1

Onderwerp: Alpe d'Huez triathlon 2012

Dit jaar ga ik meedoen  met de Alpe d'Huez triathlon korte afstand. Hierbij is het fietsparcour ongeveer 15km dalen van het stuwmeer naar de voet van de Alpe om vervolgens nog 15km de berg omhoog te fietsen. Ik twijfel over welke fiets ik hiervoor ga gebruiken, mijn tijdritfiets of mijn racefiets. Uiteraard zal ik het verzet aanpassen aan de omstandigheden, dus dat is geen issue. Het gaat mij er vooral om of de positie op de tt-fiets nog wel voordeel oplevert vwb de aerodynamica en of deze houding vol te houden is tijdens het klimmen. Misschien zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze triathlon en de materiaalkeuze.

Gr.

2

Re: Alpe d'Huez triathlon 2012

Gaaf! De hele triathlon staat ook nog op mijn verlanglijst. Ik heb nog geen ervaring met deze triathlon, maar ben wel vaak genoeg de Alpe opgereden. Mijn antwoord is heel simpel, gebruik een gewone racefiets, een tijdritfiets biedt geen enkel voordeel.

3

Re: Alpe d'Huez triathlon 2012

Kijk eens naar een klimtijdrit in de Tour, wat voor fietsen gebruiken ze daar?

Gewone racefiets.

4

Re: Alpe d'Huez triathlon 2012

Cees schreef:

Ik twijfel over welke fiets ik hiervoor ga gebruiken, mijn tijdritfiets of mijn racefiets.

Volgens mij is liggen in je ligstuur flink gevaarlijk tijdens de afdaling en misschien ook wel verboden, ik zou er even de reglementen op naslaan. (Ik kan mij herinneren dat Chris McCormack vorig jaar een tijdstraf kreeg voor het liggen in het ligstuur tijdens een afdaling, Zurich 2011.) Klimmen in een liggende positie is volgens mij niet gebruikelijk/prettig/effectief, ik zou gewoon je racefiets nemen..

5

Re: Alpe d'Huez triathlon 2012

Vorige jaar gedaan, ook de korte afstand. Een erg mooie triathlon waar ik meer dan 100% genoten heb.
Ik heb het gedaan op mijn gewoon race fietsje. Opzetstuur tt-fiets of iets dergelijks heeft geen voordelen. Bij de lange afstand gebruikten ze de tt-fiets wel.
De afdaling vanaf het meer naar de voet van de Alpe, is geen hele lange en steile afdeling, maar meer in de categorie; hoge brug. Dus van afdalen kun je eigenlijk niet spreken.

Zoals ik al zei, het is een erg mooie triathlon, alles is goed geregeld, genoeg eten en drinken onderweg, en gewoon genieten van de omgeving. Zwemmen in helder blauw meer waar je de bodem niet van kunt zien, fietsen over goede wegen, lopenparcours boven op de berg!

6

Re: Alpe d'Huez triathlon 2012

Bedankt voor de reacties. Zoals RikJ al zegt, de 'afdaling' is niet steil. Zie hieronder het profiel van het parcours. Op het vlakke stuk lijkt mij dat er wel wat tijdwinst te halen is door te fietsen met ligstuur. Echter de afdaling ben je met 20 minuten klaar mee, klimmen duurt wel een uurtje dus dan denk ik toch maar te kiezen voor de gewone racefiets.

http://www.alpetriathlon.com/2012/images/CD-denivele.jpg

7

Re: Alpe d'Huez triathlon 2012

Ga voor de racefiets. Ook op het vlakke heb je daar veel voordeel van. Ondanks dat het een non-draft wedstrijd is wordt er gestayerd als een malle ivm een massastart a 1200 man en het daardoor echt druk is op de weg. Een racefiets is dan gewoon veiliger...

Cervelo P2 2015 ~ FFWD disc ~ Veltec Speed 6.0 voor ~ ISM PN 1.1 zadel
Stevens Carbon Force II ~ Veltec Speed 6.0 achter ~ Shimano Ultegra ~ Adamo zadel

8

Re: Alpe d'Huez triathlon 2012

Vorig jaar heb ik de lange afstand gedaan. Met de racefiets maar wel met opzetstuurtje. Ik heb er veel plezier van gehad. Bergop zit het niet in de weg en op het vakke en in de overzichtelijke afdalingen is het erg prettig. Met opzetstuur vint ik het makkelijker om energierepen e.d. open te scheuren en verder kan ik wat mee van houding wisselen. Op de korte afstand zal dit alles minder spelen.
Veel plezier!