1

Onderwerp: Wetsuit voor kinderen

Hallo

Net zoals ik zelf is mijn dochter ook besmet met het triathlonvirus....

Ik ga OD en 1/4 triathlons doen en mijn dochter de jeugd afstanden, dit is maximaal 250 meter, dit is een makkie voor haar omdat ze eigenlijk wedstrijdzwemster is.. ( ze ligt dus ongeveer 4 minuten in het water )

Nu is zij 12 jaar ( bijna 13 ) en maar 150 cm lang,


wat raden jullie aan voor haar om in te zwemmen, de triathlon die ze gaat doen is begin Juni, en denk dat het zonder pak eigenlijk nog niet te doen is, honderden euro`s  investeren met het risico dat ze binnen 2 maanden eruit gegroeit is zou ook jammer zijn.

Wat is een aanrader,

- een swimsuit ( in verhouding er duur en snel eruit gegroeit ) weet ook niet of zulke kleine maten er zijn
- een tri-suit, zelfde verhaal als swimsuit
- een simpele shorty, waar je de mouwen uitknipt

andere ideeen zijn ook welkom

2

Re: Wetsuit voor kinderen

Wetsuit huren? Alleen geen idee of ze zulke maten verhuren.

3

Re: Wetsuit voor kinderen

Meedoen met zwembad-triathlons...? Een zorg minder en voor de triathlonervaring echt niet minder goed.

4

Re: Wetsuit voor kinderen

Eens horen bij de organisatie, wat gebruikelijk is onder de jeugddeelnemers?  Ik kan me niet voorstellen dat iemand die investering doet op die leeftijd.

5

Re: Wetsuit voor kinderen

bedankt alvast

Huren, heb geen idee of dit mogelijk is in deze maten



zwembad triathlons, goed idee, maar we zijn al ingeschreven voor een od triathlon ( met ook jeugdafstand ) in juni in almere en dit is toch echt buitenwater zwemmen




Zal is een mailtje naar de organisatie sturen wat gebruikelijk is bij jeugddeelname




meer tips, altijd welkom

6

Re: Wetsuit voor kinderen

Ik zou de trisuit adviseren, kost 5 tientjes en je kunt er goed in trainen ook, dus economisch ook wel acceptabel. Als ze 250 meter in 4 minuten zwemt maar een halve minuut verliest bij het uittrekken van een wetsuit dan heeft dat toch weinig zin.

7

Re: Wetsuit voor kinderen

In dat geval wellicht even te rade gaan bij openwater zwemmers. Die smeren zich meestal in met een of ander prutje (vaseline? geen idee eerlijk gezegd) om de kou van zich af te houden. 2 badmutsen scheelt in elk geval al met de koppijn en een tri-suit is sowieso aan te raden voor triathlon. Wat Roland zegt; het lopen en fietsen kan er ook in getraind worden dus dat is nooit weggegooid geld ook al is ze in de groei.

8

Re: Wetsuit voor kinderen

Gaat ze de jeugdafstand doen tijdens de ATC-triathlon in Almere? Zoja dan kan ze hoogst waarschijnlijk gewoon zonder wetsuit zwemmen, en is een trisuit voldoende. Afgelopen editie zwommen er heel veel zonder wetsuit.
Als je toch een wetsuit zoekt in een kleine maat zou je even contact kunnen opnemen http://www.sanden-sports.nl
Die staan ieder jaar in Almere tijdens de hele en verkopen ook hele kleine maatjes.

9

Re: Wetsuit voor kinderen

Dorter schreef:

In dat geval wellicht even te rade gaan bij openwater zwemmers. Die smeren zich meestal in met een of ander prutje (vaseline? geen idee eerlijk gezegd) om de kou van zich af te houden. 2 badmutsen scheelt in elk geval al met de koppijn en een tri-suit is sowieso aan te raden voor triathlon. Wat Roland zegt; het lopen en fietsen kan er ook in getraind worden dus dat is nooit weggegooid geld ook al is ze in de groei.

Die smeren zich waarschijnlijk voor 250m niet in wink

10

Re: Wetsuit voor kinderen

Het is inderdaad de jeugdafstand van de atc-triathlon in almere..

Vind een tri-suit in ieder geval wel een goed idee, want zou zonde zijn als ze heel veel tijd verliest bij het omkleden als ze goed gezwommen heeft, heb zelf mijn swimsuit ook bij sanden-sports vandaan, was me alleen niet opgevallen dat ze daar ook trisuits in kindermaten hadden ( eerlijk gezegd toen ook niet op gelet )

11

Re: Wetsuit voor kinderen

@marcelca ze hangen niet in de winkel maar je moet er even naar vragen zijn echt overjarige modellen de wetsuits.

12

Re: Wetsuit voor kinderen

Bleek schreef:

Die smeren zich waarschijnlijk voor 250m niet in wink

Nee, maar die lachen ons in onze wetsuitjes ook vierkant uit. En jij zegt dat maar ik weet het nog zonet niet. Openwater zwemmen is qua jeugd zeker zo groot zoniet groter dan triathlon. Bij die wedstrijden doen heel veel kleintjes mee die afstanden in die orde van grootte (250m) zwemmen. Ik kan me best voorstellen dat die wat prut opsmeren vroeg of laat in het seizoen zodat ze niet teveel afkoelen.

13

Re: Wetsuit voor kinderen

Als het alleen tegen de kou is dan zou ik van het voorjaar eens naar de decathlon gaan en een surf shortie voor 20  euro kopen. Die hebben ze daar ook in kindermaten. Ik heb dat zelf in mijn beginperiode ook gedaan. Minder snel dan mijn huidige wetsuit maar op 250m maakt dat heel weinig uit. (Je trekt zo´n pak wel veel sneller uit dan een echt pak)
Zag dat ze nu alleen nog dames maat 38 hebben (wel voor 9,95)

14

Re: Wetsuit voor kinderen

Helemaal met Joker eens, heb voor mijn kinderen ook bij Decathlon een surfpak gekocht, ze waren daar helemaal blij mee. En voor de kosten hoef je het niet te laten....

triathlon is 3x leuker!

15

Re: Wetsuit voor kinderen

HansH schreef:

Helemaal met Joker eens, heb voor mijn kinderen ook bij Decathlon een surfpak gekocht, ze waren daar helemaal blij mee. En voor de kosten hoef je het niet te laten....

Ze heeft een al een shorty van de decathlon, omdat in het buitenland ze regelmatig op een bodyboard ligt.

maar

Ik heb zelf ook in het begin gebruik gemaakt van een shorty maar ik vind dit absoluut niet lekker zwemmen, door de mouwtjes heb je niet echt vrije beweging om je arm naar voren te brengen bij borstcrawl en ik kreeg schuurplekken in mijn nek van de kraag van de shorty van het opzij adem halen..

Zij heeft best een behoorlijk goede zwemtechniek en zou toch zonde zijn als dit door een shorty enorm bemoeilijkt word.

Misschien een shorty aanpassen ( mouwen eruit knippen ) dat dit al een stuk verbetering zal zijn, en haar nek insmeren met iets zodat het niet zo schuurt


Het mooiste is als het niet te koud is dat ze een trisuit heeft dan hoeft ze zich ook niet om te kleden, dat zou wel fijn zijn op zulke korte afstanden.

Ze baalt zelfs een beetje dat de afstanden zo kort zijn maar ja dat is de jeugdafstand

16

Re: Wetsuit voor kinderen

Is het dan niet toegestaan om haar bij de senioren in te schrijven?

17

Re: Wetsuit voor kinderen

Roland_Amersfoort schreef:

Is het dan niet toegestaan om haar bij de senioren in te schrijven?

Ja is een goeie vraag maar,

Ik vind dat ze zich eerst maar is op de jeugdafstanden mag richten, het is tenslotte het eerste jaar dat ze dit doet..

en ze doet vanaf februari tot aan juni mee aan het triathloncircuit wat bestaat uit

- loop
- cross duathlon
- zwemloop
- tijdrit
- triathlon

en in augustus nog een scholieren triathlon


dus voor een eerste jaar maar is kijken hoe dit gaat, gaat dit er heel erg makkelijk af gaan we wel is even verder kijken, vind dat ik er nog wel een beetje moet beschermen tegen zichzelf.

Ze heeft een eigenschap ( die ik ook herken bij mezelf ), en wat zeker niet alle jonge kinderen hebben is dat ze heel erg diep kan gaan, haar conditie is goed maar haar doorzettingsvermogen nog beter

18 Laatst bewerkt door denniss (18-11-11 13:11:44)

Re: Wetsuit voor kinderen

Nee ze mag niet bij de senioren mee doen, tot 14 jaar is verplicht om met de jeugdafstanden mee te doen. Daarna beginnen ze met de 1/8 triathlons.

Je conditie en alles kan nog zo goed zijn het zijn wel kinderen en die zijn nog in de groei. bv. veel hardlopen is echt slecht voor spieren, pezen en gewrichten van de kinderen, daarom ook altijd pas na 13-14 5 km wedstrijden laten lopen. Daarvoor lopen ze in de triathlons 2,5 km langer niet om dat het dus niet goed is voor jonge kinderen.

19

Re: Wetsuit voor kinderen

marcelca schreef:

Zal is een mailtje naar de organisatie sturen wat gebruikelijk is bij jeugddeelname

Volledig wetsuit en zo'n handige veel te grote open water triathlon bril tijdens zwemmen, schijfje achter - 80mm voor en een aerohelmpje tijdens het fietsen, en natuurlijk compressiekousen tijdens het hardlopen. Met een grote ironman tattoo kan ze nog drie jaar wachten.

20

Re: Wetsuit voor kinderen

thijs schreef:
marcelca schreef:

Zal is een mailtje naar de organisatie sturen wat gebruikelijk is bij jeugddeelname

Volledig wetsuit en zo'n handige veel te grote open water triathlon bril tijdens zwemmen, schijfje achter - 80mm voor en een aerohelmpje tijdens het fietsen, en natuurlijk compressiekousen tijdens het hardlopen. Met een grote ironman tattoo kan ze nog drie jaar wachten.

Weet eerlijk gezegd niet wat dit toevoegd aan de discussie

Ze hoeft voor mij geen topprestatie neer te zetten, het blijft een kind, maar wil niet dat ze daar als enige straks in een badpak staat de rillen van de kou terwijl de rest wel voorzien is van een wetsuit..

En aangezien ik geen ervaring heb met jeugd bij triathlons vind ik het niet zo vreemd om een berichtje te sturen naar de organisatie, en gelukkig nemen die dit wel serieus en heb ik een netjes en duidelijk antwoord van hun gekregen.

21

Re: Wetsuit voor kinderen

Het enige wat ik daar on topic aan toe kan voegen is dat vanwege het moment in het seizoen het wellicht een wat onhandige keus is om een jeugd-serie aan een openwater-triathlon toe te voegen. De kans op koud buitenwater is natuurlijk aanzienlijk. Daarom ook in eerste instantie mijn opmerking over een zwembad-triathlon. Maar goed, je kunt er toch niks van zeggen. Misschien is de buitenwatertemperatuur in mei al acceptabel zonder wetsuit. Eerst maar de winter door.

22

Re: Wetsuit voor kinderen

@Marcelca wat was het antwoordt  van de  organisatie, ben ik wel benieuwd naar.

23

Re: Wetsuit voor kinderen

In het kort kwam het erop neer..

Dat de temperaturen afgelopen jaren in Juni tussen de 18 en de 20 graden lagen en de meeste jeugd gewoon zonder wetsuit zwom, zeker omdat het maar 250 meter is.

Ook kreeg ik te horen dat eventueel tri-suits ook in kindermaten verkrijgbaar waren

24

Re: Wetsuit voor kinderen

Haha, mijn dochter is drie, zal eens kijken of ik een wetsuit kan knippen uit een stuk bubbeltjes-plastic smile