1

Onderwerp: amstel cold met triathlonfiets

hoi,

Ik heb een triathlonfiets ( cervelo P2 ) en mag meedoen met de Amstelcold race. Is het mogelijk om mee te doen met een triathlonfiets? Het is vast niet ideaal, maar ga je echt fysieke problemen krijgen. Heeft iemand ervaring met toertochten en klimmen met triathlonfiets?
Ik heb nog een oude "gewone" racefiets staan, zou ik die moeten gebruiken? Kanwel maar ik ben zo blij met mijn cervelo, daar wil ik graag mee trainen.

groeten Jeroen

2

Re: amstel cold met triathlonfiets

Staat dat niet ergens in de reglementen? Het lijkt me of bijzonder gevaarlijk als je ligt op je stuur (en dus nooit op tijd kan remmen of kan uitwijken) of bijzonder oncomfortabel als je continu je handen in de 'zij-grepen' hebt...

3

Re: amstel cold met triathlonfiets

Ik zou geen tijdritfiets gebruiken als ik moest kiezen.

Is de Amstelcold trouwens een winterversie van de Amstel Gold Race of is dat een typefout?

4

Re: amstel cold met triathlonfiets

Ik denk dat je het niet eens moet willen. Beter pak je je ouwe koersfiets.

5

Re: amstel cold met triathlonfiets

zal prima gaan, denk dat je verstandig genoeg bent om niet op je ligstuur in de groep te gaan afdalen.
Als de fiets je goed past en je geen (goede) koersfiets hebt gewoon lekker op de P2

6

Re: amstel cold met triathlonfiets

AGR is veel in pelotonnetjes en drukte rijden. Ik ken de set-up van je fiets niet, maar meestal is lang steunen bij de remmen niet prettig. In de beugels liggen is in een peloton ook niet zo'n aanrader, want je kunt niet veel corrigeren. Zelf ben ik een keer erg hard tegen het asfalt gegaan, omdat iemand op een triathlonfiets in een peloton schrok overeind kwam en heel hard is z'n rem kneep...

Gewoon op een oude koersfiets rijden dus en je mooie p2 gebruiken voor triathlons.

Veel succes trouwens!

JAB

7

Re: amstel cold met triathlonfiets

Ik rijd elke week hele delen van het parcours. Voor mij geen enkel probleem. Vanwege de drukte op zo'n dag is het echter wel twijfelachtig of het slim is met een TT bike aan te komen. Sowieso zal ik die dag eerder de rustige Voerstreek opzoeken, maar goed... Kom je met de TT bike, neem dan ook je verantwoordelijkheid. Anticipeer op je mede weggebruikers, ga niet in een groep hangen en het belangrijkste: doe geen compressiekousen aan!

8

Re: amstel cold met triathlonfiets

Ik weet overigens niet wat voor verzet je op die p2 hebt en wat voor benen je hebt, maar ik zou met m'n TT-fiets de cauberg niet opkomen ... wink

9

Re: amstel cold met triathlonfiets

Hej

allen bedankt voor jullie reactie. Met name om de veiligheid, maar ook dat het comfortabeler is moet ik maar met mijn oude tourfiets van start gaan.
Nu zou ik graag nog jullie gedachtenwillen weten over de training. In principe ben ik een triatheet. Op de TT fiets trainen is belangrijk. Echter voor de Amstel Gold race gebruik ik dus mijn tourfiets. Op welke fiets zal ik trainen? Zou ik het kunnen afwisselen. bijv korte trainingen op TT en lange op de tourfiets?

groeten Jeroen

10

Re: amstel cold met triathlonfiets

Ik rijd ook een p2, en ik woon in duitsland in een gebied dat erg lijkt op zuid limburg. Klimmen en dalen met een p2 is geen enkel probleem. Ik zou voor een toertocht gewoon de fiets gebruiken waar je het liefst op traint.

11

Re: amstel cold met triathlonfiets

Jeroen S schreef:

Hej

allen bedankt voor jullie reactie. Met name om de veiligheid, maar ook dat het comfortabeler is moet ik maar met mijn oude tourfiets van start gaan.
Nu zou ik graag nog jullie gedachtenwillen weten over de training. In principe ben ik een triatheet. Op de TT fiets trainen is belangrijk. Echter voor de Amstel Gold race gebruik ik dus mijn tourfiets. Op welke fiets zal ik trainen? Zou ik het kunnen afwisselen. bijv korte trainingen op TT en lange op de tourfiets?

groeten Jeroen

Ik train alleen in het begin van het seizoen op mijn TT-fiets. Verder in het seizoen heb ik genoeg aan de wedstrijden om mij prettig te voelen op de TT-fiets. Voor de andere training gebruik ik mijn toerfiets met ligstuurtje. Het is voor mijn niveau waarschijnlijk zwaar overdreven maar ik heb het idee dat mijn TT-fiets en de wielen zo stijver blijven.
Dit jaar heb de triathlon Alpe d'Huez op mijn toerfiets gereden en mijn plannen voor de Embrunman, ook op de toerfiets, zijn steeds moeilijker te ontwijken. Ook dat is een reden om op de toerfiets te trainen.

12

Re: amstel cold met triathlonfiets

Ik denk eerlijk gezegd dat het nauwelijks uitmaakt op welke fiets je traint, MITS je op beide fietsen je zithouding kan handhaven.

13

Re: amstel cold met triathlonfiets

Ik ben in het bezit van 2 fietsen een Cervelo P 3 carbon tijdritfiets en een Isaac Sonic Carbon gewone klassieke koersfiets zonder opzetstuur of wat dan ook
Duurtrainingen gaan bij mij altijd op de Isaac en de tempotrainingen met intervalblokken gaan op de P 3
In de groep van onze club met de Isaac
Voor sommige wedstrijden zoals de Embrunman zou ik de koersfiets pakken klimt toch net wat makkelijker en in de afdalingen stuurt het beter door de bochten heen
@ Jasper een fiets is gemaakt om op te rijden en het frame wordt echt niet slapper als je er veel op rijdt want dat merk je niet eens gedurende de  periode dat je ermee fietst
Spaakspanning kan bij de goedkopere wielen iets teruglopen of knappen maar bij de duurdere soort wielen zeker niet Ik kan het weten want ik fiets ongeveer 20.000 km per jaar en nog nooit is er bij mij een spaak geknapt of het gevoel gekregen dat mijn wielen slapper werden