1

Onderwerp: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

Zojuist een verslag gezien van triathlon Schagen: http://www.youtube.com/watch?v=2b5VQvbO … ture=share

Dit is een niet-stayer wedstrijd, maar wat opvalt is dat bijna de hele tijd dat er gefilmd wordt, je wel het stayeren in beeld ziet komen. Uiteindelijk wordt wel gezegd dat de heren een stop&go hebben gehad, maar de dames (die uiteindelijk met z'n 3en samenwerken, lijkt het) dus niet.

Wat vinden jullie hiervan? En is een stop&go wel genoeg? Moet er niet harder afgerekend worden.

Zelf vind ik het plezier aardig bederven. Het scheelt écht veel als je stayert of niet... Doe dan mee aan een stayerwedstrijd ofzo...

2

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

Het toestaan van stayeren in een triatlon waar stayeren niet toegestaan is ligt aan de deelnemers zelf maar ook aan de jury Een keer waarschuwen moet genoeg zijn en is dit niet zo dan weg wezen DSQ gewoon uit de wedstrijd nemen
Ik zeg maar zo Zachte heelmeesters maken stinkende wonden m.a.w gewoon harder optreden tegen stayeren

3

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

Heb het verslag ook zitten kijken, was inderdaad niet mis met plakken. Nou heb ik er persoonlijk nooit erg veel last van want niemand wil achter mij zitten (vanwege sloom) maar erg netjes is het niet. Ik vind het slap.

De mevrouw die in Rijssen als winnares van de 1/8e gehuldigd is, was in de wedstrijd echt stront-irritant met stayeren. Reed ze alleen dan kon ik haar inhalen, kwam mij een groepje (ook stayeraars, NTB-jury schitterde door afwezigheid) voorbij dan hing ze daar weer achter. De dames achter haar hebben (wat ik er van heb waargenomen) de wedstrijd op eigen kracht afgelegd. Had mevrouw de "winnares" dat ook gedaan, dan was ze niet op het podium terecht gekomen. Als je dat vanaf de fiets in de wedstrijd gadeslaat, dan zit je toch wel met kromme tenen.

Eens met Triathleethans; waarschuwen en anders opdonderen.

4 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (24-08-11 15:36:08)

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

In dat filmpje maken ze het inderdaad wel ERG bont! En dat met de jury er vlak achter, onbegrijpelijk. Dit is pure competitievervalsing door gebrek aan jurering en sportiviteit.

Afgelopen zaterdag werd er in Veenendaal best wel streng opgetreden. Ik heb een stuk of vijf deelnemers een stop&go zien krijgen, en die gevallen waren allemaal terecht. Of er atleten uit koers zijn genomen weet ik niet.

Overigens, volgens mij kan er per deelnemer toch ook maar 1 keer stop&go worden gegeven, op de volgende overtreding volgt automatisch diskwalificatie. Dat lijkt me reglementair zeker wel streng genoeg, maar handhaven van dat reglement is inderdaad een andere kwestie.

5

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

Vorige week een tijdrit gereden en zelfs daar zag ik er bij elkaar in het wiel hangen. Bij de powerman van ook verschillende gezien meestal groepjes van die toppers die amper 3m van elkaar hangen ipv de voorgeschreven 10.

6

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

Ik erger me groen en geel aan dit soort onsportief gedrag, afgelopen zaterdag in Anna Paulowna heb ik een paar keer een duotje ingehaald, 1 keer bleef zo´n hufter effe aan mij plakken.

7

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

Ik werd ooit eens ingehaald door en stayerend groepje van 3. Juist op het moment dat ze mij voorbij reden kwam de jury eraan..........De rest is wel te raden.

Overigens zal de jury je nooit direct uit koers nemen. Als atleet heb je altijd nog de mogelijkheid om tegen een DSQ in beroep te gaan als je het er niet mee eens bent.

8 Laatst bewerkt door Triatleethans (24-08-11 22:09:37)

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

@ Remko Weet je wat lachen is
In de Ironman van Zurich 2008 haalde ik na 90 km een heel groepje van een man of 15 in en ik dacht die zie ik niet meer terug Rij ik met 40 km per uur voorop hoor ik op een gegeven moment geklets achter mij
Heel dat groepje zat gewoon lekker in mijn wiel en dit ongeveer 15 km lang tot op een gegeven moment ik rij gewoon 15 meter achter dat groepje had geen zin om verder energie te verspillen
Een Jury motor passeerde mij en zag de hele groep rijden en bijna een ieder van deze groep kreeg een kaart en zo hoort het
In een Ironman betekend een kaart 6 minuten penaltybox

9

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

Met alle respect maar kunnen wij op dit niveau ons niet beter met andere dingen bezighouden. In een ergste geval scheelt het je een keer misschien een 10 euro prijzengeld, of misschien 20. Dat de NTB dan "schittert door afwezigheid", tja ga zelf maar eens op een motor zitten.

Ik ga een rondje fietsen, misschien dat ik het dan nog eens leer...

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

10

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

Cesar schreef:

Met alle respect maar kunnen wij op dit niveau ons niet beter met andere dingen bezighouden. In een ergste geval scheelt het je een keer misschien een 10 euro prijzengeld, of misschien 20. Dat de NTB dan "schittert door afwezigheid", tja ga zelf maar eens op een motor zitten.

Ik ga een rondje fietsen, misschien dat ik het dan nog eens leer...

Cesar

mm, eigenlijk een van de weinige regels die er toe doet tijdens een triathlon ... dus als je je over 1 regel moet bezighouden dan is het deze wel tongue Overigens terecht wat je zegt over de NTB; die hebben lang niet genoeg mensen om het allemaal in de gaten te houden. Gewoon jammer dat sommige mensen niet kunnen winnen zonder vals te spelen smile

11

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

Het gaat me ook niet om het prijzengeld, maar ik doe toch aan een wedstrijdje mee om me te meten aan anderen. Als dat niet op een eerlijke manier kan, dan heeft het geen zin. Dan kun je net zo goed uitsluitend trainen en gaat het plezier in de sport snel verloren (voor mij althans).

En voor wat betreft het tekort aan juryleden: in het filmpje gaat het wel over de top-3 in de wedstrijd! Er zal toch minstens 1 jurymotor zijn geweest en er staan er ook altijd wel een paar langs het parcours. Dus dat vind ik in dit geval echt geen excuus.

12

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

Volgens mij wordt er in het filmpje duidelijk gemeld dat men een stop & go heeft gekregen, dus er zal ook wel sprake geweest zijn van een jury die deze straf heeft opgelegd?

13

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

het is net als een een met alle andere sporten. We zoeken de limiet op.
Heb ook nog nooit een voetbal wedstrijd gezien waarbij de scheidsrechter geen 1 x heeft hoeven fluiten......

14

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

Gewoon op alle 1/8 Triathlons stayeren toestaan en meteen de "stayer"-stuurtjes afschaffen.

15

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

Ze hebben zichzelf in ieder geval geen goede reputatie gegeven onder het oog van de camera. Want je bent pas een echte sporter als je het spelletje ook eerlijk speelt, ik zou het in ieder geval niet tegenover mijzelf (en andere triatleten) kunnen verantwoorden!

16

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

Met stayeren is het een heel andere sport, dan is het een kwestie van hard zwemmen om bij het peloton aan te sluiten, je sparen/verschuilen bij het fietsen en dan komt het op hardlopen aan. Ik zag de OD van Londen op tv, de vrouwen fietsten in 1 groot peloton en de mannen in 2 pelotons. Ik vind het echt niks dat stayeren, maar misschien zeg ik dat ook wel omdat fietsen mijn sterkste onderdeel is.

17 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (26-08-11 15:57:04)

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

draak schreef:

het is net als een een met alle andere sporten. We zoeken de limiet op.
Heb ook nog nooit een voetbal wedstrijd gezien waarbij de scheidsrechter geen 1 x heeft hoeven fluiten......

Ik begrijp wat je bedoelt, maar in het filmpje was daar geen sprake van. Zou men 8 of 9 meter afstand hebben dan gaf ik je groot gelijk, het is topsport en dan zoek je grenzen op. Maar zoals in het filmpje, dat vind ik gewoon compleet negeren van de regels. En dan in het interview koelbloedig toegeven dat je hebt 'samengewerkt'  en dat je alleen een stop&go hebt gekregen vind ik pure minachting voor de sport.

18

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

Inderdaad. Stop en Go's zijn te weinig. Gewoon enkele minuten de penalty box in. In NL heb ik nog nooit iemand in de penalty box gezien. In Belgie zijn ze daar veel consequenter in. Op alle niveau's.

19

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

Wijnand, er is er een op hol geslagen met Google vertalingen... geloof niet dat dit iets met triathlon te maken heeft.

20

Re: Stayeren in niet-stayerwedstrijden

Dorter schreef:

Wijnand, er is er een op hol geslagen met Google vertalingen... geloof niet dat dit iets met triathlon te maken heeft.

Zag er grappig uit maar idd weinig met triathlon te maken. Ban en verwijderd.