1

Onderwerp: Lange duurlopen en duathlons..

Hallo sportievelingen,

Al jaren een getraind hardloper en de afgelopen jaren toegelegd op de langere duurlopen heb ik mij nu toch maar aangemeld. In mijn jonge jaren, rond de 20, een aantal triathlons gedaan (OD's) maar het zwemmen bleek toch steeds een hekel punt waar ik veel tijd aan verloor. Daarna aan de duurlopen begonnen. Door drukke werkzaamheden en de opvoeding van destijds twee kleine kinderen niet meer aan het fietsen gedacht. Bijna 4 jaar geleden een zwaar ongeval overwonnen en alles weer opnieuw moeten opbouwen dacht ik dat ik er weer was. In training voor een marathon, heerlijk, ik was er klaar voor, totdat ik vorig jaar mijn enkel brak!!! Bijna een jaar stilgelegen, het lopen op absoluut 0 moeten zetten. De kriebel naar fietsen was er en toen dus een tijdritfiets aangeschaft, dit om mijn conditie op peil te houden. Nu, bijna een jaar verder, heb ik ook weer het lopen opgepakt. Zo blij als een klein kind dat ik weer kan lopen! Begonnen met natural running en ja ja, de fiets niet aan de kant gezet, ben ik weer begonnen met het opbouwen van de kilometers en de snelheid! Maar ai ai ai, wat doet een enkelbreuk veel met een duurloper. Sterker nog, ik ben bijna 40 jaar, maar ik ben nog zeer gedreven!

Ik heb de duurlopen weer opgepakt en ga weer rustig werken aan een halve- en een hele marathon! Het fietsen combineer ik erbij en dus lag het voor de hand.....ook de duathlon heeft mijn aandacht....

Zo, even in het kort wie ik ben!

Als er vragen zijn dan hoor ik dat graag!

Ik hoop dat ik een hoop zal hebben aan dit forum, we zullen zien!!

Met sportieve groet,

Peter

If triathlon was easy they would have called it soccer!

2

Re: Lange duurlopen en duathlons..

Misschien leuk om je ergens voor een duathlon in te schrijven? Dan heb je een mooi doel om naartoe te werken...

3

Re: Lange duurlopen en duathlons..

Zeker een keertje proberen. Het zijn leuke wedstrijden met een toffe sfeer.

4

Re: Lange duurlopen en duathlons..

Hoi hoi,

Dank voor jullie reactie.

Mijn eerste duathlon heb ik gepland op 02 september 2012.
In Drachten, waar ik woon, is dan een triathlon en ook een sprint duathlon. Ik heb mij ingeschreven voor die sprint duathlon.

Maar, volgens mij las ik ook iets van een gewone duathlon? Of speciale duathlons?

Kunnen jullie mij vertellen hoe die verhoudingen zijn bij duathlons zoals bij de triathlons de 1/4, 1/8.....etc etc.... zijn?

Alvast bedankt!

Gr.

Peter

If triathlon was easy they would have called it soccer!

5

Re: Lange duurlopen en duathlons..

@Peter
Voor zover ik weet zijn er diverse afstanden op de duathlon
5 km lopen 20 km fietsen en 2,5 km lopen
10 km lopen 40 km fietsen en 5 km lopen
Verder heb je de Powerman wedstrijden bv in Horst en dat is 15 km lopen 60 fietsen en 7,5 km lopen ander Powermanwedstrijden gaan vaak over 10 km lopen 60 km fietsen en 10 km lopen
Verder heb je dan nog Zofingen en dat is 10 km lopen 150 fietsen en 30 km lopen
Natuurlijk zijn er nog diverse andere afstanden ligt eraan welke wedstrijden je gaat doen voor elk wat wils

6

Re: Lange duurlopen en duathlons..

Speciale duathlons...
Mocht je nog iets verder willen lopen dan een marathon en een Mountainbike hebben, dan kan ik je de duathlon van Kasterlee(B) aanraden (15KM L, 105KM MTB, 30KM L).
Mooie omgeving, goed georganiseerd en heel gezellig.

Is in December, dus je hebt nog even tijd om te trainen.

7

Re: Lange duurlopen en duathlons..

Dat klinkt best wel 'vermoeiend' 15-105-30 ....  big_smile

8

Re: Lange duurlopen en duathlons..

Ook wel bekend als de "Hel van Kasterlee", maar dit terzijde  wink

9

Re: Lange duurlopen en duathlons..

Dit is een off-road duathlon en in die tijd van het jaar meestal in barre omstandigheden. Ben van plan hem volgend jaar mee te doen  tongue  dit jaar begin ik met de marathon van Kasterlee wink

10

Re: Lange duurlopen en duathlons..

Aangezien dit nog wel redelijk on-topic is:

Ik wil deze winter mijn tweede en derde marathon gaan lopen op 1 trainingsopbouw. (SPARK en nog een te kiezen) Het spreekt voor zich dat ik dan de eerste marathon op reserve moet lopen en veel aandacht besteed aan herstel, maar moet ik verder nog op specifieke zaken letten?

(hoeveel tijd ertussen, welke traininsvorm of alleen hersteltrainingen na afloop van de eerste?)

11

Re: Lange duurlopen en duathlons..

Ik heb een paar keer 2 hele triathlons in korte tijd gedaan, of een andere wedstrijd kort na een hele. Dat is dan wel geen marathon maar misschien heb je er wat aan.
Ik deed dan nooit een echte taper voor de eerste om te voorkomen dat ik weken lang weinig training gedaan kreeg (twee weken taper plus twee weken herstel). Ik rustte alleen de laatste twee dagen wat uit.
Tijdens een wedstrijd op reserve gaan deed ik nooit. Dan zou ik gaan trainen. Dus gewoon alles geven.

De dag na de wedstrijd deed ik een of twee keer 15 tot 20 minuutjes herstel training op hele lage intensiteit. Rustig fietsen, zwemmen of joggen, en als ik niet kon rennen wandelde ik. Die een of twee korte sessies per dag bleef ik doen de eerste dagen na de wedstrijd. Een rustdag deed ik nooit voor de spierstijfheid weg was. Dan voerde in de tweede week op dagen dat ik me goed voelde de intensiteit langzaam op. Pas als ik me op redelijke snelheid een paar dagen op rij goed voelde voerde ik de afstanden weer op tot boven de 30 minuten. Dat was vaak zo na een dag of 14.
Als ik dan weinig tijd tot de volgende wedstrijd heb zou ik gewoon doortrainen en ook de volgende zonder taper doen. Als er dan echt weken tussen zitten zou ik een taper doen voor de tweede wedstrijd mits ik in die weken nog zoveel training kon doen dat ik er van uit moest rusten.
Wat naar mijn gevoel in ieder geval belangrijk is, is om geen rustdagen vlak na de eerste wedstrijd te doen. Dat scheelt echt veel in de benodigde hersteltijd. Maar ook om alleen korte hersteltraining te doen. Kort en rustig. Ook op de fiets niet over 20 minuten! En de taper zou ik ook mooi laten zitten.

12

Re: Lange duurlopen en duathlons..

Ik ga voor nieuwjaar een marathon doen (de natuurmarathon van kasterlee dus) en na nieuwjaar een ultraloop van 64km.

13

Re: Lange duurlopen en duathlons..

@Thijs: Bedankt, daar ga ik eens over nadenken. Je ervaring met herstel komt ongeveer overeen met hoe ik me na mijn 1e marathon voelde. Ik kon wel lopen, na een of twee dagen rustigen gaan fietsen, na een week pas weer een klein beetje hardlopen en na twee weken was ik grotendeels hersteld.

Mijn motivatie om twee marathons te doen, is omdat ik wat meer ervaring (zelfvertrouwen?) op die afstand wil krijgen voor mijn 1e hele tri. Vandaar dat ik het niet zo'n probleem vind om een klein beetje op reserve te lopen.

(Te) Lange taper-periodes ben ik ook inderdaad geen voorstander van, word ik een beetje traag van. Zware, lange trainingen doe ik natuurlijk niet in de laatste week. Voor een kwart tri houd ik twee dagen rust, voor een marathon vier a vijf.

@Ronnyke: zo zo, sterkte! Wat voor lange duurlopen doe je om voor te bereiden op 64km? Hetzelfde als voor een marathon?

14

Re: Lange duurlopen en duathlons..

Awel om eerlijk te zijn weet ik dat nog niet  hmm  maar toen ik trainde voor de marathon vorig jaar heb ik vooral veel interval training gedaan en dat pakte bij mij nogal goed uit dus ik denk dat ik dat voor die 64 ook wel zal moeten doen maar ipv 15 intervals 20ofz en ipv 1u uitlopen 2u ofz denk ik. Ik zie wel ik maak mijn schema's niet zelf. cool