1

Onderwerp: WK Ultraman

Het kan nog gekker dan de 226 afstand, namelijk de 515 afstand (verdeeld over drie dagen). Er wordt - uiteraard - gezwommen, gefietst en gelopen over afstanden om U tegen te zeggen.

Een van de kanshebbers (uiteindelijk DNF) heeft elke dag een videoverslag gemaakt, deze heb ik bij elke dag neergezet.

Pre-race filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=vu5f_JWe80Y

Dag 1:
10 km OW zwem gevolgd door een 145 km fietsrit met 2316 hoogtemeters.
http://www.youtube.com/watch?v=F0ULxJZ125A

Dag 2:
276 km fietsen. Hoogtemeters kon ik zo 123 niet vinden.
http://www.youtube.com/watch?v=YYhX7hBXQis

Dag 3:
84km hardlopen. Dat is dus een dubbele marathon. (Snelste tijd dit jaar 6:24:10)
http://www.youtube.com/watch?v=gtN60divpqs

De Braziliaanse Alexandre Ribeiro heeft dit WK gewonnen met een tijd van 22:09:54 en de snelste vrouw, de Amerikaanse Amber Monforte, deed er 24:42:02 over.

2

Re: WK Ultraman

Mooie wedstrijd. Zoiets moeten we in Nederland ook eens doen, van Schiermonnikoog naar Maastricht yikes

3

Re: WK Ultraman

10KM zwemmen 'and that's  the easy part'! Die vent is niet bij zijn hoofd!

4

Re: WK Ultraman

Roland_Amersfoort schreef:

10KM zwemmen 'and that's  the easy part'! Die vent is niet bij zijn hoofd!

En toch klopt dat wel.
10km zwemmen doe je in 2-2½ uur.
421km fietsen doe je (30/35km/u?) in 12-14 uur
84km lopen blijkbaar in 6½ uur.

Dan is het zwemmen slechts 10% van de tijd dat je bezig bent.
Peter zegt = mooie warming up smile

5 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (29-11-11 22:00:38)

Re: WK Ultraman

euhm, 2-2,5 uur?? Slechts een enkeling komt onder de drie uur, de meeste van deze toppers zitten tussen drie en vier uur. Maar ik reflecteerde naar mezelf:  270km op een dag vind ik niet echt enorme uitdaging qua afstand. Maar als ik alleen al denk aan 10km zwemmen dan knikken m'n knieen.

Een mens hoort uiteindelijk toch meer thuis op het land dan in het water!

Maar je kunt het ook anders bekijken. De eerste dag doen ze 250% van het normale triathlon zwemmen EN een halve fietsafstand. De tweede dag is 'slechts'  150% van de normale triathlon fietsafstand en verder niets. In mijn ogen is de tweede dag relatief veruit de makkelijkste.

6

Re: WK Ultraman

Maarten van der Weijden deed de 10km in Peking in 1u51. Geef toe, dat was goed voor goud.
Maar dan zou voor redelijke topper 2½u toch wel haalbaar moeten zijn? Die Jonas Colting die bij de video wordt genoemd heeft het record staan op 2u14.

En ikzelf (als ex-wedstrijdzwemmer) zie juist het minste op tegen 10km.
Ik zou bijvoorbeeld niet een willen beginnen aan het lopen van 84km smile

Das het leuke van triathlon, ieder heeft zn favoriet.

7

Re: WK Ultraman

de combinatie van na het, voor de meeste toch lange zwemmen, om daarna nog een zware fietsrit te rijden is zwaar.... Vergeet ook niet de omstandigheden die in Hawaii te vinden zijn. De dag erna een lange heftige fietsrit om op de derde dag een dubbele marathon te lopen.

De combinatie is echt loodzwaar. Denk dat de 3 dagen, ondanks het verschil in %, alle 3 verschrikkelijk heftig zijn. Nogmaals de omstandigheden........ Wauw respect.

8

Re: WK Ultraman

Roland_Amersfoort schreef:

270km op een dag vind ik niet echt enorme uitdaging qua afstand. Maar als ik alleen al denk aan 10km zwemmen dan knikken m'n knieen.

neem jij de lange duurtraining in het zwembad net zo serieus als de lange fietstraining?

9 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (30-11-11 19:50:06)

Re: WK Ultraman

thijs schreef:
Roland_Amersfoort schreef:

270km op een dag vind ik niet echt enorme uitdaging qua afstand. Maar als ik alleen al denk aan 10km zwemmen dan knikken m'n knieen.

neem jij de lange duurtraining in het zwembad net zo serieus als de lange fietstraining?

Die neem ik zeker serieus, maar lopen kan ik sinds een leeftijd van 10 maanden, fietsen sinds mijn vierde en zwemmen sinds mijn 33e levensjaar. Daarnaast ben ik geboren met longen in plaats van kieuwen, beschik ik over tenen zonder zwemvlies en een zeer dunne speklaag. Mag jij raden waar ik me meer thuis voel!

@pivdberg: de top3 had een gemiddelde van 3 uur, de rest was bijna allemaal langzamer..

10

Re: WK Ultraman

Eh, moeilijke vraag wink . Dat neemt overigens niet weg dat ik denk dat ik zonder problemen 10 km zou kunnen zwemmen als ik daarvoor zou trainen (    doe ik niet, ben ik te lui voor wink    ). Zeker als het zwemmen in een wetsuit is. 10 km zwemmen is echt niet te vergelijken met een dubbele marathon of 400 km fietsen met zoveel wind.

11

Re: WK Ultraman

maar 3,8 km zwemmen is ook niet vergelijken met 180 km fietsen of een marathon.......

12

Re: WK Ultraman

nee, zeker niet.

13

Re: WK Ultraman

toch vind ik het wel een mooi streven om het ooit te doen!

14

Re: WK Ultraman

Ik ben het daarmee oneens. 180 km fietsen op zich is nauwelijks een uitdaging. Toen ik een jaar of veertien was, fietste ik al met de fiets van mijn ma op 1 dag van Rotterdam naar Nijmegen en terug. Da's zo ongeveer 220 kilometer en dan zag ik dat niet eens als een sportieve uitdaging. Om dat zo snel mogelijk te doen is natuurlijk een ander verhaal, maar dat geldt ook voor 60meter hardlopen. Voor een getraind athleet is 180km nog steeds niet erg angstaanjagend, ook niet met wat wind, hitte en hoogtemeters.

Het gaat niet om het aantal uren, het grote verschil met lopen en zwemmen is, dat je bij het fietsen altijd wel vooruit blijft komen, ook al ben je nog zo moe. Bij zwemmen of lopen kun je zo vreselijk kapot gaan dat je niet meer vooruit komt. Dat geeft een mentale druk (met name bij het zwemmen) die voor mij volledig afwezig is op de fiets.

15

Re: WK Ultraman

was ik ook. Er is er ook een in wales. Voor hawaii moet je je kwalificeren door eerst een andere ultraman te doen.

Ik heb er wel eens naar gekeken. Je moet je kwalificeren, je rijdt op de openbare weg tussen het verkeer, er mogen maximaal iets van 30 atleten meedoen en het heeft amper wedstrijd karakter. En voor dat alles moet je een verschrikkelijke som geld neerleggen. En dan ook nog je eigen crew van 2 personen meenemen omdat de organisatie je geen drinken aanreikt.

Ik denk dat als je alles toch zelf moet regelen, en er bijna niemand mag meedoen omdat het "exclusief" moet blijven, en je toch je eigen crew moet hebben dat je er net zo goed een zelf kan organiseren.

Jammer, met het wedstrijd concept vind ik ook niets mis smile

16

Re: WK Ultraman

Hier in belgie heeft er iemand een dubbele IM gedaan alleen. Alle je kon meedoen en het bedrag dat je dan moest betalen ging naar een goed doel ik weet niet of dit al gepaseerd is intussen.