1

Onderwerp: Overgang fietsen --> hardlopen

Ik heb gezocht op het forum maar kan hier niets over vinden..

De overgang van het fietsen naar het lopen is toch iets apparts.
Hoe gaan jullie hier mee om, na 3 kwart triathlons telkens weer tegen dit probleem aangelopen dat ik niet optimaal kan lopen na het fietsen..
Met de achste triathlon heb ik hier overigens geen last van..
Tips hiervoor? Qua training/ voeding of iets anders?

2

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

Oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen. Het wordt een keer makkelijker (minder lastig), maar het gaat niet vanzelf. Als je iets online wilt zoeken, zoek dan op "koppeltraining".

3 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (20-02-12 22:24:33)

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

Elke dag fietsen naar je werk, en dan hardlopen naar de creche. Na een paar weken / maanden wen je er aan  tongue

Het andere voor de hand liggende advies: niet te hard fietsen....

4

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

Hoort gewoon bij de charmes van de sport. Bij de wintertriathlon is de wissel fietsen/schaatsen zo zwaar, bijna iedereen staat enkele rondjes te waggelen. Het is altijd weer een mooi moment als je na een minuut of 5 waggelend lopen of schaatsen, afhankelijk van je getraindheid/vorm weer een beetje in het normale ritme komt.

5

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

er zijn er veel die last hebben van de wissel fietsen-lopen, ik heb het vooral altijd lastig met de wissel zwemmen-fietsen  roll

6

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

el corredor schreef:

er zijn er veel die last hebben van de wissel fietsen-lopen, ik heb het vooral altijd lastig met de wissel zwemmen-fietsen  roll

Ik heb er bij het verlaten van het PF wel eens eentje volle bak de berm in zien denderen... Leek wel stomdronken maar had blijkbaar de overgang van een liggende houding naar rechter op op de fiets nog niet verteerd. Hij fietste overigens verder uitstekend want binnen de kortste keren kwam hij er weer langs, maar wel inclusief rosbief op zijn been. Lekker dan.

7

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

Dat was dus een overgang fietsen - grasmaaien?

8

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

Als de problemen tijdens het lopen na twee kilometer niet weggaan, kan geen koppeltraining je helpen. Dan is het waarschijnlijker een kwestie van te hard zwemmen of fietsen op de wedstrijddag. Of te weinig fitness in één van de eerste twee disciplines. En ik zou niet weten wat af en toe een stukje lopen van de fiets daar aan gaat veranderen.

9

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

@Nicole

Heel bekend hoor. In mijn eerste jaren steevast na de 1e km kuiten rekken, kon niet meer lopen.
Later begon ik met "trainings schema's" te werken en daar stond opeens in :

5 fietsen - 1 lopen - 5 fietsen - 1 lopen...............8 series

Zo zijn er nog tal van variaties mogelijk, maar als je dit soort grappen gaat trainen dan komt het een keer goed.

Ter geruststelling, ik loop nu na het fietsen even hard (of langzaam, hoe je het nomen wilt) als tijdens een losse looptraining..............en daar zal nu ook wel wat commentaar op komen  big_smile

Train ze..................en het komt allemaal goed

10

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

Erop trainen is in elk geval al een goed begin. Ook kun je je fietspositie eens in vraag stellen of die mischien niet een beetje aangepast kan worden. Liever een beetje minder airo en iets meer comfort dan half afgebroken aan het looponderdeel te beginnen. Ikzelf moet ook niet op te hard dempende schoenen lopen anders krijg ik een dood gevoel in mijn benen.

11

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

petitmas schreef:

Ter geruststelling, ik loop nu even hard (of langzaam, hoe je het noemen wilt) als ik fiets..............en daar zal nu ook wel wat commentaar op komen  big_smile

mad

12

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

Zie nu pas hoe dom het er staat, dank Roland

Moet dus zijn :

Ik loop (bijvoorbeeld 10 km) na een fietstraining even snel als diezelfde 10 km in een losse looptraining.

Dat staat beter................dus kom maar op met dat commentaar :-)

13

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

Ik denk dat de overgang fietsen - lopen niet te trainen valt (als in dat je je lichaam sneller de loopbeweging oppakt), maar dat het mentale aspect erg zwaar meespeelt. En dat valt wel te trainen dmv koppeltrainingen. Dan weet je hoe je lichaam zal gaan reageren en hoe je benen aan zullen voelen. Je zal toch elke keer weer door die eerste 2km moeten komen, daarna gaat het vanzelf beter.

14

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

Bleek, daar ben ik het zeker niet mee eens. Ik had ook erg veel moeite met de overgang. Kramp en ademhalingsproblemen traden vaak in de eerste paar honderd meter op. Toen ben ik drie koppeltrainingen per week gaan doen en na enkele maanden had ik geen enkele last meer van de overgang.

15

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

Wat ook helpt: in de laatste kilometers je trapfrequentie aanpassen naar loopfrequentie (dus ongeveer 90 rpm), wat rechtstaand gaan fietsen, beetje kuiten rekken, ...  En dus ook niet tot vlak voor T2 volop gas blijven geven.

16

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

ghen schreef:

Wat ook helpt: in de laatste kilometers je trapfrequentie aanpassen naar loopfrequentie (dus ongeveer 90 rpm), wat rechtstaand gaan fietsen, beetje kuiten rekken, ...  En dus ook niet tot vlak voor T2 volop gas blijven geven.

Oww, dat ga ik proberen in de koppeltraining!
Lijkt me een goed plan..
Ga ook vanaf nu na spinning even rennen op de loopband..
Nog meer tips zijn altijd welkom!!

17

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

ghen schreef:

Wat ook helpt: in de laatste kilometers je trapfrequentie aanpassen naar loopfrequentie (dus ongeveer 90 rpm), wat rechtstaand gaan fietsen, beetje kuiten rekken, ...  En dus ook niet tot vlak voor T2 volop gas blijven geven.

dat doe ik ook en dat helpt bij mij ook wel moet ik zeggen.

een beetje stretchen en uit je ligpositie komen, rug rechten...

18

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

Roland_Amersfoort schreef:

Bleek, daar ben ik het zeker niet mee eens. Ik had ook erg veel moeite met de overgang. Kramp en ademhalingsproblemen traden vaak in de eerste paar honderd meter op. Toen ben ik drie koppeltrainingen per week gaan doen en na enkele maanden had ik geen enkele last meer van de overgang.

Maar heb je dan minder last (dan zou je dus harder kunnen fietsen of lopen (en krijg je dan wel weer last?)) of kan je beter met de problemen omgaan? Die ademhalingsproblemen zijn herkenbaar, daar heb ik altijd een kilometer of 2 last van.

Ik ken geen atleten die zeggen dat ze dankzij hun koppeltraining al na 500m lekker lopen. Nou ja, behalve als ik jouw post zo moet interpreteren smile Nogmaals, ik ben van mening dat het wennen aan het 'fietsbenen gevoel' het doel is van een koppeltraining, en niet het lichaam proberen aan te leren dat na het fietsen de benen beter moet voelen voor het lopen.

Ik denk, dat als je beter wilt lopen na het fietsen, dat je dan frisser van de fiets af moet stappen. Dat kan je op verschillende manieren bereiken (meer op het fietsen en zwemmen trainen, minder hard fietsen of zwemmen tijdens de wedstrijd).

En - zoals al enkele malen aangestipt - de fietspositie! Als ik van mijn racefiets afstap en moet gaan lopen is het $%#$^%, terwijl de TT voor relatief betere benen zorgt. Een verschil in houding geeft een verschil qua spierbelasting.

19

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

nou hier is die atleet, ik loop altijd prima de eerste paar 100m na het fietsen. Rij op een racefiets met ligstuur, knal door tot de streep en speer weg uit T2 met de team triathlon in Enschede moet ik ook altijd de eerste km op de rem terwijl ik nooit de sterkste loper ben.
ik zeg oefenen oefenen oefenen!!!

20

Re: Overgang fietsen --> hardlopen

draak schreef:

nou hier is die atleet, ik loop altijd prima de eerste paar 100m na het fietsen. Rij op een racefiets met ligstuur, knal door tot de streep en speer weg uit T2 met de team triathlon in Enschede moet ik ook altijd de eerste km op de rem terwijl ik nooit de sterkste loper ben.
ik zeg oefenen oefenen oefenen!!!

Helemaal mee eens.