mtb ook aan het laten ombouwen voor op het strand. Alle ombouwen? Vaste vork en strandbanden :-)

5

Re: Strandfiets?

ik snap dat zand en zout niet echt ideaal is voor je fiets, maar gaat de slijtage op t strand echt veel harder dan op bijv. een lekker modderig parkoers door het bos?  Of gaat het puur om de vaste voorvork?

Heb een pas MTB besteld en wilde daar toch ook wel mee op t strand gaan fietsen...

6

Re: Strandfiets?

De ketting is compleet om zeep. Verder ziet de casette enorm af. Ik heb ook de indruk dat mijn pedalen er ferm mee af zien.

Maar de rest blijft het toch wel goed doen, mits je de fiets goed onderhoud natuurlijk!
Ik zorg altijd voor 2 grote flessen water in mijn auto om direct na de rit het zand en zoutwater af te spoelen van alles wat draait. Dan direct veel smeerolie erop.

Dan thuis (na een goeien te gaan drinken natuurlijk) direct de fiets volledig afspuiten en goed kuisen. Alles opnieuw invetten en volgende keer gaat hij terug prima.

Na een strandseizoen vliegt bij mij de fiest wel volledig uit elkaar, wordt alles grondig gekuist, serieus ingevet en terug in elkaar gestoken. Op de plaatsen waar ik geen water of toch zo weinig mogelijk binnen wil gebruik ik vaseline.

Wat ik al van andere gehoord heb is dat ze de avond voor ze op het strand gaan deze inspuiten met een soort siliconen(?) smeerspray en dat dit ook beter zou beschermen.

7

Re: Strandfiets?

@Kaniman; het zal teflonspray zijn hoop ik? Van siliconenspray wordt het helemaal een stroperige vastgeplakte baggerbende. Teflon is in principe een erg mooi product vanwege vochtafdrijvend. Mijn mountainbike krijgt na een donkerbruin ritje een goede sopbeurt en dan gaan alle bewegende delen direct in de teflon.

@ Juhroen; de slijtage door het strandzand zal niet veel zwaarder zijn dan bagger in het bos, maar de aantasting door het zout wel. Meest ideaal is om de fiets al af te spuiten voordat je terug gaat richting huis.

8

Re: Strandfiets?

Teflon spray! Dat was het inderdaad!