1

Onderwerp: weer een Newbie!

Dag allemaal,

Mijn naam is Thijs, 33 jaar oud uit Amsterdam. Vorig jaar 1 augustus eindelijk echt gestopt met roken en het meteen maar begonnen aan een nieuwe verslaving; hardlopen. Ben nu bijna klaar met mijn trainingsschema voor de halve marathon en ga deze op 13 mei dan ook lopen in Hoorn.

Maar goed, wat dan? Hardlopen vind ik leuk, maar ik merk ook dat ik me graag wil richten op wat anders. Ik heb vroeger behoorlijk veel gezwommen en gefietst, dus de triathlon ligt voor de hand.

Nou wil ik me in eerste instantie richten op de 1/4 marathon. Ik ben nog heel erg aan het twijfelen of ik het trainingsschema hiervoor zelf ga opstellen of toch een expert in de hand ga nemen. (tips hierover zijn welkom!)

Ook moet ik nog een goede fiets, aangezien mijn oude racefiets (bouwjaar 1981) inmiddels dienst doet als stadsfiets en zeker geen optie is. Moet ik ergens op letten bij de aanschaf? Ik bedoel, zijn er andere vereisten voor een racefiets voor een triathlon?

Veel vragen, maar ook vooral een hoop zin om nieuwe dingen te ontdekken. Ik hoop dat mede hier te doen!

Thijs

2

Re: weer een Newbie!

Thijs welkom!

Je pakt het meteen rigoreus aan, van roker naar halve marathonloper, doe je goed.

Op 17 juni is er een triathlon in Amsterdam, zowel olympisch als 1/8. dus daar zou je kunnen uitvinden of het wat voor je is (en of je geld wilt gaan investeren in een fiets). Op het forum is genoeg te vinden over de keuze tussen een triathlonfiets en een racefiets, in het kort komt het erop neer dat de meesten adviseren om te beginnen met een gewone racefiets, al dan niet met opzetstuur.

Op internet zijn schema's te vinden, maar ik vind het zelf erg prettig dat iemand de schema's voor me maakt. Je kan ook lid worden van een triathlonvereniging ter inspiratie. Ik zwem maandagavond bij de Dolfijn in het Sloterparkbad.

Succes met de halve marathon in elk geval!

3

Re: weer een Newbie!

Hoi Amca,

Dank voor je reactie! Ik had De Dolfijn al gezien inderdaad. Zwem je daar alleen of volg je ook andere trainingen? Kan je mij vertellen of het het geld waard is? Ik ga me nu maar eens inlezen op de fietsen!

4

Re: weer een Newbie!

Trimmert schreef:

Hoi Amca,

Dank voor je reactie! Ik had De Dolfijn al gezien inderdaad. Zwem je daar alleen of volg je ook andere trainingen? Kan je mij vertellen of het het geld waard is? Ik ga me nu maar eens inlezen op de fietsen!

Momenteel zwem ik er alleen maar, aangezien ik in Zandvoort woon en het nogal een trip is elke keer. Daarnaast is het wel leuk om bij triathlons clubgenoten tegen te komen. Als je naast het zwemmen ook de fiets- en/of looptrainingen volgt dan is het het geld zeker waard, er is een hoop kennis aanwezig en elk jaar zijn er clubgenoten die zich voor Kona kwalificeren (om aan te geven dat er wel wat niveau aanwezig is).

Maar je kan altijd een keer langskomen om te kijken of het wat voor je is. Zonder club lukt het overigens ook allemaal wel, maar met gaat het iets sneller.