1

Onderwerp: Crankstel Tijdritfiets.

Beste sportgenoten,

Al geruime tijd ben ik aan het oriënteren naar een tijdritfiets en ben op de P2 van Cervélo uitgekomen met FFWD F6R wielen. Mooie fiets lijkt mij,  nu zit ik met de vraag wel Crankstel er het beste bij deze fiets past!!! 50/34 of 53/39 Wie kan mij adviseren??
ik verneem graag jullie advies!!

Groet Thierry

2

Re: Crankstel Tijdritfiets.

Dat hangt niet van de fiets af, maar van het terrein waarop je wil gaan fietsen.

Zonder meer details daarover zou ik een compact 50/34 aanraden, daarmee kan je zowat overal weg.

3

Re: Crankstel Tijdritfiets.

Ik weet niet of ik zonder meer een 50/34 zou aanraden voor een tijdritfiets. Als je niet van plan bent om deze fiets op heuvels >7% te gaan gebruiken en je bent een beetje in vorm dan kom je met 39x25 overal ook wel boven. En als je triathlons gaat doen waar heuvels>7% in voorkomen dan vraag ik me af of je een tijdritfiets wilt gebruiken in plaats van een gewonen racefiets.

Maar dat het zonder verdere informatie lastig adviseren is ben ik met je eens.

4

Re: Crankstel Tijdritfiets.

Een 34 is inderdaad niet zo nuttig, maar dan hoef je nog niet gelijk een 39x53 te kopen. Als ik zou mogen kiezen, dan zou ik een 39x50 kiezen, met een vlakke (11-20?) cassette.

Ik fiets tegenwoordig vrij makkelijk moyennes tussen 35 en 40 per uur op de 39 en ik ben nog steeds van mening dat die grote 53 of 54 platen alleen nuttig zijn voor (semi-)profrenners.

5

Re: Crankstel Tijdritfiets.

Ik zou het 34/50 crankstel aanraden, de kettingbladen hebben een steek van 110mm (ik ga even uit van Shimano/FSA/Rotor). Een "normaal" crankstel (39/53) heeft een steek van 130mm. Eventueel kun je wel kettingbladen 53 en 39 met een steek 110mm kopen, maar een kettingblad kleiner dan 38 is er niet in 130mm. Dus je bent qua mogelijkheden wat variabeler als je van blad wilt wisselen.

Met welke maat bladen je werkelijk gaat rijden is meer afhankelijk van je persoonlijke fysieke mogelijkheden en zaken die Maca aangeeft.

6

Re: Crankstel Tijdritfiets.

Roland_Amersfoort schreef:

Een 34 is inderdaad niet zo nuttig, maar dan hoef je nog niet gelijk een 39x53 te kopen. Als ik zou mogen kiezen, dan zou ik een 39x50 kiezen, met een vlakke (11-20?) cassette.

Ik fiets tegenwoordig vrij makkelijk moyennes tussen 35 en 40 per uur op de 39 en ik ben nog steeds van mening dat die grote 53 of 54 platen alleen nuttig zijn voor (semi-)profrenners.

40 per uur met een 39 voor? Dan heb je de ketting achter op de 11, of trap je met een cadans van ruim boven de 100 lijkt me. Ik ben het met je eens dan een 53 op het vlakke alleen met een enorme rugwind voordelen biedt ten opzicht van een 50, en dat er wel heel veel tegenwind moet staan wil je een 34 nodig hebben.

7 Laatst bewerkt door Vanzella (07-03-12 17:45:59)

Re: Crankstel Tijdritfiets.

Plus bij een snelheid van 30 a 32 wat een veelvoorkomende rij snelheid is zit je met een compact altijd te kloten tussen binnen en buitenblad (als je geen zeer schuin lopende ketting wilt). Dus voor een TT fiets is een 39 met 50 of 53 aan te raden.

Mijn 54-44 is wat overdreven, maar dat is het nadeel van een gebruikte TT fiets kopen van een prof. Ik heb dus verschillende cassettes voor verschillende parcoursen/omstandigheden om dat te ondervangen. Ik moet zeggen 54-11 op de tacx klinkt wel geweldig smile Alleen jammer dat ik het maar een minuutje volhoud...

8

Re: Crankstel Tijdritfiets.

Vorig jaar de IM 70.3 van Mallorca gereden met 53-39 en 12-25. Er zaten stijgingspercentages tot 9-10% in een lange klim (duurde uit mijn hoofd ongeveer 7,5 kilometer).
De "25" niet nodig gehad, bleef in reserve.
Als je echt stijle (en veel) hellingen wilt rijden is een compact mss aan te raden of een cassette tot 27-28 tanden. Dan moet je wel overwegen of een tijdritfiets nog handig is en of je niet beter op je normale racefiets kunt gaan rijden.

Veel hangt af van de aard van het parcours, het aantal hellingen, de stijgingspercentages en de klimkilometers.

9

Re: Crankstel Tijdritfiets.

Oke dat is idd. wel handig wat meer informatie!! Ik ben nu een jaar actief in de Triathlon sport en heb dit op een normale racefiets gedaan de Giant TCR. Nu wil ik naast deze fiets een tijdritfiets gaan gebruiken. De wedstrijden zullen veelal in Nederland zijn en wellicht volgende jaren naar het buitenland?? Met klimmen hoeft dus nu nog geen rekening gehouden te worden.

10

Re: Crankstel Tijdritfiets.

Maca944 schreef:
Roland_Amersfoort schreef:

Een 34 is inderdaad niet zo nuttig, maar dan hoef je nog niet gelijk een 39x53 te kopen. Als ik zou mogen kiezen, dan zou ik een 39x50 kiezen, met een vlakke (11-20?) cassette.

Ik fiets tegenwoordig vrij makkelijk moyennes tussen 35 en 40 per uur op de 39 en ik ben nog steeds van mening dat die grote 53 of 54 platen alleen nuttig zijn voor (semi-)profrenners.

40 per uur met een 39 voor? Dan heb je de ketting achter op de 11, of trap je met een cadans van ruim boven de 100 lijkt me. Ik ben het met je eens dan een 53 op het vlakke alleen met een enorme rugwind voordelen biedt ten opzicht van een 50, en dat er wel heel veel tegenwind moet staan wil je een 34 nodig hebben.

Zoals in vorig draadje gemeld, ik trap inderdaad graag een vrij hoog ritme. Op de 39x13 kom ik makkelijk tot 45 per uur. Dan heb ik op de  binnenring dus nog twee versnellingen over.

11 Laatst bewerkt door Joostoz (08-03-12 02:14:04)

Re: Crankstel Tijdritfiets.

Ik rijd zelf een tijdrijfiets 39X53 met 11-23 cassette. Melbourne is redelijk vlak als je langs het strand blijft rijden, maar ook genoeg heuvels ten oosten van de stad. Ik rijd 90% van de tijd op de 53, alleen als het echt omhoog gaat schakel ik naar de 39 (en voor stoplichten!). Ik denk dat als je een redelijke fietsconditie hebt, een 39x53 meer nut heeft dan een 34x50. Let wel, ik gebruik zelden de 53-11 (alleen bergaf, bij 60km/u en harder).

Ik kocht een TCR racefiets met compact crankset (34X50) en heb de winkel na een week gevraagd deze om te wisselen voor een 39x53. Ik werd gek van het de hele tijd moeten wisselen van blad voor, kon mijn ritme totaal niet vinden.

Disclaimer, ik ben denk ik een redelijke fietser, <2.30 voor HIM, rond 1 uur voor OD.