1

Onderwerp: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

Ik heb me ingeschreven voor de Wasserstadt triathlon (Hannover Limmer) welke gehouden wordt op 3 Juni.
Lijkt me een mooie combi met Almere dit jaar.

Vroeg me af of er iemand ervaring had met deze triathlon, en hoe deze bevallen is?
(Bevoorrading, organisatie, verkeersreglaars?)

Inschrijfgeld is in ieder geval heel erg laag, en het is een kleinschalige, die ook nog eens op een redelijke afstand gehouden wordt. Helaas geen Limburg226 meer, wat ook een hele leuke  was, en daarom lijkt me dit een heel goed alternatief. Zwemmen is n.l. ook in een kanaal, wat voor mij als mindere zwemmer een flinke plus is, en fietsen is redelijk vlak zag ik.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.....

2

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

Niemand ervaring met deze triathlon?
Ben benieuwd hoe het fietsparcours bevallen is?

3

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

Ik heb er het eerste jaar dat er een hele georganiseerd werd meegedaan, in 2009. Toen was het water 16 graad, en dat was met afstand het warmste onderdeel. Ik herinner we vooral nog hoe na het koude zwemwater de temperatuur langzaam gedurende het fietsonderdeel opliep van 6 tot wel 8 graden waarbij het ook nog eens constant regende. Het was de misselijkste fietstocht die ik in mijn sportleven gehad heb. Er zijn maar iets van de helft van de deelnemers gefinisht toen.

Die dag was wel redelijk sfeerloos, maar het weer speelde daarin beslist ook een rol. De organisatie maakte toen ook een paar (schoonheids)foutjes waaronder geklungel met prijzengeld en een slecht afgesloten wisselzone. Ik was blij dat ik daar toen de nacht voor de wedstrijd de goedkoopste fiets in het parc ferme had staan.

Het zwemparcours is heel makkelijk. Heen en weer in een kraakhelder kanaal. Makkelijker krijg je het niet.
Fietsen is vlak met een paar kleine bultjes en heel veel "immer gerade aus". Het was een klein beetje te lang geloof ik maar het is denk ik wel heel snel als je niet bevroren op je fiets zit. Fietsen was toen heel eenzaam, ook omdat op 40 athleten na iedereen ermee opgehouden was. Verzorging kan ik niet echt over meepraten omdat ik slechts een keer een bidon heb aangenomen. Het eerste slokje drinken nam ik pas bij kilometer 70.  yikes
Ik kwam als vijfde of zo van de fiets en dat was ook nog ruim voor de halve op het loopparcours kwam. Toen liep ik de eerste ronde alleen door een park midden tussen lui die met tegenzin de hond uitlieten. Ik voelde me behoorlijk verdwaald en men keek wel vreemd naar zo'n onverklaarbare vent die langzaam in een badpak met startnummer op rondwaggelde. Weinig publiek de eerste ronde, later was dat nog wel iets beter her en der.

Ik heb gehoord dat ze de zaakjes wat beter voor elkaar hebben. Het deelnemersveld is ook wat groter geworden geloof ik. Ik zoek ook nog een hele vroeg in het jaar, en ik overweeg Hannover ook nog. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of ik ze het geklungel met prijzengeld vergeven heb, mijn prijzengeld.  sad  Anders stond ik zeker aan de start.  roll

4 Laatst bewerkt door superhans (06-04-12 07:53:54)

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

@Thijs

Bedankt voor de info!!
Ik zag dat er gelukkig ook edities waren (2010) dat het vrij(te?) warm was.
Uiteraard hoop ik dat het er ergens tussen in zit, maar liever te warm als te koud voor mij. Alhoewel, tijdens de limburg226 vorig jaar was het tijdens de marathon nog zo'n 30 graden, en dat was weer iets te veel van het goede.

Het aantal inschrijvingen staat inmiddels op 91 voor de hele, maar omdat het verschil voorinschrijven/nainschrijven niet zo groot is, en het erg weinig kost in vergelijking met andere lange afstands triathlons, verwacht ik nog wel een aantal deelnemers extra.

Goed om te weten dat het fietsen inderdaad niet te heuvelig is. Als het niet al te hard waait, gaat mijn disc-wiel erin.

Mijn voorbereiding is tot nu toe knudde. o.a. de griep en rugpijn hebben de afgelopen paar weken het trainen naar een dieptepunt gebracht. Volgende week tijdens de marathon van Rotterdam maar even kijken wat de schade is, en daarna nog een aantal weken heel veel fietskilometers maken.

V.w.b. het prijzengeld hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken  big_smile
Mocht je besluiten om mee te doen, laat het me dan even weten.

5

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

Die disc kun je er vrijwel altijd in steken denk ik. Ik kan me zelfs in dat bizarre weer niet herinneren dat er veel wind op het parcours stond. Het is beslist een stuk beschutter dan Almere en veel andere Nederlandse wedstrijden. Al is het fietsparcours geloof ik wel een heel klein beetje anders geworden. Het is ook niet meer verkeersvrij geloof ik. Dat was toen een beetje een probleem met omwonenden die massaal woedend waren dat 30 km weg in een miljoenenstad voor 6 uur was afgesloten voor 40 niet eens heel goede atleten.  tongue

Prijzengeld had ik voor de wedstrijd ook nooit naar gekeken. Het bleek achteraf dat ik er "recht" op had maar nooit iets heb gekregen. En toen is alles een beetje klungelig opgelost.
Ik denk persoonlijk dat ze het eerder beloofde prijzengeld echt nooit konden uitbetalen zonder nog meer verlies te lijden op de begroting. Er stonden 50 deelnemers ingeschreven voor 110 euro pp en daarvoor moesten ze alles afsluiten en organiseren. Ik denk dat ze op meer deelnemers en inschrijfgeld gehoopt hadden, en toen een paar weken voor de wedstrijd een domme oplossing gezocht hebben om minder prijzengeld te hoeven betalen. Ze kwamen in eerste instantie over als een stelletje gierige geldwolven, maar ik zie nu wel in dat ze dan nooit dit duidelijk verliesgevend onderdeel voor jaren waren blijven organiseren. Ik heb veel respect voor organisaties die nog een hele triathlon durven organiseren waar je je tot vlak voor de tijd kunt aanmelden voor laag inschrijfgeld. Met het feit dat ze dat nu een paar jaar gedaan hebben (waarschijnlijk zelfs met verlies) is mijn respect voor de organisatie eigenlijk weer genoeg om een start weer te overwegen.  smile

6

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

Hallo,

Sorry voor mijn late antwoord.
Ik was ook aanwezig op die editie met Thijs.

Het is inderdaad wel en knappe organisatie, en de halve triathlon is volgens mij zelfs van een hoog niveau. Ik denk dat zij in een soort Grand Prix circuit zitten van Duitsland, want de jeugdherberg waar ik overnachtte herbergde ook nog atleten van over het ganse land.

Wij hebben inderdaad een troosteloze editie meegemaakt. Bovendien is de oude industriële site waar de wedstrijd plaats vond ook echt wel troosteloos te noemen.

Ik weet niet of het fietsparcour echt snel te noemen is. Ik reed er een half uur trager dan in Almere, maar daar zullen de weersomstandigheden wel voor iets tussen gezeten hebben, plus dat ik moederziel alleen zat.

Ik onthoud wel dat ik het loopparcour echt het mooiste vond dat ik ooit deed. Je loopt constant in parken, het verveelt nooit. Ik denk trouwens dat het redelijk beschut is tegen de warme temperaturen, maar ja, wij hebben geen zon gezien.

Ik zal er wellicht niet meer heen gaan, want die situatie met het prijzengeld neem ik hen toch wel een beetje kwalijk. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe ze het bij Thijs opgelost hebben.

Ik ben er nu 2 jaar niet toegekomen door blessureleed, maar als ik terug een vroege volledige doe, denk ik, dat ik terug zal kiezen voor Moritzburg die een week later was, waar Thijs ook was.

Ik vind die op alle gebied wel beter, maar is wel een 3-tal uur verder rijden.

Groeten,

Niki

7

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

@Niki

Bedankt voor de info!
Lijkt mij inderdaad geen geslaagde triathlon wanneer je alleen maar slecht weer hebt....
Ik zou er dan ook een heel erg slecht gevoel aan overhouden.
Lten we hopen op een beejte zon  cool

Zijn er eventueel nog zaken waar ik rekening mee moet houden in Duitsland?
(In Neerpelt mochten bijv. geen compressie kousen onder de wetsuit)
Heb de website wel even gecheckt, maar kon zo snel niets ontdekken.

Was die herberg toevallig Lindenkrug-Hannover?
Die heb ik geboekt, en staat volgens mij in de buurt van de start.

Hopelijk blijf je nu blessurevrij, en wie weet treffen we elkaar volgend jaar in Moritzburg.
Hans

8

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

nikd schreef:

Ik zal er wellicht niet meer heen gaan, want die situatie met het prijzengeld neem ik hen toch wel een beetje kwalijk. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe ze het bij Thijs opgelost hebben.

Niet.  big_smile

Ze hadden toen overigens het prijzengeld schema een paar weken voor de wedstrijd van hun website gehaald. Met dit originele schema hadden ze ongeveer de helft van de finishers moeten betalen. Ik heb alleen de dag na mijn podiumfinish eens gekeken op hun website en toen stond er niets. Anders dan bij jou hebben mij daar nooit een cent beloofd.
Ik heb voor de gein eens gekeken, en over prijzengeld voor dit jaar wordt niet meer gerept op de website. Ik denk dat ze hun lesje geleerd hebben met het beloven van prijzengeld dat ze niet uit kunnen betalen.  tongue

nikd schreef:

Ik ben er nu 2 jaar niet toegekomen door blessureleed, maar als ik terug een vroege volledige doe, denk ik, dat ik terug zal kiezen voor Moritzburg die een week later was, waar Thijs ook was.

Moritzburg is mooier. Maar vanuit Nederland toch snel 4 a 5 uur verder, en het scheelt 2 overnachtingen. Moritzburg is wel binnen een dag na opening van inschrijving vol tegenwoordig. ze hebben daar de deelnemerslimiet op 110 gezet namelijk.

Ik denk dat ik toch nog een keer naar Hannover ga maar het is niet helemaal van harte. Het past beter bij mijn andere wedstrijden die ik voor heb. En de vorm is op het moment gewoon te goed om niet een hele te doen begin juni  big_smile

9

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

ik ben gemeld

10

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

Hoi Thijs. Mooi!

Tot volgende week zondag. De weersvooruitzichten zijn in ieder geval goed.

11

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

Ja, de weersvoorspellingen worden nu krap aan betrouwbaar en het ziet er inderdaad goed uit. Bijna net zo goed als de vorige keer in Hannover. Noordwesten windje, graadje of 7 in de ochtend, 80% kans op regenbuien en een heerlijke max temperatuur bij het lopen van rond de 13 graden. Neerslaghoeveelheid komende zondag is met een paar millimeter echter wel een millimetertje of 15 minder dan de vorige keer.

12

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

Hmmm, ik zag het ook....
De weerberichten zijn ondertussen weer een beetje bijgesteld.
Hopelijk gaat het niet vriezen  smile

Heb een wetsuit zonder mouwen, dus ben wel heel benieuwd wat de watertemperatuur is.

13 Laatst bewerkt door thijs (30-05-12 11:25:15)

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

De neerslagverwachtingen zijn vandaag wel weer naar beneden bijgesteld voor de komende dagen. Ik baal er een beetje van. Liever regen dan pollen wat mij betreft.  wink  Het ziet er eigenlijk vrij "makkelijk" uit qua weer. Droog, een koude start op de fiets maar een heel makkelijk weertje om bij te lopen.

Ik heb eergisteren in een diepe zandafgraving gezwommen zonder wetsuit. Wel aan de kant waar de wind op stond maar het was zelfs na een uur nog lekker. Het water is flink opgewarmd en er gaat vandaag nog geen graad af. Dat zit helemaal goed hoor  big_smile

14

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

@Thijs Ik zie dat je deze keer ook weer prijzengeld gaat krijgen. Gefeliciteerd!! Mooie tijd, en dat met zulke barre weersomstandigheden. Ik zag je nog keihard voorbijkomen in mijn 3e fietsronde. Klasse!

Ik heb hem gelukkig ook kunnen finishen, en zag dat dat ook deze editie slechts minder dan de helft van de gestarte deelnemers gelukt is. Volgens mij moet het qua temperatuur en uitvallers ongeveer hetzelfde geweest zijn als 2009?

15

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

gefeliciteerd mannen, het moet bar geweest zijn daar!

16

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

Vanzella schreef:

gefeliciteerd mannen, het moet bar geweest zijn daar!

Pff, als de helft uitvalt dan moet het hels zijn geweest! Benieuwd naar de verslagen, en proficiat voor de finishers.

17

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

Het was wat frisjes.

Zwemmen vond ik erg aangenaam. Ging ook lekker, en het is ook een makkelijk parcours zo heen en terug in een kanaal. Voor het eerst in mijn leven zwom ik onder de 55 minuten dus meer dan tevreden.
In de wisselzone heb ik eerst maar even mijn winterkleding aangetrokken. Ik heb tijdens de wintertriathlon Assen al eens met minder kleren op de fiets gezeten.  roll
De eerste fietsronde ging een beetje stroef. Het was nog wel droog maar in een nat pak op de fiets zitten bij 8 graad is niet lekker.
Tweede fietsronde ging heel goed, en ik kwam in het begin van de derde ronde bij de latere winnaar Eddy Lamers te rijden. 5 km later reed ik lek en moest ik een bandje wisselen.
Daarna had ik het koud en liep alles weer stroef. Net toen ik weer wat opgewarmd was begon het te regenen en toen liep het weer moeilijk. Flink extra chocolade gegeten om niet zonder energie te komen, en ik ben er maar vanuit gegaan dat het net als die editie in 2009 zou gaan en de helft wel tijdens het fietsen zou ophouden met onderkoelingsverschijnselen. En dat klopte.
Tot mijn verrassing kwam ik net achter de derde atleet als vierde in de wisselzone. Die derde oogde wat verward en zei dat hij waarschijnlijk wel ging opgeven, en dat ik ook maar hooguit een hele kleine kans had om het te halen. Beetje vreemd.
Schoenen aantrekken was lastig zonder gevoel in de vingers. Veters strikken was nog moeilijker. Lopen op voeten zonder gevoel was ook vreemd. Ik liep verder vrij makkelijk en warmde binnen 5km weer helemaal op. Halverwege werd het voor mij duidelijk dat ik van achteruit niet meer ingehaald ging worden en dat Eddy Lamers veel te ver weg was. Ik kon dus gecontroleerd zonder risico op kramp of een hongerklop te nemen doorlopen, en nog tweede worden.

De organisatie vond ik op sommige punten weer een beetje vreemd. Ze hebben bijvoorbeeld het veiligste fietsparcours dat ik ooit heb gezien. En dat in een miljoenenstad. Op iedere kruising stond de brandweer, hekken, pionnen en Polizei. Ik heb ook geen enkele irritante auto op het parcours gezien, en dat met zoveel omwonenden. Echt heel knap. Het is ook best een mooie fietsronde. Niet veel echte heuvels maar net lastig genoeg met wat vals plat en weinig echt snelle stukken.
Een hapje eten bij de finish of een warm dekentje ontbraken dan weer helemaal.

Ik denk dat er heel veel atleten geen rekening hebben gehouden met aanhoudende regen onderweg. Er zaten er veel te veel met zomerse kleding op de fiets.

18

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

superhans schreef:

@Thijs Ik zie dat je deze keer ook weer prijzengeld gaat krijgen. Gefeliciteerd!! Mooie tijd, en dat met zulke barre weersomstandigheden. Ik zag je nog keihard voorbijkomen in mijn 3e fietsronde. Klasse!

Ik heb hem gelukkig ook kunnen finishen, en zag dat dat ook deze editie slechts minder dan de helft van de gestarte deelnemers gelukt is. Volgens mij moet het qua temperatuur en uitvallers ongeveer hetzelfde geweest zijn als 2009?

Proficiat met finishen. Het was best een avontuur met zulk weer.

Ik heb jouw helaas niet gezien.  yikes

Ik had het in 2009 kouder. Toen regende het vanaf het begin op de fiets, en werd het later bij het lopen droog. Het zwemwater was toen ook echt steenkoud en ik was al bevroren voor ik op de fiets zat. Toen regende het de dag voor de tijd ook de hele dag, en dat scheelde wel veel denk ik omdat de meesten toch meer kleren aantrokken. Er zijn er denk ik heel wat verrast door de aanhoudende regen. De meteorologen ook een beetje denk ik.  wink Die zaten er met het regenfront toch wel een paar honderd kilometer naast. Ik was overigens niet al te rouwig met de regen. Ik was aardig voorbereid, en kon na een lekke band waarschijnlijk enkel terug komen omdat er een paar kapot vroren. En ik heb met mooi weer in juni snel last van hooikoorts en de luchtwegen. 25 graden en zon was voor mij veel meer hel.  tongue

19

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

Heren, klasse apart!

Zouden al die uitvallers dan nooit in de regen trainen? Of je nu eerst gezwommen hebt of niet, na een paar kilometer in de regen ben je toch doorweekt. Ik begrijp niet zo goed waarom zoveel mensen, die ongetwijfeld enorm veel energie in de voorbereiding hebben gestoken, er vervolgens de brui aan geven omdat het koud en nat is.

20

Re: Lange Afstand Wasserstadt Triathlon Hannover

Ze vallen uit omdat ze geen controle meer over hun lichaam hebben. Niet omdat het fris aanvoelt maar omdat ze door onderkoeling gaan trillen, schudden, de kluts kwijt raken. Je start ook koud uit het water bij 8 graden en dan gaat het dus na 3,5 uur wedstrijd regenen. Dan ben ja al wat leeg aan het raken en dan komt er plots bij 9 graden een bak water naar beneden tot aan het einde van de wedstrijd. Dat is een hele andere situatie als vanuit je verwarmde huis op de fiets stappen met een volle tank energie om warm van te blijven.
Verder verbrand je veel meer energie. Misschien tot wel 800kcal per uur. Je moet dus ook meer binnenkrijgen, en tegelijkertijd moet je minder drinken omdat je toch al om het half uur moet pissen. Als je geen sterke maag hebt gaat in dit soort weer de tank een keer volledig leeg.
De winnaar Eddy Lamers zakte aan de meet onderkoeld op de grond. Ik heb na de wedstrijd bij hem in de ehbo tent gezeten en hij zat er echt vrij zielig bij met een bleek gezicht onder een stapel dekentjes. Het zegt genoeg dat zelfs de sterkste atleet in de wedstrijd zo finisht.

Daar komt nog eens bij dat omgaan met kou niet in de duitse sportcultuur zit. Ik heb me er zelfs na er 4 jaar gewoond te hebben nog over verwonderd. Je moest eens het aantal winterse crossloopjes in duitsland bekijken, of winterduathlons/triathlons, cyclocross, wielerklassiekers in februari of atb toertochten. Dat doen ze dus vrijwel niet in duitsland.
Het merendeel van de duitse lopers/triathleten die ik ken trainen zelfs niet buiten als het vriest. Daarom vliegen duitsers ook zo massaal naar Mallorca/canarische eilanden in de winter. Ze zijn er echt van overtuigd dat je in de kou niet kunt trainen. Uit mijn team gingen ze zelfs in een loophal intervallen lopen omdat een paar rondjes op de baan toch echt niet kon in de winter. Zou slecht zijn voor de spieren.

Alle Nederlanders aan de start zijn wel gewoon gefinisht.  smile