1

Onderwerp: Triatlon dagboek

Ik train nog niet zolang voor de triatlon (de eerste wedstijd moet nog komen..) en ik vraag mij af hoe jullie zaken bijhouden. Ik loop al langer en doe met Nike+. Werkt en bevalt prima, maar is enkel voor hardlopen.
Als ik zwem voor ik na afloop handmatig wat globale gegevens (tijdsduur is immers niet exact) in in Runkeeper via m'n telefoon. Als ik ga fietsen stop ik m'n telefoon vaak in mn tasje en dan tracked Runkeeper het.

Maar al met al vind ik het geen overzichtelijke manier om m'n training bij te houden en de progressie te checken.

Hoe houden jullie zaken bij?

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

2

Re: Triatlon dagboek

Trainingpeaks is ideaal, zelfs de gratis versie. Ik heb alles jaren bijgehouden in een Excel-file, maar gebruik sinds ik mijn trainingsschema's binnenkrijg op trainingpeaks ook dit medium. Zie https://home.trainingpeaks.com/

3

Re: Triatlon dagboek

Een excel bestand wat naast trainingsschema ook tevens logboek is. Ik heb er nu al een jaartje of 3 in staan. Ik vind het wel interessant om terug te scrollen smile

Zwemmen --> Het enige wat ik noteer is de gehele tijdsduur en hoe het zwemmen ging / waar ik eventueel op moet letten.

Fietsen --> KM teller geeft de afstand en tijd bij een duurrit, interval training op de fiets is altijd op tijdsduur dus dan hoef ik niets te 'loggen'. Ik noteer hoogstens hoe de training ging.

Lopen --> Suunto aan / suunto uit. Intervaltijden uitlezen adv programmaatje van suunto en in logboek stoppen. Wil ik de afstand van mijn duurloop weten dat heb ik of de pedometer of pech (indien ik in het bos heb gelopen smile)

Simpûl, alleen het hardlopen kost net een minuut extra tijd.

4

Re: Triatlon dagboek

Ik hield vroeger ook alles bij in een bestandje, maar werd het overtypen van gegevens beu, die ik ook digitaal had (Garmin).
Sinds dit jaar log ik alles op www.runningahead.com.  Voor lopen & fietsen: gewoon Garmin file uploaden.  Voor zwemmen: manueel ingeven.
Zo bestaan er tientallen websites, de ene met wat meer functionaleiteit/stats dan de andere.

5

Re: Triatlon dagboek

Ik heb niet veel ervaring met andere sites, gebruik nu eigenlijk al bijna 2 jaar Runkeeper. Veel trainingen vul ik gewoon handmatig in, ik heb niet altijd zin om m'n telefoon alles te laten tracken.. Enige wat ik daar mis is de optie "fitness/krachttraining"..

6

Re: Triatlon dagboek

ik zie qua logboeken altijd 2 'werelden'. De online (trainingpeaks, runkeeper, etc) en de niet-online.
Naast excel-sheets kan je hiervoor ook sporttracks gebruiken.
Het ligt er een beetje aan wat je wanneer wil loggen. trainingpeaks en sporttracks zijn ontzettend uitgebreid. Excel-sheet is uiteraard zo uitgebreid als je t maakt.

7

Re: Triatlon dagboek

ik ben een beroerde administrateur van trainingen. Dus heb ik maar een Garmin Xt910 gekocht (registratie op connecvt.garmin.com). Nu alleen nog de discipline opbrengen hem altijd mee te nemen. De looptraining van vanmiddag gaat hij alvast missen. Vergeten sad

8

Re: Triatlon dagboek

Elk seizoen start ik vol goede moed om m'n trainingen in een logboek te noteren, te downloaden, te tracken, ... En na een maand mis ik al meer gegevens dan dat ik er effectief ingevoerd heb.

Dus ... voor mij geen gedoe met schemaatjes en logboeken.

9

Re: Triatlon dagboek

Vanzella schreef:

ik ben een beroerde administrateur van trainingen. Dus heb ik maar een Garmin Xt910 gekocht

haha klasse! en zo zoekt iedereen z'n eigen excuus om de 910 aan te schaffen:) #isnogdrukmetzoeken

10

Re: Triatlon dagboek

Juhroen schreef:
Vanzella schreef:

ik ben een beroerde administrateur van trainingen. Dus heb ik maar een Garmin Xt910 gekocht

haha klasse! en zo zoekt iedereen z'n eigen excuus om de 910 aan te schaffen:) #isnogdrukmetzoeken


Haha, Had ik niet eens nodig, mijn vrouw vond dat ik hem moest hebben als kerstkadootje smile

11

Re: Triatlon dagboek

Vanzella schreef:
Juhroen schreef:
Vanzella schreef:

ik ben een beroerde administrateur van trainingen. Dus heb ik maar een Garmin Xt910 gekocht

haha klasse! en zo zoekt iedereen z'n eigen excuus om de 910 aan te schaffen:) #isnogdrukmetzoeken


Haha, Had ik niet eens nodig, mijn vrouw vond dat ik hem moest hebben als kerstkadootje smile

zo'n vrouw wil ik ook wel! Sterker nog, die willen we waarschijnlijk allemaal wel:-)

12 Laatst bewerkt door Sander B (19-02-12 17:43:19)

Re: Triatlon dagboek

www.bikeplanner.com

Gratis (je mag doneren) en het beste van garminconnect en polarprotrainer gecombineerd.
Je kunt je traningen openbaar of prive houden.

Grote voordeel vind ik dat het niet zo veel poespas als sportracks heeft en dat de grafieken niet alleen voor de looks zijn zoals bij garmin connect maar dat je er ook echt wat mee kan.
Zo kan je bijvoorbeeld heel gemakkelijk (gewoon met de muis) een deel van de grafiek selecteren voor de data over die selectie (snelheid etc.)
Ander voordeel is intervaldetectie. Als je langer in een bepaalde hartslagzone zit geeft ie dat in de grafiek duidelijk aan als blok interval. Je ziet dan in 1 oogopslag al wat je prestaties waren. En ook confronterend dat je bij een lsd training wellicht toch weer te hoog hebt gezeten.
Ander leuk dingetje is wattage.
Hoewel dat in nl niet echt zuiver is berekent ie aan de hand van gewicht en hoogteverschil tijdens een lange klim (alpe d'huez ofzo) wat je aan wattage moet hebben weggetrapt.

Kortom 1 overzichtelijke grafiek met alles erin en vele mogelijkheden om je training of wedstrijd helemaal uit te pluizen.
En ja, je hebt ook een gps kaartje om je rondje te bekijken.