1

Onderwerp: Nieuw en Crosshyrbride sneller maken?

Dag,

Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Eric, 37 jaar en ik woon in het mooie Twente.
Al een aantal jaren loop ik meerdere keren in de week tussen de 5 en 8 km en nu wil ik een 1/8 triathlon gaan doen.
Een jaar of 8 geleden heb ik eens meegedaan aan een 1/8e samen met een kennis en het is me altijd bijgebleven als een erg leuke ervaring.

Dit wil ik nu dus weer op gaan pakken, wat me vooral aanspreekt is de afwisseling. Ik ben een recreatieve deelnemer, met één complicatie namelijk een chronisch slechte rug (reuma in lichte vorm). Dat is de reden dat ik niet voor een racefiets heb gekozen, maar voor een cross-hybride met voorvering, 28 inch wielen (velg 2.4 cm breed) en 24 versnellingen en compleet Shimano Deore afgemonteerd. Fiets weegt ongeveer 10 kilo. De voorvering vangt die de ergste klappen uit, helaas ten nadele van een stukje snelheid en het weegt meer. Dat is de afweging die ik gemaakt hebt. Op zoek naar het compromis tussen snelheid en comfort. Ik denk dat ik op een racefiets te krom zit. Maar mogelijk zijn er mensen die met hetzelfde probleem te maken hebben. Ik hoor het graag!

Toch wil ik graag, op mijn niveau smile, zo snel mogelijk gaan. Heeft iemand nog tips waarmee ik mijn fiets toch sneller kan maken? Mijn budget is niet heel groot en ik zal de verbeteringen wat gefaseerd doorvoeren. Hebben jullie ideëen over wat de grootste invloed heeft op de snelheid? Waarschijnlijk de banden. Nu zitten er gewone hybride banden op en ik ga denk ik voor slicks. Maar welke? Een ligstuur? etc?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en alvast dank hiervoor!

Groet,


Eric

2

Re: Nieuw en Crosshyrbride sneller maken?

Hi Eric,

Slicks zijn een goed plan. Kijk eens of je de vork "uit kunt zetten" tijdens je triathlon. Ligstuurtje zal ook wel helpen, al zet je dan veel meer kracht vanuit je onderrug, dus ik zou er eerst een lenen en testten.

Mocht je toch aan een racefiets denken, er zijn verschillende modellen op de markt die een (relatief) comfortabele geometrie hebben, in Fiets heb ik daar wel eens een test van gelezen. Met een zadel vol met gel, een omhoogstaande stuurpen en bijvoorbeeld 25mm banden kom je dan een eind.

Succes!

3

Re: Nieuw en Crosshyrbride sneller maken?

Klikpedalen is uiteraard een hele goede investering die je kunt maken.

Je zou zelfs, wanneer de fiets V-brakes heeft ipv schijfremmen, kunnen overwegen om andere wielen te monteren waardoor je racebandjes kunt gebruiken. Daar zijn deze wielen iets te breed voor vermoed ik.


Krom zitten op een racefiets? dat is per persoon verschillend. ik jou mijn rug nog relatief recht, ook omdat ik niet de meest geweldige rug heb. Ook op een racefiets kan dat en dan ook nog die zitten, kwestie van een andere zadelafstelling en zorgen dat je jouw rug recht houdt.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp … 7415_n.jpg (even oude foto gepakt, zoals je kan zien zit ik nog aardig recht met  de rug)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

4

Re: Nieuw en Crosshyrbride sneller maken?

Bedankt voor je reactie. @Scighera; ik zie dat je in Hengelo woont, da's toevallig daar woon ik ook.
Wat betreft recht zitten, hier bedoel ik vooral mee redelijk verticaal zitten met een rechte rug en niet horizontaal recht zoals op je foto. Wat mij vooral 'nekt' is wanneer ik omhoog moet kijken, dus bij een horizontale rechte rug zoals op jou foto krijg ik last van mijn nek / ruggewervel.

Racebandjes staan hoog op mijn lijst. Nog goede tips voor een merk en type band (25 mm)?

@Vanzella: ik kan de voorvork niet locken, maar wel op gewicht instellen. Op de wedstrijddag zal ik dat zoveel mogelijk doen.
Ik denk dat ik, zoals jij zei, eerst een ligstuur leen of een goedkope uitvoering koop via marktplaats om te testen. Want nieuw, daar kun je je geld ook wel in kwijt.
Ik heb ook nog even gekeken naar die comfort racers, maar die liggen zwaar boven mijn budget.

Maar mogelijk zijn er goedkopere, 2e hands opties?

5

Re: Nieuw en Crosshyrbride sneller maken?

Ah, ging er dus ten onrechte vanuit dat het met jouw onderrug te maken  had.

25mm banden, hangt van het prijssegment af. Persoonlijk zou ik zeggen de Vittoria Rubino Pro vouwband, zal een 18e/stuk kosten uit mijn hoofd. GP4000s is ook goed, maar slijten snel vierkant. De Rubino Pro heeft goede grip op nat en rijdt niet snel lek is mijn ervaring (ik rij met 8.0bar).

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800