1

Onderwerp: Beginner: wat heb ik nodig? En voldoet de fiets die ik wil kopen?

Hallo,
Ik speel al een tijd met de gedachte om me een keer aan een triathlon te wagen. Ik ben een zwemmer (train op dit moment 2x per week), met vrijwel geen loop- en fietservaring. Ik wil binnenkort beginnen met hardlopen en ben van plan om binnenkort een wat sportievere fiets aan te schaffen. Ik heb mn oog laten vallen op een crosshybride van Stevens (7x disc), maar met het oog op de triathlon die ik ermee wil gaan doen, vraag ik me af of dit een verstandig keus is?
Verder vraag ik me af wat ik nodig heb, ik heb geen loopschoenen en helm ed, dus dat sowieso, maar ik zie de noodzaak van een dure wetsuit nog niet zo in. Ik heb regelmatig als zwemmer openwater wedstrijden gedaan en daar is een wetsuit ten strengste verboden en ik heb het toen ook niet gemist. Een voor een 1/8 of 1/4 triathlon is het 500 of 1000m, dus ik ben vrij snel het water weer uit (zwom de km in openwater net binnen de 15 min). Hoe denken jullie daarover? Ik wil de traithlon in de zomer doen (Veenendaal ws) en ik denk dat het water dan toch wel boven de 18 graden is.
En is een triathlon pak handig? Ik zie mezelf nl nog niet echt omkleden van mn badpak naar fiets/loopkleding ed... Of kan ik met een broekje/t shirt erover in mn badpak fietsen?
Ik zie jullie tips graag tegemoet!
Mie

2

Re: Beginner: wat heb ik nodig? En voldoet de fiets die ik wil kopen?

Dag Mie,

leuk dat je triathlons gaat doen. Als je de fiets met name voor triathlongebruik wilt inzetten, zou ik op zoek gaan naar een racefiets ipv crosshybride.... Veenendaal kun je inderdaad zonder wetsuit doen, maar in het begin van het jaar is vaak toch wel erg koud... triathlon pak is erg handig maar ook niet noodzakelijk voor je eerste triathlon. Wisselt wel sneller, een shirt aantrekken over een nat badpak valt nog altijd tegen. Maar mijn kinderen doen het ook gewoon zo, hoor. Ik zou gewoon een keer 1/8e doen en kijken of je het leuk vindt. Dan ontdek je vanzelf wat je nog meer wilt kopen.....

Groet, Hans

triathlon is 3x leuker!

3

Re: Beginner: wat heb ik nodig? En voldoet de fiets die ik wil kopen?

Als je vanuit een zwemachtergrond komt en triathlons in de zomer plant dan lijkt een wetsuit me de laatste investering die je moet doen, zoals je zelf al zegt. Een triathlonsuit is wel handig, dat is wat prettiger fietsen dan met een zwempak onder een (fiets)broek. Dit is ook geen al te grote investering. Omkleden op de korte afstand zal niet lukken, alle regelementen die ik heb doorgelezen verbieden 'naaktheid' en de transitiezones zijn meestal open.

De grootste investering is dan een fiets, en dan zou ik voor een gewone racefiets gaan. Met een crosshybride kan je uiteraard deelnemen, maar dan zal je ook met een goede fietsconditie met een achterstand aan het lopen beginnen. Afhankelijk van je budget kan je naast de must-haves zoals een fietshelm en loopschoenen ook denken aan een opzetstuurtje.

4

Re: Beginner: wat heb ik nodig? En voldoet de fiets die ik wil kopen?

Als trisuit adviseer ik Rogelli, kost 45 euro (minder dan de gemiddelde fietsbroek) en je kunt er prima mee uit de voeten.  Zelfs 'voor een keertje' is deze investering al gauw de moeite waard.

Een wetsuit is niet alleen voor de wedstrijd, maar ook heeerlijk als je lekker ontspannen in buitenwater wilt trainen. Voor minder dan honderd euro koop je een leuke 2e hands en met een paar zwembadkaartjes verdien je dat zo terug.

5

Re: Beginner: wat heb ik nodig? En voldoet de fiets die ik wil kopen?

Bedankt voor jullie adviezen! Ik ga toch nog eens nadenken of ik dan toch geen racefiets zal kopen... Mss wel het verstandigst idd. Een trisuit is idd een overweging waard voor 45 euro.
Ik ben in de gelukkige positie dat zwembad trainingen mij niks kosten, dus er is veel voor nodig om me uit dat zwembad te krijgen, zelfs in de zomer wink.
Wat adviseren jullie voor een eerste triathlon, 1/8 of 1/4? Ik ben van plan vanaf maart 2-3x per week te gaan hardlopen en ga verder met 2-3x zwemmen. Fietsen weet ik nog niet goed hoe ik dat ga doen.

6

Re: Beginner: wat heb ik nodig? En voldoet de fiets die ik wil kopen?

Triathleten zijn redelijke watjes wat betreft watertemperatuur. Als jij 18+ prima vindt om in te zwemmen, dan heb je geen natpak nodig. Let wel; soms is de temperatuur te laag om zonder te mogen starten, maar dat zal in augustus niet het geval zijn.

Trisuit is handig, maar als je niet zeker weet of je vaker een wedstrijd gaat doen heb je er niet eentje per se nodig. De extra wisseltijd dankzij het aantrekken van een shirt maakt toch geen donder uit de eerste keer. Of je badpak fijn fietst is een ander verhaal.

Wat betreft de fiets, tja, lastig. Waarom is je oog gevallen op een crosshybride? Dat is toch een net-niet ATB?

7

Re: Beginner: wat heb ik nodig? En voldoet de fiets die ik wil kopen?

Ik  zou eerst 1/8ste doen, kun je wennen aan de chaos bij het zwemmen en de wissels. En voluit gaan, bij 1/4 is dat toch al weer wat lastiger. Kun je begin van de zomer doen, heb zelfs in Heerenveen wel mensen zonder wetsuit gezien...... Brrrrr. 3 x zwemmen Kost je veel trainingstijd als je beseft dat je het langst op de fiets zit..... Onderschat het fietsen niet.... Daar valt veel te winnen....

triathlon is 3x leuker!

8

Re: Beginner: wat heb ik nodig? En voldoet de fiets die ik wil kopen?

Met zo'n voorbereiding hoef je niet bang te zijn om met een 1/4 te beginnen als je dat leuk vind. Die 2+ uur kom je echt wel door.

Drie keer per week van de ene kant van dat bad naar de andere? Ik zou er knotsgek van worden!