1 Laatst bewerkt door jantjevs (22-04-10 19:06:59)

Onderwerp: Triathlon rare sport voor jongeren!?

hallo,

ik type dit bericht even om van m'n hart geen moordkuil te maken.
ik ben sinds januari begonnen met trainen voor triathlons.
iedereen in mijn klas vind dit gek ze vinden dat je als jongen maar moet voetballen.
een zo'n gast zegt tegen mij ja waarom ga je al die moeite doen je kan toch ook voetballen dat is ook hardlopen.
(volgens mij weet hij niet eens is wat je bij een triathlon allemaal doet)
ook vinden ze het gek dat ik er veel voor train hier even kort m'n schema:
ma 45 min zwemmen
di 1 1/2 uur fietsen in een groep (dus snelheid)
wo/do rust of interval hardlopen
vr lange duurloop
za lange duurrit fietsen
zo koppeltraining
nou was mijn vraag wat is jullie mening hierover.

2

Re: Triathlon rare sport voor jongeren!?

Afhankelijk van je leeftijd en je triathlon doelen lijkt mij dit een prima basis om een 1/8 triathlon of zelfs een 1/4 prima te kunnen volbrengen en gezond te finishen !
suc^6 .
Rapido

triathlon is 3 x beter

3

Re: Triathlon rare sport voor jongeren!?

Aangezien dat je op school zit, neem ik aan dat je nog wat jonger bent. Maar inderdaad vinden vaak jongeren het raar dat je aan duursport doet. Niks van aantrekken en lekker door blijven trainen.

Succes met je doelen!

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

4

Re: Triathlon rare sport voor jongeren!?

Het lijkt mij verstandig om iets meer te gaan zwemmen. Uit zwemmen kun je veel basisconditie houden en daarnaast is bij een 1/8 triathlon (zou voorlopig nog niet zo snel 1/4 doen) ook zwemmen redelijk van belang. Je kunt daar niet mee winnen, maar wel op verliezen. Daarnaast is zwemmen niet zo belastend als bijv. lopen waar je als beginnende triathleet zeker mee uit moet kijken.

Verder denk ik dat je zeer goed op weg bent. Je kunt eerder teveel trainen dan te weinig. Maar een extra zwemmen (45min tot uur) kan zeker geen kwaad!

5

Re: Triathlon rare sport voor jongeren!?

Patrick_vN schreef:

Aangezien dat je op school zit, neem ik aan dat je nog wat jonger bent. Maar inderdaad vinden vaak jongeren het raar dat je aan duursport doet. Niks van aantrekken en lekker door blijven trainen.

Succes met je doelen!

Wellicht een heel andere discussie, maar ik denk niet dat het alleen de jongeren zijn die zo denken. Denk dat van alle leeftijden de veel mensen 'ons' voor gek verklaren.

6

Re: Triathlon rare sport voor jongeren!?

Voetbal een sport? Volgens mij is dat een manier voor luie mensen om veel geld te krijgen met weinig inspanning tongue
Profvoetballers trainen 2 keer per dag een uurtje, en spelen 1 wedstrijd per week. In die wedstrijd lopen ze ongeveer 10 km, dus gemiddeld nauwelijks meer dan wandeltempo. Moeten ze 2 wedstrijden in 1 week spelen, dan lopen ze te janken dat ze zo'n zwaar bestaan hebben, en dat terwijl ze op een wedstrijddag niet trainen tongue
Voor 12 tot 14 uur "werk" per week zoveel geld krijgen, het zou verboden moeten worden.
Als voetbal je ding niet is, dan moet je dat zeker niet gaan doen. De bedoeling van sport is dat je het leuk vind om te doen.

7

Re: Triathlon rare sport voor jongeren!?

eej

we kunnen op de club 2 keer per week zwemmen trainen. alleen de ene keer is op zaterdagochtend.
dan moet ik werken alleen heb ik nu bijna ander werk (proefperiode). dit is 2 uur op zaterdag is dit teveel met die driekwartier op maandag?

8

Re: Triathlon rare sport voor jongeren!?

Rapido schreef:

Afhankelijk van je leeftijd en je triathlon doelen lijkt mij dit een prima basis om een 1/8 triathlon of zelfs een 1/4 prima te kunnen volbrengen en gezond te finishen !
suc^6 .
Rapido

ik weet niet over welke leeftijd we het hebben, maar de kwart werd mij (18) en een trainingsgenoot (17) door de zwemtrainers streng afgeraden...

9

Re: Triathlon rare sport voor jongeren!?

jantjevs schreef:

eej

we kunnen op de club 2 keer per week zwemmen trainen. alleen de ene keer is op zaterdagochtend.
dan moet ik werken alleen heb ik nu bijna ander werk (proefperiode). dit is 2 uur op zaterdag is dit teveel met die driekwartier op maandag?

Uh opzich zou 2uur geen kwaad kunnen. Alleen als je eerst altijd 45min gewend bent te trainen dan is 2uur wel heel lang. 2uur zwemmen is heel intensief. Als je dat zo doen dan zou ik eerst kiezen voor 1u-1,5u-2u rustig opbouwen. En met een 2uur training zou ik kiezen voor het 2e uur techniek bijv.

Je kunt ook ene week 1 uur andere week 2uur. Omdat je 's middags gaat fietsen (lange duurrit) dan zou ik met korte zwemtraining wel lange rit doen en met lange training korte rit.

yorrick schreef:
Rapido schreef:

Afhankelijk van je leeftijd en je triathlon doelen lijkt mij dit een prima basis om een 1/8 triathlon of zelfs een 1/4 prima te kunnen volbrengen en gezond te finishen !
suc^6 .
Rapido

ik weet niet over welke leeftijd we het hebben, maar de kwart werd mij (18) en een trainingsgenoot (17) door de zwemtrainers streng afgeraden...

Streng afgeraden is wel wat extreem, maar als je net met triathlon begint dan vindt ik het ook niet heel slim om direct hetzelfde jaar of jaar erna al 1/4 triathlons te doen. Natuurlijk kan je het conditioneel wel aan, maar je lichaam breekt er volgens mij alleen maar door af. Als je triathlon wilt doen is een goede trainingsopbouw zeer van belang, omdan direct het uiterste van je lichaam te eisen heb ik mijn vraagtekens bij.

Maar uiteindelijk is een 1/8 triathlon natuurlijk ook zeer leuk en als je beetje goed bent kun je daar ook sneller mee doen voor een hoge klassering als je beginnend triathleet bent.

10

Re: Triathlon rare sport voor jongeren!?

Als jonge gast mischien ook eens ten rade gaan bij een triathlonvereniging in je buurt de meeste hebben een aangepast programma voor de jeugd of eens meedoen aan een talentendag.

11

Re: Triathlon rare sport voor jongeren!?

Heb wel een beetje het zelfde wink Ben 14 jaar, en train ongeveer dagelijks. In het weekend veel hardloopwedstrijdjes voor de hardheid, en deze zomer veel 1/8jes. Mijn klasgenoten verklaren me ook totaal voor gek. Zij vinden 1x fitnessen al genoeg... wat in mijn ogen dus totaal nutteloos is. Gewoon trainen, en niks van hen aantrekken. Trainingsschema ziet er trouwens netjes uit van jou wink

12

Re: Triathlon rare sport voor jongeren!?

ronnyke schreef:

Als jonge gast mischien ook eens ten rade gaan bij een triathlonvereniging in je buurt de meeste hebben een aangepast programma voor de jeugd of eens meedoen aan een talentendag.

ik denk dat dat nog even tegenvalt, er zijn er hier 2 in de buurt, en beide zeggen dat ik qua leeftijd een beetje buiten boord zou kunnen vallen... voorlopig red ik me wel bij de zwemvereniging

13

Re: Triathlon rare sport voor jongeren!?

jantjevs schreef:

ik ben sinds januari begonnen met trainen voor triathlons.
iedereen in mijn klas vind dit gek ze vinden dat je als jongen maar moet voetballen.
een zo'n gast zegt tegen mij ja waarom ga je al die moeite doen je kan toch ook voetballen dat is ook hardlopen

Het enige wat ik hierop kan zeggen is: Ik wou dat ik als kind was begonnen met triathlons. Ik heb van mijn 6e tot mijn 18e gevoetbald en daar heb ik nu ontzettende spijt van. Veel liever was ik direct begonnen met schhaatsen of triathlons.

Leuk trainingsschema trouwens, maar zoals eerder gezegd kun je beter wel iets meer gaan zwemmen. Daar verlies ik momenteel nog veel tijd, omdat ik als 23-jarige al minder makkelijk de goede techniek aan kan leren. Ook is het voor je ontwikkeling beter om je daar op toe te leggen, want lichamelijk is het ontwikkelen van de kracht die je nodig hebt voor fietsen en lopen niet gezond voor je. Daar maak je in je tienerjaren meer kapot dan dat je je ontwikkeld, ookal ga je er momenteel misschien harder door.
In je huidige schema zou je dus misschien een duurtraining hiervan kunnen inwisselen in een paar baantjes trekken in een zwembad of plaatselijke zwemvijver. 3 duurtrainingen achter elkaar zijn daarnaast wel nuttig, maar niet optimaal.

Ga in ieder geval door met wat jij leuk vind. Vooral met wat je LEUK vind. Dus mocht je een keer geen zin hebben in een training, sla die dan gerust eens over. Dat is absoluut geen ramp. Een schema is, vooral op jou leeftijd, meer een hulpmiddel dan een verplichting. Anders verlies je alsnog de lol in de sport.

Veel plezier en respect kerel, diep respect!!

Cervelo P2 2015 ~ FFWD disc ~ Veltec Speed 6.0 voor ~ ISM PN 1.1 zadel
Stevens Carbon Force II ~ Veltec Speed 6.0 achter ~ Shimano Ultegra ~ Adamo zadel

14

Re: Triathlon rare sport voor jongeren!?

If triathlon was easy, they would call it football...

15

Re: Triathlon rare sport voor jongeren!?

jantjevs schreef:

hallo,

ik type dit bericht even om van m'n hard geen moordkuil te maken.
ik ben sinds januari begonnen met trainen voor triathlons.
iedereen in mijn klas vind dit gek ze vinden dat je als jongen maar moet voetballen.
een zo'n gast zegt tegen mij ja waarom ga je al die moeite doen je kan toch ook voetballen dat is ook hardlopen.
nou is mijn vraag, wat is jullie mening hierover.

Dit zijn de mannen die over 25 jaar met 30 kg overgewicht in de kantine zitten met kapotte enkels,knieen en een veel te dikke buik. Ze zitten zich dan hardop af te vragen hoe t komt at jij toch zo fit en in conditie blijft.

mijn mening: Laat ze. Geniet van je trainingsuren, en blijf goed naar je lichaam luisteren, omdat je nog wat jonger bent.

succes

16

Re: Triathlon rare sport voor jongeren!?

Tja, wat mij betreft zijn er drie dingen belangrijk op jonge (-20) leeftijd:
1 Techniek
2 Techniek
3 Techniek

Ik heb van mn 10e t/m mn 17e aan wedstrijdzwemmen gedaan en daar heb nu veel profijt van. Met (bijna) 1x per week een stukje zwemmen (2,5km) kom ik meestal in de top 20 het water uit zonder dat ik me zwaar heb moeten inspannen.

Om echt technisch goed te leren zwemmen heb je een aantal jaar nodig. Voor hardlopen heb je bij atletiek ook heel veel loopscholing.

Ik zou zeggen: maak gebruik van je jonge leeftijd (goh wat klink ik oud met 28) en train op techniek. Door groter en sterker worden ga je toch de komende tijd wel sneller worden.

s6

17 Laatst bewerkt door waldo (25-05-12 22:42:19)

Re: Triathlon rare sport voor jongeren!?

hoi (ben 13) ik zit met hetzelfde probleem, de helft van mijn klas zijn voetballers en ze lachen me uit als ik zeg dat ik elke zaterdag,zonda,woensdag en vrijdag ga trainen samen met een vriend van me voor een 1/8 duathlon. IS HET NU ZO MOEILIJK TE BEGRIJPEN DAT IK AMBITEIS HEB????

18

Re: Triathlon rare sport voor jongeren!?

Als je nog maar 13 bent is dat idd mischien wel moeilijk te begrijpen  wink  Gewoon doen wat je leuk vind en niet de meute achterna rennen. Succes.