1

Onderwerp: Watertemperatuur

Bestaat er een site waar de actuele openwatertemperaturen op te vinden zijn in NL? Ik ben van 'huis uit' een openwaterzwemmer en heb nog geen wetsuit. Daarom wil ik graag de watertemperatuur weten. Als het erg koud is, kan ik wellicht alsnog een wetsuit huren. Ik doe trouwens (voor het eerst) meer aan een 1/8 triatlon, dus hoef maar 500 meter te zwemmen. Maar ja, ik wil daarna niet vernikkelen op de fiets, of krijg je het vanzelf warm (ik heb niet zoveel vet en ben wel een koukleum)?
Met groet,
Yolanda

2

Re: Watertemperatuur

Zover ik weet niet.
Ik kijk altijd op de KNMI site, daar kun je op de "IJsselmeer weekly composite" de temperatuur van grote wateroppervlakken als IJselmeer en Noordzee zien. Elke maandag wordt het ververst. Als ik dan weet hoe het weer de dagen na  maandag geweest is, bv koude nachten, of het zonnetje er op, en als ik dat een beetje combineer met mijn kennis van de plaatselijke kanalen en plassen, met name de diepte, dan kan ik aardig inschatten hoe de temperatuur is. Vanaf 17/18 graden is het lekker om zonder pak te zwemmen.
Voorbeeld: Het IJsselmeer geeft deze week 18 graden aan, de nachten zijn koud geweest en het is niet echt warm, het water zal <18 graden zijn en dat is mij nog te fris in groot en diep water. Het plaatselijke 2 meter diepe kanaal daarentegen zal iets boven de 18 zijn en dat is nu prima. De Noordzee is 15 graden en nog veel te koud.

3

Re: Watertemperatuur

Oké, dank voor je (snelle) toelichting! Ik moet zondag in een dorpshaven (Terheijden) zwemmen, dat zal misschien dan net te doen zijn...

4

Re: Watertemperatuur

Ik de week erop in de Noordzee bij Zandvoort, mooi met pak!

5

Re: Watertemperatuur

Jack33 schreef:

Ik de week erop in de Noordzee bij Zandvoort, mooi met pak!

Zonder twijfel!

Ik hoop op slecht weer voor morgen, dan is mijn plaatselijke recreatieplas tenminste lekker rustig.

6

Re: Watertemperatuur

A.s. zondag voor mij de eerste triathlon voor dit jaar (Leuven).
Omdat het voorjaar een beetje fris begonnen is, vroeg ik me af wat de watertemperaturen op dit moment ongeveer zijn?

Vanavond wil ik alvast even een uurtje gaan zwemmen in de Galderse Meren.
Wie zijn er al gaan zwemmen in het buitenwater (in Nederland of Belgie) afgelopen week, en was het een beetje te doen?

7

Re: Watertemperatuur

ik ben gisterochtend gaan zwemmen in de Vlietlanden (Bij Leiden in de buurt) en dat was net niet te doen. Voeten en handen waren steenkoud maar dat ging wel. Gezicht was echt nog ff té. Maar wat ik zeg net niet. Graadje erbij en het kan net wel. En wellicht tijdens een wedstrijd dat het ook wel kan omdat je dan toch meer adrenaline hebt enzo.

8

Re: Watertemperatuur

superhans schreef:

A.s. zondag voor mij de eerste triathlon voor dit jaar (Leuven).
Omdat het voorjaar een beetje fris begonnen is, vroeg ik me af wat de watertemperaturen op dit moment ongeveer zijn?

Zie hier: http://www.rijkswaterstaat.nl/geotool/w … eload=true


Ik wacht nog ff! tongue

9

Re: Watertemperatuur

Juhroen schreef:

ik ben gisterochtend gaan zwemmen in de Vlietlanden (Bij Leiden in de buurt) en dat was net niet te doen. Voeten en handen waren steenkoud maar dat ging wel. Gezicht was echt nog ff té. Maar wat ik zeg net niet. Graadje erbij en het kan net wel. En wellicht tijdens een wedstrijd dat het ook wel kan omdat je dan toch meer adrenaline hebt enzo.

Oh oh, wel jammer dat het voorjaar dit jaar zo stroef loopt. Ik doe 3 juni de OD in Almere in open water en ik ben nu toch al wat huiverig geworden... Ik wilde dit weekend al terplekke daar gaan zwemmen, maar ik vraag me af of dat een goed idee is als ik dit zo lees..

10

Re: Watertemperatuur

Gisteren samen met een collega triathleet op de fiets naar de Galderse meren, en een 40 minuutjes gezwommen.

De eerste paar minuten leek het meer op de nieuwjaarsduik, maar wanneer je door bent en een paar slagen gedaan hebt, gaat het wel goed. Ik heb een ironman "Long John" wetsuit, dus zonder mouwen, en de armen voor de zekerheid ingesmeerd met vaseline. Temperatuur moet zo rond de 13 graden zijn geweest. Viel me wel op dat mijn brilletje (een zogs predator flex) na een minuut of 10 flink aan begon te slaan. Waarschijnlijk door de kou.

Wel hele koude voeten, en dat bleef zo, ook daarna tijdens het fietsen.
Gewoon twee ijsblokken onderaan mijn benen.

Na het zwemmen waren we allebei overigens wel een beetje dizzy, maar zodra ik op de fiets stapte was dit weer over. Het was te doen, maar lekker is anders...
Spijt dat ik me niet ingeschreven heb voor de IM van lanzarote, want daar schijnt het nu 35 graden te zijn  cool

11

Re: Watertemperatuur

Ik ga komend weekend de thermometer eens in Bussloo uitwerpen. Vanaf 15/16 graden wil ik het wel proberen, daaronder doet het gewoon pijn dus dat is onzin. Maar ik snak naar buitenwater, ben het zwembad helemaal spuugzat.

12

Re: Watertemperatuur

LaurensT schreef:

Oh oh, wel jammer dat het voorjaar dit jaar zo stroef loopt. Ik doe 3 juni de OD in Almere in open water en ik ben nu toch al wat huiverig geworden... Ik wilde dit weekend al terplekke daar gaan zwemmen, maar ik vraag me af of dat een goed idee is als ik dit zo lees..

Het water daar is nu tussen de 15 en 15,5 graden het is te doen.

13

Re: Watertemperatuur

Volgens de site is de watertemperatuur in Weert momenteel 16.6 graden, dus dat moet te doen zijn komende zondag. Ik heb eigenlijk geen idee hoe warm het water in het zwembad normaliter is. Al zwem ik daar meestal niet met wetsuit.

14

Re: Watertemperatuur

denniss schreef:
LaurensT schreef:

Oh oh, wel jammer dat het voorjaar dit jaar zo stroef loopt. Ik doe 3 juni de OD in Almere in open water en ik ben nu toch al wat huiverig geworden... Ik wilde dit weekend al terplekke daar gaan zwemmen, maar ik vraag me af of dat een goed idee is als ik dit zo lees..

Het water daar is nu tussen de 15 en 15,5 graden het is te doen.

Okay bedankt! Dat ga ik dan toch komend weekend maar eens proberen smile

Weet je toevallig hoe "warm" het water vorig jaar rond deze periode (en tijdens de wedstrijd) was? Leuk om even te vergelijken en geeft mij ook nog wat meer info over wat ik kan verwachten straks.

15

Re: Watertemperatuur

Vorig jaar was het water veel warmer, toen werd er zelfs zonder wetsuit gezwommen.
Fietsen is 4 rondes in de polder, saai maar overzichtelijk. Lopen is 3 rondes van 3.3 km.
Het aanloop stukje van het fietsen zit een brug in over het water die je op de terugweg naar het parc ferme ook weer neemt.
Verder valt er weinig over te vertellen. Het is een leuke wedstrijd. Goede organisatie.

16

Re: Watertemperatuur

denniss schreef:

Vorig jaar was het water veel warmer, toen werd er zelfs zonder wetsuit gezwommen.
Fietsen is 4 rondes in de polder, saai maar overzichtelijk. Lopen is 3 rondes van 3.3 km.
Het aanloop stukje van het fietsen zit een brug in over het water die je op de terugweg naar het parc ferme ook weer neemt.
Verder valt er weinig over te vertellen. Het is een leuke wedstrijd. Goede organisatie.

Ja, ik heb vorig jaar ook meegedaan (eerste triathlon) en vond het allemaal prima geregeld en vond het zelf een leuk parcours!
Nu de tweede triathlon dus daar ook maar smile

Ik ga waarschijnlijk zondag de watertemperatuur ter plekke testen. Hopelijk ben ik daar niet alleen.

17

Re: Watertemperatuur

3 juni... in Almere

dit word ook mijn eerste triathlon ( de OD ), heb van de week samen met mijn dochter gezwommen bij het eiland van maurik ( stonden we met de caravan ), allebei een swimsuit zonder armen, was frisjes maar als je eenmaal door was wel te doen....

persoonlijk zou ik ook met een watertemp. van 18 graden nog een swimsuit aantrekken zeker op een lange afstand.

Ik heb er erg veel zin in..



Zwemwater in een zwembad is ongeveer tussen de 27 en de 28 graden